AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.785

E46 motoralternativ; någon man ska akta sig för?

Jag har blivit mer och mer sugen på en 3-serie E46 (ev E36) som vinterbil för att inte nöta för mycket på min E38 om vintrarna.
Är det något motoralternativ jag bör akta mig för? Jag kan tänka mig vilken som helst av 320, 323, 325, 328 och 330. Gärna Xi om det inte är så att man av någon anledning ska akta sig för 4-krafs.

BTG 8.48
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Minst en 325, blir lite slött annars i mitt tycke, det är marginell skillnad i bränsleförbrukning mellan motorerna.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jo, det är sant. Men det är inga "fel" på 20 resp 23-motorerna?

BTG 8.48
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inget fel på dem. Bra motorer. Som jag minns det tyckte jag att min 328 e36 var väldigt trevlig. Skönare gång än i vår nuvarande 530 faktiskt. Kan ju bero på massa annat också då det är en helt annan bil.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
nu har du ju faktiskt inte skrivit den men 318i är väl lite smått ökänd för att kamkedjan kuggar över på. vill jag minnas att jag läst ett gäng gånger iallafall. superslö dessutom...

kan väl också hända att 320 drar lite olja. ventilkåpspackning som läcker på vissa, polare till mig råkade ut för det. kanske gäller de större spisarna med. är du lite meckig själv så löser du väl iofs det själv.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
318i med Valvetronic är inte superslö? "Normal" skulle jag säga. Man skall genast byta kamkedjespännare (lätt) om man skaffar en nyare 318sådan.
Gamla 318i är dock slö! Den med 8-ventilsmotorn. Den verkar dock riktigt driftsäker, bättre än M54.

Jag skulle inte vilja ha en 320 pga att den varvar så mycket. "Tyvärr" är det dock ofta många 320 det finns att få tag i och till bra pris.
Kan du stå ut med varvtalet på motorväg är den ok. M54 är ju en av de bästa motorer som finns, bara man har koll på vevhusventilation och tändspolar ej av märke Bremi.
E
1.156
E
320 ci cab -04
När det gäller m54 motorn finns det ingen man ska akta sig för. De har olika borr och slaglängd men uppbyggnad och kringutrustning är exakt samma. Kolla:
Vevhusventilation
Oljelekage från ventilkopspackning och under oljefiltret/generatorn.
Expantionkärlet och flera delar kring kylaren är av plast vilket förr eller senare leder till läckage.

Standardfelen på e46 är tyvärr rost. Kolla särskilt nederkanten på dörrar, motorhuv och bagagelucka.

E
Okej, tack för input. Sen jag lade upp tråden har jag blivit lite småförtjust i en 330 Xi på blocket, hur är det med äldre fyrhjulsdrivna BMW? Bra eller bakdel?

BTG 8.48 (fast på hoj)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M52tu och M54-motorn är i grunden en mycket driftsäker och i förhållande till effekt och gångkultur också bränslesnål!

Däremot förekommer det som sagt att vevhusventilationen sätts igen, vilket troligen beror på (för) långa oljebytesintervall och då ofta i kombination med mycket kortkörningar där motorn sällan eller aldrig blir riktigt varm några längre stunder.

Läckande ventilkåpspackning och läckande packning till oljefilterhuset beror nog mer på att gummit i packningarna åldras (vilket troligen också kan påverkas av långa oljebytesintervall och kortkörningar då oljan får hantera en del bensinutspädning - som kan torka ut gummi).

Rosten är nog största problemet på E46:orna, som redan nämnts!
Dörrar, huv och baklucka är oftast mest drabbade och då pga. limfogarna i skarvarna har släppt och exponerar obehandlad (ej galvad) plåt under limmet - sedan brukar det börja krypa rätt snabbt...

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Jag har haft en 330 XDA Touring 2002 från 17000-25000 mil. Alltså diesel 184 hk o automatlåda o fyrhjulsdrift.

I mitt tycke en mycket pigg bil med bra vägegenskaper o jättebra vinteregenskaper.

Håller med om rosten, men ser det inte som stort problem om man hittar ett hyfsat exemplar och håller efter med tunnflytande rostskydd i dörrar, huv o baklucka samt vaxar regelbundet.

Motorn var fantastisk, stark o bränslesnål utan några problem. Min son hade en 320i samma årsmodell med stor oljeförbrukning trots åtgärdad vevhusventilation.

Automatlådan kommer från GM och har inte det bästa ryktet. Det är nog rätt vanligt med haverier tex momentomvandlare när man kommit upp mot 25 000 mil.

Fyrhjulsdriften fungerar bra, men räkna med byte av druvknutar innan 20 000 mil. Det finns även en fördelningslåda som kan strula o är mycket dyr, men jag tror inte detta är så vanligt. Kolla drivknutar genom att svänga fullt rattutslag och känn efter om det hugger samt titta på gummidamasker.

Som jag ser det hade jag valt en diesel med manuell låda o fyrhjulsdrift under 20 000 mil om detta går att hitta. Byte av drivknutar är inte olösligt, men en haverarad automatlåda kostar kanske 30 000;-.

MVH Lansman45
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Mycket trevlig bil om än inte som dieselsexan.
Länk
Detta är en -05a (tillverkad 2005-03 vilket innebär att den bör ha lägre skatt (miljöklass Euro4/ mk2005)
Dock verkar alla importerade e46 diesel MY05 inte få med det vi registreringen och får därmed för hög skatt. Tror detta kan rättas till mha intyg från BMW.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
M54 har även problem med kolvringar som koksar fast, sök på WD40-knepet så finns det mycker skrivet. Resulterar i en hög oljeförbrukning. Man kan hitta riktigt prisvärda 320 170 hk däremot, räcker enligt mig för en vinterbil (jag trivdes bra med min iaf)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolvringsproblemet är nog (också) ett resultat av allt för långa oljebytesintervall och kortkörningar - samma orsak som vevhusventilationsproblemen.

Däremot drar många M54-motorer en del olja, vissa mer och andra mindre...
Men om man använder en vettig olja i viskositet XW40 eller XW50, brukar förbrukningen sjunka drastiskt i förhållande till 0W30 och 5W30-oljorna som BMW använder sig av och rekommenderar.

Min E39 var nog tyvärr inte pedantskött när det gäller oljebyten, tvärtom var den ca 2000 mil gamla oljan väldigt skitig och "tjock" när jag bytte oljan och filtret direkt efter köpet, oljefiltret (tillverkat av Fram) var mjukt och helt kollapsat/ihopkramat av oljetrycket - troligen filtrerade det inget vidare utan lät mycket av oljan passera via övertrycksventilen, det var dock inga synliga hål i det. Efter två snabba oljebyten (efter ca 200 mil och därefter ytterligare ca 300 mil) såg jag att oljefiltret innehöll mycket skit (särskilt efter första oljebytet). Efter tredje oljebytet har oljan hållit sig mycket renare längre tid och oljeförbrukningen har sjunkit till ca 1 liter på 1000 mil. Tidigare drog den betydligt mer, men var vevhusventilationen igensatt och packningen bakom oljefilterhuset läckte - så jag vet inte hur mycket som var läckage respektive "förbrukning". Kör just nu med Mobil1 5W50, men kommer att byta till Aral 0W40 om ca 200 mil - byter alltid olja och filter ungefär halvvägs in i rekommenderat oljebytesintervall, dvs. ca 1300 mil eller så.

Det verkar spontant som att 320i har mindre problem med kolvringar och vevhusventilation än de lite större motorerna - min egen teori är att utväxlingen i de mindre motorerna gör att de får gå med lite högre varvtal än bilar med större/starkare motorer. Högre varvtal ger bättre flöde genom vevhusventilationen och även högre kolvhastighet som kanske "skakar loss" smuts bättre, men framförallt ger högre/snabbare värme i motorn. Bättre flöde i vevhusventilationen i kombination med att oljan kanske får flöda snabbare och blir varmare snabbare kan nog ventilera bort diverse vatten- och bränslerester i oljan, dessa rester påskyndar oxidationen/åldrandet av oljan på ett väldigt negativt sätt!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolvringsproblemet är nog (också) ett resultat av allt för långa oljebytesintervall och kortkörningar - samma orsak som vevhusventilationsproblemen.

Däremot drar många M54-motorer en del olja, vissa mer och andra mindre...
Men om man använder en vettig olja i viskositet XW40 eller XW50, brukar förbrukningen sjunka drastiskt i förhållande till 0W30 och 5W30-oljorna som BMW använder sig av och rekommenderar.

Min E39 var nog tyvärr inte pedantskött när det gäller oljebyten, tvärtom var den ca 2000 mil gamla oljan väldigt skitig och "tjock" när jag bytte oljan och filtret direkt efter köpet, oljefiltret (tillverkat av Fram) var mjukt och helt kollapsat/ihopkramat av oljetrycket - troligen filtrerade det inget vidare utan lät mycket av oljan passera via övertrycksventilen, det var dock inga synliga hål i det. Efter två snabba oljebyten (efter ca 200 mil och därefter ytterligare ca 300 mil) såg jag att oljefiltret innehöll mycket skit (särskilt efter första oljebytet). Efter tredje oljebytet har oljan hållit sig mycket renare längre tid och oljeförbrukningen har sjunkit till ca 1 liter på 1000 mil. Tidigare drog den betydligt mer, men var vevhusventilationen igensatt och packningen bakom oljefilterhuset läckte - så jag vet inte hur mycket som var läckage respektive "förbrukning". Kör just nu med Mobil1 5W50, men kommer att byta till Aral 0W40 om ca 200 mil - byter alltid olja och filter ungefär halvvägs in i rekommenderat oljebytesintervall, dvs. ca 1300 mil eller så.

Det verkar spontant som att 320i har mindre problem med kolvringar och vevhusventilation än de lite större motorerna - min egen teori är att utväxlingen i de mindre motorerna gör att de får gå med lite högre varvtal än bilar med större/starkare motorer. Högre varvtal ger bättre flöde genom vevhusventilationen och även högre kolvhastighet som kanske "skakar loss" smuts bättre, men framförallt ger högre/snabbare värme i motorn. Bättre flöde i vevhusventilationen i kombination med att oljan kanske får flöda snabbare och blir varmare snabbare kan nog ventilera bort diverse vatten- och bränslerester i oljan, dessa rester påskyndar oxidationen/åldrandet av oljan på ett väldigt negativt sätt!

Mvh
Johan B

Tack för bra input alla!
Jag tänkte slå till på en -01 330 iX Touring men en person hade hört av sig före mig och hade således första tjing och han köpte även bilen så det blev ingen affär för mig.
Vintern är ju däremot några månader bort så förhoppningsvis dyker det upp fler eftersom jag nu i första hand vill ha mig en 330 iX :)

BTG 8.48 (fast på hoj)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.