|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte mig igår en BMW e61 touring -09 Jag undrar om man kan installera navigator i den såhär i efterhand. Kollade upp chassinr. på bmwvin och där står det att den är förberedd för navigator, och den har även nav-knappen vid iDrive kontrollen... Går det installera med npn skiva eller måste man koppla upp den mot någon dator på verkstad ? Mycket tacksam för vettigt svar ! /Pontus | |
|
Det är en omfattande och femsiffrig operation att installera navigator. Du måste byta fågelholken och montera CIC-driven + en massa annat. Man bör vara kunnig eller lämna in för få till det. Här är en irländare som installerat CCC-navin Länk Mvh Stephan |
|
| Okej då får jag tacka för det trotts besvikelsen :) | |
|
Så vad betyder det då att den är förberedd ? Och varför sitter navigatorknappen där om man ändå måste bygga om hela paketet ? Tack för svar, men blev lite besviken ;) |
|
|
bara för att knapparna finns betyder inte det att den har just den utrustningen. röststyrningsknappen på ratten betyder inet automatiskt att den är utrustad med voice input system Blir nog billigare/smidigare om du byter till en likvärdig MED navi Kollade du inte specen/utrustningen innan köp?utan efteråt??!! |
|
|
Hur löd utrustningslistan? Lägg in den så är det lättare att säga vad det betyder. Så här ser listan ut till en svensksåld 540iA E60 LCI utan navi. Det är lätt att tolka koderna till något annat än vad de verkligen är. Benämning (EPC) S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Urval COP-relevanta fordon S1CBA CO2 UMFANG Koldioxid-omfång S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatväxel S2PAA RADSCHRAUBENSICHERUNG Hjulbultsäkring S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning S3ACA ANHAENGERKUPPLUNG Släpvagnskoppling S403A GLASDACH, ELEKTRISCH glastak elektr. S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Inlaeggningsmatta velours S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innerbackspegel automatisk avbländade S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Ädelträutrustning S442A GETRAENKEHALTER Burkhållare S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Komfortsaete med minne S465A DURCHLADESYSTEM Nedfaellbart baksaete S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Farthållning med bromsfunkt. S661A RADIO BMW BUSINESS Radio BMW Business (C43) S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Dummy-SALAPA S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Korsvis manövrering utgår S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR Fordonsdokumentation svenska S8S8A LAENDERSPEZ. NAVI ZUST. (FUER ACC) Landsspecifik navigation målstyrning S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP |
|
|
Självklart tittade jag innan, men kan ha förstått fel då som stephan säger... Va väl 8SA och 8S8 jag tolkade som det :) 677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL 698 AREA-CODE 2 704 M SPORT SUSPENSION 710 M LEATHER STEERING WHEEL 715 M AERODYNAMICS PACKAGE 760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8SA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION 8SP COP CONTROL 8S8 COUNTRY SPEC.NAVI CONTROL (ACC) 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 853 LANGUAGE VERSION ENGLISH 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION |
|
|
Här har ni senaste BMW and Mini VO FA FULL LIST [UPDATE 25.06.2015]SWEDISH har alla språk det är 79 pdf sidor Länk |
|
| tillgänglig några dagar,sen raderar jag den | |
|
Tuzz S609A Navigationssystem Professional |
|
|
Tyvärr behöver man ha sett många utrustningslistor för att kunna tolka vad de betyder och inte ens då är det 100 % säkert att det tolkas rätt. Jag har ett sex siffrigt antal utrustningslistor och tolkar S8S8A och S8SAA som koder som inte har någon betydelse för berörd bil. E60 till Australien och Hong Kong saknar S8S8A men har S8SAA medan andra länder utanför EU inte har någon av koderna. Detta oavsett om bilen har navi eller inte. Av 2658st tillverkade 525XdA E60 har 2655st S8S8A och 2301st har S8SAA, 1933st av dessa har S609A Navi Pro och 300st har S606A Navi Business. 525XdA är en modell som i princip uteslutande såldes i Europa. Till detta läggs att de som eftermonterat navi fått montera ny skärm, ny CIC eller CCC enhet och så vidare. Mvh Stephan |
|
|
Ge inte upp så fort det finns lösningar Länk eller Länk jag hade satsat på första länken iaf BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.