AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.555

E39 körd utan kylvätska, topplockspackning? skev topp?

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej, aldeles nyssens så gled frugan in med en STOORT rykande E39 nedanför uppfarten :-(
Hon stannade innan sista backen och jag körde upp den efter att jag hällt i lite vatten i kylaren, fast det gick inte speciellt mycket, det kokade bort med en gång...
Startade i alla fall upp under knackningar och protester från motorn och körde upp, gick lite trögt, men kom i alla fall upp.

Efter lite förhör visade det sig att hon pratat i telefon sista biten, typ 10 minuter och inte sett när och var tempen gått upp. Hon trodde motorknackandet hade startat bara sista 100 metrarna.

Lite mitt fel är det, har haft läckande kylare i typ 3 år, och dag blev det kökörning i 1 timma pga bilolycka... klar bilen går torrt då.

Vad blir domen tror ni?

Är det garanterat sne topp å ny topplocspackning man kan vänta sig?

Såg att en ny på schiedmanns låg på 2500, finns det billigare bra Ebayvarianter?

Måste man strippa ner toppen på ventiler och annat om man måste plana av den?

Vad kostar en planing av topp ungefär?

Någon som haft samma erfarenhet men som kommit undan med att bara byta kylare och köra på som vanligt efter det? ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle hänga i en annan beg motor istället..
Du har garanterat blåst din topp och knackar motorn så är det nog inget att hållas med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Råkade ut för nästan samma sak för några år sedan - frugan kom upp på garageuppfarten med ett ångmoln från motorrummet....hon hade också pratat i telefon senaste kilometerna....

Då var det vattenpumpen som hade havererat totalt och släppt ut rätt mycket vatten - spolade i vatten med vattenslangen i exp.kärlet och vet inte hur mycket som gick i och hur mycket som försvann nästan direkt.

Troligen hade haveriet skett ganska nyligen, troligen inom någon km från garageuppfarten.

Lite nervös var jag men efter byte av vattenpumpen gick motorn som den skulle igen.
Dock gick expansionskärlet sönder några veckor efter vattenpumpshaveriet - kanske fick den en värme/tryckchock av ångan, eller var det en ren tillfällighet.

Så kolla att inte pumpen är gången - den var helt lös i axeln och remmen hade hoppat av plus skadat remskivan lite på pumpen, men den gick att återanvända efter att jag filat ner några skarpa kanter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Hmm, konstigt, jag startade upp nu på morgonen och allt verkar helt normalt, låter som den ska och ingen konstig rök ut ur avgasröret...

Kylvätska i expansionskärlet, har dock inte luftat något.

Men oljan var låångt ner på stickan...

verkar för bra för att vara sant...

Någon som har koll på vid vilket tryck man kan trycktesta en E39:as kylsystem vid?

Tänkte mig att najja fast en slang till kylarens påfyllning och låta slangen gå upp samma antal meter som antal bar jag skall trycka.
1 bar = 1 meter vattenpelare

Fast det kanske blir många meter, men jag har byggställning om det är så ;-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att övertrycksventilen i locket på exp.kärlet löser ut vid 2,0 bar (skall stå på locket).

Mvh
Johan B

Hej,
Råkade ut för samma sak på min förra tolva. Frun kom hem i ett ångmoln. Ingen telefon där, men det regnade ute, så under färd var det inte lätt att upptäcka i t ex backspegeln. Temp-mätare tror jag inte ingår i hennes intressesfär. Hur långt bilen hade gått på det viset är alltså obekant, men det var tomt på vatten och förskräckta åskådare varnade för att öppna huven.

Nå, jag körde den ändå någon extra kilometer hem,när motorn hade svalnat. Tempen gick upp direkt. Inga missljud, men topparnas tillstånd bekymrade ju.

Det var en slang i bakänden på toppen /-arna som gett sig. När den var lagad, fyllde jag på vätska och allt var bra igen. Visserligen hölls spänningen uppe ett tag, eftersom systemet är lite svårfyllt och nivån i expansionskärlet länge envisades med att sjunka mellan mina inspektioner. Men till slut höll den sig.

Det behöver alltså inte innebära döden att torrköra ett tag.

/Lennart
RY
155
RYN
545e -21
1 bar motsvarar ungefär 10 m vattenpelare.

Hoppas du inte är höjdrädd ;-)
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
10 meter får det bli!
Neee, det får nog bli en Tkorsning isatt på nåt av kylrören å tryckluft istället ;-)

Tack för infon RYN! Nära å gå på en nit där!
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Mecket har gått igång och det ser ganska bra ut hittills.

Hittade ett perfekt trycknippelställe, nämligen där tempgivaren sitter (på högra kylargaveln i bilens riktning). En vanlig tryckluftsnabbkoppling passade rakt på!

Men först skulle jag kolla om det kom ut vatten ur tempgivarhålet, visste inte om det var pluggat, så jag stoppade trädgårdsslangen i kylarfyllarhålet och då pissade det vatten ur termostathuset, så det är antagligen där det läckt.

Men nu blir det köp av nytt hus för att kunna trycktesta motorn.

Hade även ur vattenpumpen, bytte den för 10 år sedan och det var plasthjul, men det såg och kändes stabilt allting, så det åker nog i igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Återmontera en 10 år gammal vattenpump?

Skulle nog inte chansa på den...särskilt inte om du redan har den borta.

Läcker det vid termostathuset, är det som sagt bara att byta termostaten (med hus).

Mvh
Johan B

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Var med om att termostathuset sprack vid
en provkörning av en 528iA-99.
Hade precis kommit upp i temp och inte
ens ute på 70-väg......

Mvh Jonas B.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Var precis ute och provtryckte med nytt termostathus.

Gick alldeles utmärkt att koppla på M14 hane + Tkors med manometer på tryckluftslang i hålet för tempgivaren.

Fyllde motorn med vatten via vattenslang med alla luftskruvar uppe tills det var fullt.

Tryckte upp till 1.5 bar, kylaren läckte mycket, så jag fick fylla upp med luft hela tiden. Såg faktiskt inget runt toppen så den verkar ha klarat sig :-O!

Sedan skulle jag prova att lösa ut kylarlocket vid över två bar, men då sköt jag packningen på expansionskärlet...

Provstartade motorn efteråt och ingen vitrök! Gick även precis som den skulle.

Så nu blir det ny kylare från Ebay o hoppas på att toppen är tät när man kör också!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp några trisslotter om det funkar för då är du inne i ett flow.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.