AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.097

Nybliven BMW 330d ägare. Bilen är programmerad, men av vem?

Sp
5
Spoekplumpen
330d Touring -08
Hej!

Har precis blivit ägare till en BMW 330d touring årsmodell 08. Det är 231hk-motorn men enligt säljaren är bilen programmerad men de vet ej av vem eller när. Det finns heller inga papper på utförandet.

Kan jag på något enkelt sätt ta reda på detta (om den ens är programmerad)?

Öppnar jag huven så ser jag att K&N luftfilter är installerat. Sitter lite etiketter här och var från K&N. Tänkte om det fanns någon märkning från olika chipfirmor som man kanske kan lokalisera med er hjälp?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker bilen drar lite mer än vad den borde. Hade tänkt mig runt 0.7/mil, men det lutar mer åt 0.9..

Är det värt att göra om programmeringen för att få ner förbrukningen?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur ser din körprofil ut när den drar 0,9l/mil?
Sp
5
Spoekplumpen
330d Touring -08
En hel del motorväg, ca 60-70%. Resten är småvägarna ut till huset + genom ett mindre samhälle för att hämta barn på dagis och skola. Så, visst det är en del start och stopp och kortare sträckor. Men om inte det är blandad körning, vad är?

Finns det något sätt att se vem som programmerat bilen? Alltså, att se vilken typ av chip eller programvara som ligger i just nu?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nja, det är nog svårt. Det skulle vara om du har tur och lämnar in den till BMW och just den verkstaden har sett just den programmeringen/chipningen förut. Men hur stor är sannolikheten för det?

Enklare är nog att spåra bilens ägare bakåt, och sen bara ringa runt och fråga.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Prata med någon duktig firma som chippar, kanske dom kan läsa ut vad som sitter i bilen.

Om det inte är så att det sitter en trim-box och gömmer sig någonstans, ryker bilen svart/sotar mycket?
Sp
5
Spoekplumpen
330d Touring -08
Har inte märkt av att den ryker/sotar mycket. Har fått kontakt med Rica i Kungälv och de kommer läsa ut programvaran och jämföra mot originalprogramvara. Kommer kosta lite konsultpengar, men det är det kanske värt för att få veta.

Tänkte jag ska lyfta på motorskyddet och kika efter en box, har inte fått mig för att göra det ännu. Men om det skulle vara en box ligger den förmodligen inte kvar under skyddet utan med en kabel draget någon annanstans i motorrummet..?
Sp
5
Spoekplumpen
330d Touring -08
Lyfte på skyddet nu och där fanns ingenting som liknade en trimbox på något sätt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Boxen liger sällan under skyddet. Lokalisera commonrail röret och se tryckkontakten på slutet eller början av röret, Är det en Y-Kontakt där så följ kabeln. Ofta ligger boxen lite väderskyddat.

//Anders

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Det är nog bara blåsa till orginal hos BMW som gäller.
Sp
5
Spoekplumpen
330d Touring -08
Ska kika igen imorgon. Nu är bilen på röksanering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.