|
|
|
|---|---|
|
Hallojsan! Är ruskigt nyfiken på höra om någon bytt ut sitt partikelfilter mot ett "rakt rör" på 320D. Hur upplevs effektskillnaden, piggare ? Berätta allt om ingreppet, var du köpte röret osv osv, väldigt intresserad av detta! Kompisen med vässad 335d kör utan dpf och det ryker ju fint!! Länk | |
|
Jag är också väldigt intresserad av att höra om någon gjort det här och hur prestandan upplevs. Det normala är väl att man plockar bort DPF, kör decat och mappar om ECU. Vad jag läst ska detta ge kring 240-250 HK. |
|
|
Hej! Jag kör utan dpf på min 320d, allt gjordes på Dahlbäck Racing i Borlänge och man tog ner och rensade ur partikelfiltret för att sedan svetsa dit samma del igen. det blev en oerhört stor skillnad på steg 1 till detta! Kör jämnt mot 330d (original). Jag kör även automat och det funkar kalas. Vill ni se film på kärran kan ni kika min användare på garaget.org (aadm) |
|
|
Hej aadm! Jätteroligt med ditt svar! Hur långt har bilen rullat? Själv har jag också en automat men är nojjig som fam över ifall den pallar ett sånt ingrepp med 25k mil på mätaren ... |
|
|
Min kärra börjar närma sig 21k snart! efter ingreppet så passade jag själv på att byta automatlådsolja också, påstås vara något man aldrig ska behöva göra men sådana påståenden brukar jag ta med en nypa salt :) Kan även tillägga att jag passade på att besikta bara några dagar efter partikelbortagningen och det var inga konstigheter alls. |
|
|
Fan va najs att din ändå hade några mil på mätaren! Nu blir man frestad! Har kontaktat bmw i umeå för att kolla vad ett oljebyte skulle gå lös på D: |
|
| Jag kan tänka mig att dom tar friskt betalt! Nu kommer jag inte ihåg exakt vilka mängder det rörde sig om men jag har för mig att bara oljan var 7-8l och kostar en ordentlig summa. Sedan är filtret integrerat i växellådstråget så hela den biten byts. Så materialkostnader kan nog röra sig kring 5k bara det. Däremot är det inte så farligt att göra bytet själv! Har du tillgång till garage så tycker jag du ska spara dom slantarna och göra det själv. youtube hade en bra "DIY" på hur man gör på en äldre kärra :) | |
|
Okey!:) Har mailat och får se vilket svar jag får :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.