|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en bmw E90 2011 med den "fula" ratten. Alltså den vanliga tråkiga tre ekrade med rattkåpa som ser ut som fronten på en 80tals bikinitrosa. Vill gärna veta vilka rattar som passar till bilen eller om man helt enkelt kan byta ut rattkåpan bara och isåfall hur? Tacksam för svar. | |
| Sportratten eller ännu hellre M-ratten från E90 måste väl vara enklaste valen. | |
|
Ja men alla jag hittar säljs utan airbag/ kåpa och knappar. Hur gör man då? |
|
| Var söker du? | |
|
Du borde kunna flytta airbag och knappar från din befintliga ratt till den nya. Oftast är det samma prylar, det är bara kringlan som är annorlunda. Har gjort det på båda mina bilar och tycker att det rimligtvis borde vara samma system på en e90. Airbagen måste ju ändå av för att kunna genomföra bytet och knappsatserna sitter med några torx-skruvar som du lätt ser när airbagen är bortmonterad. Niklas Fransosen |
|
|
Det är helt annan airbag på standardratten till E8x/E9x, däremot är det samma airbag till de två sportrattarna. Så överflyttning från din befintliga är ingen möjlig väg att gå. Du måste helt enkelt hitta en komplett sportratt med airbag och knappar. Inte så lätt eftersom det största utbudet finns på bildemonteringarna, och dom får inte sälja airbagkomponenter. Det dyker dock då och då upp en komplett ratt på Blocket. Och på eBay finns det lite av varje, om man nu vill ha en sådan skickad. Jag skulle eventuellt ha bevakat den här för att se om priset blir lågt: Länk Visserligen en rätt trist tidig variant utan tumgrepp och inte mycket läderkänsla, men då har man airbagen iaf. Och att sedan hitta en M-kringla är inte så svårt, varken på demonteringarna eller eBay. |
|
|
Okej tack. Men passar inte rattar från andra bmw modeller på e90? |
|
| Detta låter kanske lite trist, men jag tror att det är enklare att byta bil. Jag hade en 330i med "bussratt" en gång och jag gav upp idén att byta, det går säkert men jobbigt. | |
|
Lundberg89: 1-serie E8x och X1 fram till facelift ska passa förutom E9x: Länk För övrigt är det busenkelt att byta ratt på E9x och E8x. Har gjort det av olika anledningar på de som jag har haft. Tar 5 min när man vet hur. Det svåra är att hitta en airbag om man behöver. |
|
|
Ja det verkar ju onekligen svårt att hitta en med airbag! Passar inte ratt från Nya F serien? |
|
|
Det måste finnas rattar på ebay.de jag köpte en Alpina E34 Sportratt III från ebay.de och fick allt skickat. Här är en E90 M-ratt för €389 Länk Byta ratt på en BMW är hur enkelt som helst, har nog gjort det tio gånger. Mvh Stephan |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som redan nämnts innan: M-Sport (eller Sport) ratten! Hands down! Härligt skön att köra med och dessutom är den visuellt tilltalande! Har en M-Sport på min E87 och som också nämnts innan sitter denna även på diverse E9x-modeller. Airbags får inte heller säljas på Blocket. Jag har varit i kontakt med Blocket angående detta. "Varor som innehåller explosiva komponenter och pyroteknik får endast annonseras av företag som innehar tillstånd. En ratt innehållandes airbag räknas som en explosiv vara. Därför behöver vi se ert tillstånd." Anledningen varför man ser enstaka annonser på Blocket med airbags är att vissa annonser slinker igenom granskningen. |
|
389euro är jävligt dyrt! Asså jag kan ju köpa en från scmeidman för en massa tusen men jag vill inte lägga hur mycket som helst för en jäkla ratt. Det är liksom en ratt. Säljs ju en massa på blocket både m-sport och vanliga med airbag men det verkar finnas till alla modeller utom just e9x serien 😔. Men om man kan köpa en msport med kudde till f-serien i nyskick för mellb 2-3500:- så måste det väll för fasen gå att få tag på något liknande till e9x i åtminstonde ungefär samma prisklass. |
|
|
Nypris hos BMW är väl säkerligen en bra bit över 10k för M-sportratten med airbag så 389 euro känns som ett ok pris. Jag har en helt oanvänd M-sportratt till E90 som jag skulle kunna sälja, men den saknar både airbag och kåpan över ekrarna så det funkar väl inte om du har standardratten då. |
|
|
Hahaha för Sverige, i Tyskland, Polen, USA och UK säljs airbagrattar hela tiden på de stora säljsiterna. Tillstånd för airbags vad är det frågan om??? Det är ju inte ens vapenbrott att inneha en handgranat. Hur i h*'lvete kan då en airbag vara ett problem. Usch vilket larv. Låter som Japan på 80-talet då endast brandmän fick äga bilar med airbag. Här är en M-ratt för bud från 2850kr Länk du kan inte räkna med att få det under 3tkr, nu har jag letat i Tyskland, Polen och UK. Mvh Stephan |
|
| Så om jag tolkar er rätt så är det väldigt lätt att byta till m ratt om man redan har en sport? | |
|
Själva bytet går som sagt på 10-15 minuter. Plättlätt. Koppla loss batteriet, ta loss airbagen (det brukar vara detta moment som tar längst tid) skruva loss centrummuttern (tror det är en 17-hylsa du ska ha) koppla loss elkontakterna och montera tillbaka omvänt. Det svåraste (eller mest tidskrävande då :-D) är att hitta en passande ratt som även passar till plånboken. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.