AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.940

Jämförelse 325i mot 320d

Sida 1 av 2
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag vet att några kan tycka att det är lite meningslöst att jämföra dessa två bilar, men faktum är att jag ändå gör just detta dvs jämför.

Jag har i många år varit väldigt förtjust i bmws sexor. Men har alltid slitits mellan dieselfyrornas ekonomi/förnuftighet mot de raka sexornas körglädje. Så även denna gång.

Letade nämligen premium selection för två månader sen i och med att vi fick behov av en andrabil. Fick ett bra erbjudande på en 320d och slog till. Givetvis dyker det upp en 325:a i Mölndal med BPS månaden efter. Leker nu med tanken att byta rakt av men fick givetvis inget bra bud. Vill man byta är det privat försäljning som gäller. Har dock lyckats göra ett bra byte en gång tidigare.

Provkörningen då?
Det första som slog mig när jag satte mig i bilen var: Är motorn verkligen igång? Jodå det var den. Silkeslen motor helt enkelt! Kändes som jag satt i en helt annan bil. När man sedan accelererar är den, för att överdriva lite, som en elmotor i jämförelse med dieselfyran.

Dock låter den som min diesel på tomgång. Till och med mesigare. Lyssnar jag på mina filmer har dieseln en djupare dovare ton. Den direktinsprutade N53:an knattrar som en liten moped. En besvikelse.

Prestanda då? Också en besvikelse. 325:an känns inte på något sätt piggare, rent utav ganska seg. Lilla sexan ska vara snabbare 0-100 men det märks inte. Till saken hör att jag tidigare ägt både 330i och 530i så det är ju inga överraskningar egentligen. Men en 320d är förvånansvärt pigg och då har jag ändå en EDE.

Dock för att summera var 325:an en väldigt trevlig upplevelse, men jag nöjer mig tills vidare med nuvarande bil. Eller?

Ta denna lilla recension för vad den är :-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Intressanta reflektioner. Jag har som synes både E91 320dAT med 184hk/380Nm och E90 325iA N53 218hk/270Nm. Den sista sedan ett par veckor tillbaka.

Det går inte att förneka att 20d är en _fantastisk_ motor, med sina 380 Nm från 1750 rpm drar den iväg helt tveklöst. Nästan arrogant tveklöst. I stadstrafik och normal körning (låg- och mellanvarv) är den oslagbar. Och helt otroligt snål. Jag tror inte jag lyckats köra värre än 0.65 oavsett hur "dynamiskt" jag kört, och landsväg kan man köra den på 0.37 !!! Blandat kommer man ner i 0.50 om man kör defensivt. Makalösa siffror som sparar dig tusentals kronor per år i bränslekostnad. Samtidigt bjuder den inte in till att ha latjo-lajban. Det tar liksom slut innan man hinner igång.

N53 då? Sexa. Silkeslen gång, fastän den knattrar på tomgång. Harmoni. En känsla av lyx och premium. Den har kraft så det räcker men den drar inte iväg som 20d. För att köra "dynamiskt" måste varvnålen ut på högra sidan av mätartavlan, och stanna där pendlandes upp och ner. Man måste liksom våldföra sig lite för att den ska vakna till. Väl där belönar den dig väl med skönsång och inspirerande register, som fullständigt och komplett saknas på 20d. Mellan 3500 rpm och uppåt hittar du BMW:s själ, om man nu får uttrycka sig så. Eller charm, åtminstone. Den uppmuntrande tonen av att bilen vill köras på ett roligt sätt. För att det är givande. Det är här du med glädje minns BMW:s Motorsport-bilar de senaste årtionden. Det har funnits i BMW länge, även i de små bensinarna förr. Minns med glädje min 316i -90 som då ansågs vara den tråkigaste, men som jag idag minns som rolig jämfört dagens motorer. T.o.m. 320i -84 eller varför inte E21 320i med förgasare och rak 6 som hade exakt samma sak på den där högra halvan av varvräknaren. M54 likaså! Det är, i dess kärna, anledningen till att många av oss entusiaster älskar BMW:s bilar. Och det kommer vara färre och färre förunnat, bara för att till sist helt försvinna med små dieselturbos och elmotorer.

Tillbaka till N53 så är den ganska törstig eftersom man inspireras till att ta sig till den högra halvan. Dessutom mår motorn bra av det (pga sotningen som kommer med lean burn-tekniken). Kommer du under 0.9 blandat har du kört för snålt. Stadstrafik landar kalaset på fel sida av litern. På det hela så drar den 35% mer bränsle, vilket blir ca 6000 kr i skillnad på 1000 mil.

Vilken som är "bäst"? Tror de flesta förare faktiskt skulle säga 20d, även här inne på forumet. Den är så himla svår att snacka bort. Men vilken av dem skulle man älska? Endast en av dem.

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Enkelt. Diesel = fortskaffningsmedel. Bensin = bil.
Jag hade möjlighet att jämföra min 325i med en 320d för några månader sedan. Mitt intryck är väl ungefär som ovanstående, 320d känns riktigt pigg vid normal slapp brukskörning och svarar mycket fint på gaspådrag vid lättare fartökningar. Vid liknande körning känns 325i lite slöare om man inte gör det som behövs, nämligen ser till att motorn har lite varv.

Men vid aktiv körning har 320d inget att sätta emot 325i, den senare är betydligt piggare på alla sätt bara man ser till att ha varvet med sig när man kör. Upplevde dock 320d som relativt varvvillig för att vara diesel även om den tog slut fort på typiskt dieselsätt.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Egentligen spelar det ju ingen roll hur bra en 325i går på höga varv när det är komplett omöjligt i stadstrafik att få möjlighet att köra så. Mitt argument att eventuellt byta till en 325i, om det nu skulle bli aktuellt, är istället den underbara gången i motorn. Som qsacage skriver det uppstår direkt en känsla av lyx och premium så fort man byter ut 20d mot 25i i bilen.

320d är ganska varvvillig ändå precis som du skriver GE. Tittar man på effektkurvan så har bilen forfarande över 160 hästar kvar vid 4500 rpm. Som vardagsbil är det väldigt trevlig och praktisk, men kärlek vete fasen om det är.
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Vilka fina beskrivningar!

Kan bara hålla med. förutom att bensinaren inte är så himla segt på lägre varv?
De "tråkiga" med motorn är väl att den nästan har maxvrid hela tiden? vanos? vilket gör att man saknar de lilla fina rycket som med turbo etc.
Hade klart önskat lite mer vrid och att turbon gör det lite mer underhållande fast långsammar 0-100 osv.

En sak som jag verkligen njuter av efter att kört diesel en vecka tills jag fick tillbaka min är att dieseln vibrerar som satan? Känns precis som mina fina bensinare inte en är igång när jag startat den.

Hade jag varit smart hade jag förmodligen köpt en diesel, men det enda jag var ute efter var kvalité, glädje och ljudet av 6 cylindrar.
Fast man kunde önskat att de kunde låtit lite lite från avgasröret också!
Dr
252
DrDazed
BTW, Förstår inte hur folk kör?

Jag har kört nya 118d,318d,216d och aldrig hamnat under 0,6l/mil !
Har nog hamnat runt 0,60-0.65 dock.

Min egna ligger på kanske 0.85 om jag kör mkt motorväg och låter bli att få frispel. lite kortare sträckor lite över en liter.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
DrDazed: 320d har sin momentplattå grovt mellan 1500-3500 rpm. Motsvarande för 325i är 2000-6000 rpm så du har helt rätt. 325:an presterar sitt maxvrid hela tiden. Därav den linjära finstämda känslan, inga ojämnheter, som en elmotor nästan, i alla fall jämfört med en vibrerande diesel.

Dock, och detta är nog en viktig förklaring till varför 320d inte bara upplevs utan i praktiken också är piggare är just det faktumet att 320d utvecklar betydligt mer effekt än 3 literssexan under normal körning. Det skiljer faktiskt 25 hp till förmån för dieseln. Brytpunkten då 325:an utvecklar mer effekt kommer inte förän vid 4500 varv (jag undviker gärna att prata moment). Jag är helt på det klara med att 325:an piskar säkert skiter ur 320d på bana, men det är inte så de flesta kör sin bil (inte jag i alla fall).

Angående hur folk kör. Du kanske kör många korta sträckor. Själv har jag knappt en mil till jobbet och min EDE drar 0,61.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
320d: Länk

325i: Länk (klassiskt BMW sugmotor-effektdiagram!)

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Eller dessa länkar:

Länk

Länk

Visserligen är den sista en efficient dynamics, en vanlig 320 har mer effekt.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Tack för era jämförelser.... uppskattar dem! :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
325i är som sagt snabbare, men för den som inte växlar rätt känns 320d rappare. Här är en jämförelse mellan 325i E90 (2,5 l) och 320d E90 (184hk):

Länk

Som synes är det jämnt upp till 40 km/h och nästan jämnt upp till 80 km/h, men därefter drar 325i ifrån mer och mer. Så frågan är vad man tycker passar bäst till sin körstil. Det är ett individuellt val, men vill man så går 325i fortare.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Har någon jämfört N53 3,0l 325i "mot" en N52 2,5l 325i?

Det hade ju varit intressant att veta om det skiljer i "känslan". Vridmomentet är något högre på N53-varianten..
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har nyss köpt mig 325d med 3,0 litersmotorn. Den är ifs optimerad, men jag tycker den är en väldigt bra kompromiss (eller blandning) av jämn effektkurva men ändå lite turboeffekt. Jag har också en 325i 2,5l och den är just silkeslen men lite tråkig. Undrar också om skillnaden mellan 325 2,5 och 3,0.

Matthias
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Synd att 330i är så himla otillgänglig. Finns ju inte en enda intressant på blocket. Känns som det vettiga steget efter 320d om man vill ha bensin med knuff är 335i :-) ok lite överdrivet men varför byta upp sig i små steg.

En 325d tror jag nog i och för sig är jättetrevlig.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Matthias, 2,5 mot 3,0 325. E92 '07 och '10.
2 skillnader:
1. Lägre förbrukning, jag hamnar ca 0,1 under med 3-litaren. 0,8 mot 0,9 i min dagliga till-jobbet-körning.
2. 3.0 låter dock förfärligt på tomgång/låga varv, påfallande irriterande efter att ha ägt 2.5:an tidigare.
Prestandamässigt känns ingen skillnad så jag föredrar 2.5:an helt klart.

Surf Or Die!!!
Dr
252
DrDazed
Det är ju bara på tomgång och om du står utanför bilen. Gasa lite så mullrar den mysigt även på låga varv tycker jag. Dock gör det att man vill gasa lite extra hela tiden för att mysa lite.
em
906
em3
M3 cab -03
.....är det kanske som flera tidigare har föreslagit ( i olika trådar); en diesel åker man med, en bensinare kör man.....

Det finns lite som talar för diesel, bland BMW-ägare, många kommer från "körglädjens" tid, då kanske inte deciliter per mil var med i matchen, så mycket.....hur mycket spelar förbrukningen roll idag?? Såklart, alla som tar ut en tjänste-bil, måste förmodligen välja en diesel ( miljö-klass....).

I mitt fall, är det extremt; jag är glad för varje liter jag hinner bränna i min entusiast-bil per säsong, den drar faktiskt löjligt lite per mil, trots att jag försöker, ibland ( snittet står på 1,04....då försöker väl jag antagligen inte tillräckligt....:)

När den säljs, nå'n gång, kommer det nog att stå "gubbkörd" :) ;)

Kör-känslan??? Har BMW byggt en diesel-driven M ännu? Det kanske kommer, men har väl inte hänt ännu (?).....kanske kommer en el-variant innan (?)....

em3
Dr
252
DrDazed
Kollar man på alla nya bmws på gatan e de flesta diesel :/

Nästan lite orolig att man inte kommer hitta en bra fin begagnad bensinare i framtiden :P

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det är faktiskt en anledning till att jag kör diesel. Ville väldigt gärna ha bmw igen men det var omöjligt att hitta nått annat än diesel om jag ville uppfylla mina andra kriterier. Det fanns vid tiden 50st 320d med premium selection. Inga 325 än mindre 330. Givetvis dök en 325:a upp månaden efter. Jag kunde inte vänta hur länge som helst då jag hade stort behov av andra bil. Dieseln har trots allt många fördelar så jag är nöjd ändå just nu.
Jag fick hem min 320 D - 2008 i förrgår, och under de 35 milen hem så imponerades jag av bilens råstyrka, trots bara 176 hk.
Bränsleförbrukningen var också förvånansvärt låg, och mycket beroende på att man kan ligga på höga växlar även i lågfart.

Mina två senaste bilar (kompressormatad 330 Coupé och trimmad A4 Tfsi) kändes mer potenta förstås, men som några ovanstående skriver så är det under förutsättning att man har lite varv på motorn.

Mycket nyfiken på vad en mappning eller chiptrimmning kan göra med den här redan råstarka lilla motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.