|
|
|
|---|---|
|
Bytte nyligen bort min passat mot en bmw 535d lci mkt fin. Ca 7700 på mätaren Ägaren hävda att han betalt 250 för bilen 8 mån tidigare. Läste här att det gick å se rätt lätt hos bmw. Så ringde å fråga. 09 hade bilen gått 7000 någonting och 2014 6700 mil. E väl inte mkt man kan göra åt en sådan här sak? Bilen känns dock som ny. | |
|
Beklagar. Det blir väldigt mycket av en bevisfråga. Är det föregående ägare som skruvat och är det rimligt att anta att han kände till det? I så fall kan man försöka gå vidare men särskilt lätt är det inte. Vet du vad bilen gått per år mellan 09 eller 14 eller har du bara de två miltalen? ------- //Lövet |
|
|
Nä bmw såg ju att.den rullat 7600 kanske vid 09 och sen vid 2014 6900 mil Var så jävla sugen på en 535 igen så jag var väl blå ögd. Men åt andra sidan så går bilen kanon och är i fruktansvärt fint skick. Så det var ju inget som larmade. Vad kan en sådan bil vara värd i nuläget? |
|
| Hos Trafikverket skall du kunna komma åt de olika besiktningsprotokollen, och där kunna se hur långt den gått vid varje besiktning. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Transportstyrelsen hanterar inte längre besiktningsprotokoll. Du måste vända dig till de olika besiktningsföretagen, och hoppas på att de lagrar denna information. Problemet är att numera finns det väldigt många företag, vilket gör det till ett ganska tidsödande jobb. Och går något i konkurs försvinner den information som det företaget hade. Jag har redan varit i kontakt med Transportstyrelsen angående detta och de kunde bekräfta att det inte längre finns en central åtkomstpunkt för besiktningsprotokoll för privatpersoner. Saxat från Transportstyrelsens hemsida "Transportstyrelsen skickar inte ut besiktningsprotokoll. Om du vill ha en kopia på ett protokoll, ska du vända dig till det företag som har genomfört besiktningen." |
| Någon här som kan kolla upp de tillfällen min bil har varit inne? | |
|
Skicka reg.nr så kollar jag carfax åt dig. |
|
|
Marin, du vill inte PM:a ett Carfax åt mig också? Jag har nyligen köpt en 325i och har kollat med BMW, inga problem. Historiken verkar solid också, men carfax har jag inte kört på den. Kunde kanske va något, "bara för att". PM:ar regnummer. |
|
| Ury853 | |
|
Ny ägare, en 32 årig man från Lysekil 2015-08-21 Fordonet besiktigad, mätarställning 7 450 mil 2015-05-27 Fordonet besiktigad, mätarställning 6 890 mil 2014-10-21 Påställd (I trafik) 2014-09-25 Registrerad för trafik i Sverige 2014-09-25 Fordonet besiktigad, mätarställning 6 852 mil 2014-09-23 Ny ägare, en 21 årig man från Vänersborg 2014-09-22 Förregistrerad och tilldelad regnummer 2014-09-22 Importerad till Sverige 2007-09-26 |
|
| Hm förklara det för mig; är den importerad 2007 men reglad och får regnummer 2014? | |
|
Keiser: Uttrycket "importerad till Sverige" brukar biluppgifter komma med, den termen är inkorrekt. Datumet som visas är uttagsdatumet i första landet fordonet är registrerat. Angående den backade 535an och dess värde. Värdet är kraftigt försämrat då många möjliga köpare är ointresserade av en backad bil. Gissningsvis 20-30 % lägre än en korrekt bil med samma körsträcka (obs verklig körsträcka inte det som står på mätaren). Ingen service på BMW efter 2009? Var det den där 535an som var till salu på facebook? Minns en med Night Vision som var till salu där nyligen? Har du pratat med säljaren om backningen? Säkert han som backat den eller om det finns en ägare noll. Den är importerad 2014 = det finns inga svenska protokoll från 2010-2013. De utländska har säkert importören behållit... BMW är farliga på att enbart kolla på bilen för mätarställningen. Min nyinköpta 520i E34 borde har rullat 14-15000mil enligt skicket, men har rullat 26700mil. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.