AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
8.779

Önskar 300 - 400 hk ur min E24 635 - Önskar ideer...

Sida 1 av 2
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Har precis fått på Softline fälgarna (helt nyrenoverade) och är nykär i 635:an, men jag saknar pulvret under huven Överväger starkt att lyfta ur motorn, byta till manuell låda och hitta någon intressant pjäs som kan leverera lite mer ompa-ompa. 300 - 400 hästar känns rimligt för en medelålders familjefar. Helst en rak 6:a utan turbo. Ideer mottages gärna.

Mvh,

Per-Magnus
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
nu vet jag ju inte hur det är med en s38b36, den ligger ju på 340hk. En sådan kanske du ska kolla in, ingen aning om hur det passar etc.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Menade b38an.
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Tanken har slagit mig men marknade verka inte svämma över av objekt...

Mvh,

Per-Magnus
S38 växer inte på träd, har aldrig gjort det o gör det definitivt inte nu... En S50B32 (M3 E36 "Evo") är något lättare att hitta, eller varför inte en S54B32 (M3 E46)? Enklast är nog att ta hem en komplett donator-bil från UK? Eller inhandla en donator hemma i Svedala för typ 60'. Fördelen med donator är att du kan flytta över även låda o diff, dessutom har man "allt annat" (kylare mm) som behövs, men det lär ju knappast vara bolt-on...
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
FInns en hel del att botanisera bland i UK...

Länk

Mvh,

Per-Magnus
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Sen ska den ju besiktigas också. Pundet står i över 13kr så speciellt billigt blir inte en donatorbil heller. Kostar väl ungefär lika mycket att skrämma upp din original M30 till runt 300hk och då ser det fortfarande ut som original under förutsättning att underdelen inte är slut? Erland Cox kan hjälpa till med toppen och sen ska det till en lämplig kamaxel och en mappning av motorn, betydligt enklare och förmodligen billigare.

/Johan
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Tack för tipsen

Mvh,

Per-Magnus
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
300 Hk i en Sug m30 är kanske inte omöjligt, men det kräver mycket!
Bland annat kräver det special vippor för att hantera Höglyftande kam, och hårda ventilfjädrar.

Jag kan skriva lite om min resa med min Bi-Turbo 635a, som nu i år även är godkänd med Bi-Turbo motorn.

Jag kan inte fullt redogöra om vad som exakt gäller på endast bytt motor.
Man bör välja en så ny motor att den har katalysatorer, då är det enklare.
Effekt gränsen är den samma, som jag skriver om nedan.

Miljöpartiet vart snälla nog att arbeta fram en E85 konverterings regel, som skapade ett litet kryphål som häver kravet på avgascertifiering.

Bilar med avgasrening tillverkade efter 1976 har ju länge vart omöjliga att trimma lagligt.
Men lilla E85 kryphålet är möjligt att nyttja, vilket även möjliggör
Turbo motorer på BMW.

Max effekten får e24 hamnar mellan 300-330 Hk beroende på vad bilen väger.

15 kW per 100 kg bil säger reglerna just nu.

ex. 1545 Kg / 100 = 15.45
1545*15 (Konstant) =231,75
231,75 (kW)*1,36 = 315Hk

Just min bil är reggad med 219kW och som ombyggt fordon.
(Visste inte riktigt vad bilen vägde, vågade inte chansa på högre effekt)

För att regga som ombyggt fordon måste man "bygga om tillräckligt mycket"
Vilket kräver minst 3 större ändringar.
Motor+Växellåda+Bakaxel
Motor+Bromssystem+Bakaxel
Motor+Bromssystem+Styrning etc.

På min är följande gjort.

Styrning ombyggd till Kuggstångs styrning.
Hela bromssystemet utbytt.
Motor utbytt och ändrad till Turbo + E85 drift.

Just min motor är en E34 Kat motor, vilket också är ett krav.
Motorn måste från början vara en katalysator motor.
Och alltså även vara försedd med katalysatorer på en gammal bil.

Med en bra motorstyrning, och korrekt mapp är det dock inga större problem.

Mina avgasvärden vart helt perfekta med dubbla 2,5" metalliska kattar.
Dessa katalysatorer hanterar ledigt effekter upp över 500Hk.

Har du / ni mer frågor ska jag svara efter bästa förmåga.

Bonus bild från inne hos bilprovningen.

Länk

/ Daniel

jo
972
johnor
300hk ur en sug M30 är inga större problem. Med en kamprofil som Paul Burke i USA har tagit fram så får man ut 280hk ur en helt standard M30B35, naturligtvis krävs mapping men inget annat är rört. Optimerar man toppen och höjer kompression samt går på en vassare kamaxel så är 330 hk inga problem. Men som Daniel skriver så mår sugtrimmade M30 bäst av höglyftande kammar och då krävs andra vippor och ventilfjädrar. Jag tror dock fortfarande att det är enklare än motorbyte. Nämnas ska också att 280hk får man med originalM30B35 insug och där ligger väl ungefär gränsen. Ska man över 300hk gör behövs separata spjällhus, förgasare eller insprutning.

Johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Själv är jag såld på turbomotorernas härliga vrid från "låga" varvtal.

Visserligen kör jag bara en gammal SAAB 9-3Aero från 2000 men när man väl blivit van vid vridet (som inte är speciellt imponerande jämfört med nyare turbobilar) så undrar man vad i h-e det är för fel på min BMW med 3,5-liters Motronic-motor när man plockar ut den efter många års "vinterförvaring".

Det händer ju absolut ingenting när man gasar på från "vanliga" varvtal.....jämfört med SAABen. Och sugtrimmad motor lär ju bli ännu värre att köra.
I en entusiastbil, som ju E24an är, går det väl an att åka "slö" sugmotor men min vardagsbil kommer säkert alltid att ha en turbo under huven.

Per L
jo
972
johnor
Drygt 200hk och drygt 1500kg blir inte roligare än så. Kan inte påstå att 280hk blir tråkigare än 204, hur kan det ens vara möjligt. E24 är en tung bil och det krävs mycket effekt och vrid för att det ska flytta på sig. Men, en sugtrimmad M30 runt 300hk är knappast tråkig. Finns en röd E24, 1987:a om jag inte minns fel med 280hk. Den vann master starter på Mantorp för 4 år sedan. Knappast tråkig motor...
Pe
2.342
Per L
"...vann master starter på Mantorp..." hur viktigt är det förutom som skrytfaktor?

Men hur ofta ligger man på maxvarv (eller höga varv) när man är ute och kör? På landsvägen? Eller i stan?
Hur kul är det att alltid behöva växla ner från 6an till 3an när man skall köra om för att det skall bli någon fart i bilen (E34 M5)?
Hur kul är det att behöva ligga på 6-7000 rpm (E34 M5) med fru och barn i bilen för att det riktiga "draget" skall infinna sig?

Hur kul är det att äga en E34 M5 och för det mesta (vid "normala" varvtal) vara irriterad över att det inte händer något när man trycker på gasen. En E39 M5 stod på dagordningen efter E34an men den gav mig precis samma känsla som min E34 M5 så den slog jag snabbt ur hågen.

Någon gång i livet skulle jag dock vilja äga en bil med en massa hästkrafter som ger max vrid från 12-1500 rpm. Det måste vara en fantastisk känsla med tanke på känslan som infinner sig när min relativt svaga SAAB (205 hk) börjar ladda ordentligt vid 19-2200 rpm.

Sedan är SAABen inte speciellt kul vid högre varvtal men hur viktigt är det när man aldrig behöver vara där för att få fart på bilen?
Och väghållningen är verkligen inget att skryta med men "bankörning" är inget för mig så den står jag (nästan) ut med också.

Per L

jo
972
johnor
Det finns olika preferenser helt enkelt. Är man nöjd med Saab så är det väl alldeles fantastiskt. Har också ägt några turbobilar och visst drar det iväg hyfsat på låga varv så de passar utmärkt som bruksbil. BMW:s sugmotorer är inte mycket att ha verkar det som enligt dig, inte ens M5 E39, mycket märkligt.

Johan
Pe
2.342
Per L
Jag har nog kört bortåt 100.000 mil med BMWs sugmotorer (M30 och litet S38) så "inget att ha" är nog en överdrift att påstå att jag tycker.

Men visst är jag en turbo-fan!
Det började redan på 60- och 70-talet då jag sugtrimmade olika bilar som BMC Cooper, Renault 10 och VW1200. Folkvagnen, som i original har en toppfart på 115 km/tim hade jag upp i 175 km/tim en gång (enligt varvräknaren= verklig fart).
Men alla hade dom en sak gemensamt! Jag blev i stort sett besviken på resultatet av trimningarna.

När jag i mitten/slutet av 70-talet monterade en turbo på min SAAB 99 -71 blev jag dock riktigt nöjd med resultatet. 0-150 på 13 sek gjorde att det var mycket få bilar som slog mig på fingrarana i ett rödjusrace. Och den gick förstås utmärkt att köra som en vardagsbil så frugan använde den till och från jobbet varje dag.

Och nej jag tyckte inte att en E39 (eller en E34) M5 tillfredställde mina behov tillräckligt bra. Visst är dom både roliga och bra men jag vill hellre ha en snabb bil utan att behöva varva motorn bortåt 5-7000 rpm. Och där tycker jag SAABen är överlägsen till och med en M5 (åtminstone en "gammal" utan turbo).
Jag har nu haft SAABen i 12 år och jag kan inte ens påminna mig när jag varvade den 5000 rpm senast. För det behövs inte för att få fart på bilen!

Per L
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Köp en Tesla.
Pe
2.342
Per L
Ja, jag måste ju i varje fall hålla med om att Elon Musk tillfört bilindustrin två funktioner som är annorlunda och låter kul:
- Knappen: Insane mode och
- Knappen: Ludicrous mode

Per L
jo
972
johnor
Provar man insane mode ett par tre ggr så blir man stående, det är också rätt innovativt...
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Oj vilket hallå det är i tråden.

Försöker hålla mig så neutral jag nu kan...nja..

Lite tips på sugtrimmade bilar.

Andreas som vann ovan nämnda Masterstarter 272 Hk.
Numera även med separata spjällhus.

Länk

Niklas som numera gått över på den mörka sidan med turbo.
Före turbo 270 hk, med väldigt vass kam, dock tror jag standard vippor?

Länk

En till ca. 250Hk
Denna har dock inte "riktig" motorstyrning utan bara chip.
Lär ju dock vara kvick med bara 1180 kg, hur det nu är möjligt ?

Länk

Ska du sugtrimma tycker jag ovillkorligen att du ska ha en manuell låda.
Och dessutom bör man nog ha en 3,91 slutväxel från m5 e34.
För att få utväxlingen att matcha bra mot effekt kurvan.

För att lägga lite lök på laxen om turbo motorer kan jag lägga upp denna.

Länk

Jag gjorde den grafen till Tjolöholms utställningen för något år sedan.
Att en 120d har mer effekt än en m5 3,6 ända upp till 3500 Rpm. vill inte alla veta.

Grafen från min bil är i besiktnings utförande, alltså vad en m30B35/34 presterar med 0,5 bar laddtryck.
Något en fräsch standard m30 klarar med en axelryckning.

/ Daniel
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Som av en slump så dyker det upp en M5 motor på Blocket. Är det någon som lyft i en dito. Att gå från automat till manuell ligger i korten...

Länk

Jag tackar ödmjukast för alla tips...

Mvh,

Per-Magnus
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ur ett ekonomiskt perspektiv skulle du komma billigare undan att köpa en E34 M5:a och plocka drivlinan från den, finns ett par på Blocket för runt 50K. Men ur ett sentimentalt perspektiv hoppas jag att du inte gör det. :)

Nu framgår det inte av annonsen men tänk på att du kommer behöva en kylare/oljekyl med tillhörande slangar, växellåda, startmotor osv.

Edit: Såg nu att 3,8:an från Hallstahammar är borttagen från Blocket, det finns en 3,6:a från Sala kvar för 53K.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.