|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker bromsarna tar lite dåligt på min 318Ti. Jag skulle gärna vilja ha ventilerade skivor fram men det finns inte till den modellen om jag har fattat det hela rätt. Har försökt läsa lite och hittat att det ska finnas på vanliga E36 men är det bolt on att flytta över ok och hållare till en compact? Eller måste man byta hela navet och krångla? Mvh Fredrik | |
|
Kollade Www.realoem.com Spindel, huvudcylinder är samma och ok/ skivor ska passa. Men även klotsar är samma och skivan har samma diameter.. Så jagvförstår inte varför du skulle få bättre bromsverkan Det är ju bara om du kör riktigt hårt så att dina nuvarande överhettar som det blir någon skillnad... Jag tror att det är nåt annat fel.. Tex att skivorna bak är dåliga eller några ok kärvar.. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer det som reddanger säger, du kommer inte att få högre retardation för att du byter till de ventilerade skivorna. Du har gissningsvis ett annat problem. Ett inte ett helt ovanligt fel är att glidpinnarna eller ett belägg har rostat fast och gör att man bara bromsar med ett belägg (att glidpinnarna rostar fast är dock vanligare på bromsok av typen Lucas/Girling än av typen ATE som används i detta fallet). Kan ju lika gärna vara en läckande vakuumbromsförstärkare eller gamla och uppsvällda bormsslangar som ställer till problem. Berätta lite mer om hur problemet visar sig och vad dina objectives är så ska vi nog kunna guida dig till rätta. Pratar vi tex om att bromsarna tar lite dålig i helt vanlig vardagstrafik, eller börjar bromsarna ta dåligt efter 30 min stenhård körning på Mantorp med r-däck och fullt racechassi? |
|
För att svara TS, borde det vara vara att flytta över prylar från en modell med ventilerade skivor, fästena skall vara desamma. Men som redan påtalats, får man bara lite bättre avkylning av skivorna med ventilationen så de blir mer uthålligare. Kolla över så att bromsarna och skivorna är friska. Det kan vara så enkelt att klossar och/eller skivorna är "glasade" pga dålig inkörning/överhettning. Om allt är friskt och man tycker att bromsverkan är för dålig, är första steget att byta till lite "hetare" bromsbelägg - t ex. Ferodo Performance DS, som är ett belägg som ligger mellan standardbelägg och "racingbelägg". Hade sådana fram på E46:an och de bet snabbare och tålde mer värme än standardbelägg (som inte var dåliga på något sätt). Därefter bör man byta bromsslangar (helst till stålomspunna dito) och bromsvätskan (är kanske dålig - det fuskas fruktansvärt mycket med bromsvätskebyten på verkstäderna!). Därefter kan man nog börja fundera på att gå upp till större bromsar, om man fortfarande inte är nöjd. Men med tanke på att E36:orna sällan har blivit beskyllda för att ha dåliga bromsar, oavsett modell, är det nog något som inte är "friskt" i bromssystemet om du upplever bromsarna som dåliga vid "vardagskörning"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tycker dom tar dåligt vid vanlig vardagskörning. Sen så vibrerar det till precis i början vid inbromsning för att sen sluta. Det kan ju vara så att antingen är skivorna lite skeva eller så kärvar det i oken som ni säger. Men anledningen till att jag vill ha ventilerade är för att jag har hört att det är så mycket bättre än solida och att solida gärna slår sig lättare. Därför tänkte jag om jag ska byta skivor och klossar så kunde man lika gärna uppdatera till det bättre. Eller är det bara onödigt? | |
Såvida du inte rastar bilen på bana eller använder Compacten som ett utryckningsfordon (alternativt om du är hantverkare och använder bilen som firmabil) så är den uppgraderingen onödig. Skivor som är skeva och som slår sig är mer en myt. Det händer att skivor kan ha balans eller slå sig vid mycket ogynnsamma förhållanden, men det är mer undantag än regel så att säga. Vibrationer vid inbromsning kan även komma från slitna bussningar och chassidetaljer. Då kommer dock vibrationer mer från ratt/kaross än från ratt/bromspedalen. Börja med en komplett och grundläggande översyn av hela bromssystemet. Syna bromsskivan noga. Är den skadad? Är den ojämnt sliten? Är det spår i friktionsytan eller är friktionsytan vågig? Syna bromsbeläggen noga. Är de skadade? Är de snedslitna? Är de två beläggen (inner & ytter) ojämnt slitna? Hur känns ytan? Är den glasartad eller sträv? Syna bromsoket noga. Är damasken 100% HEL runtom? Är den lätt att trycka tillbaka kolven i oket? Syna bromsokshållare och glidbultar noga. Är spåren där bromsbeläggen glider i rena och fräscha utan några hinder? Är glidbultarna i fint skick? Är gummidamaskerna runtom glidbultarna i fint skick? Syna bromsslangen noga. Är det sprickor i den? När byttes den senast? Problemet är att den kan se skapligt fin på utsidan men kan vara fullständigt murken inuti. Undersök bromsvätskan. Kolla upp när bromsvätskan byttes senast! Sen kan ett andra steg kan vara att bara ta sig en titt på hur bromsvätskan längst ut i systemet ser ut. Tappa ut en halv deciliter eller så från varje bromsok och kolla hur bromsvätskan ser ut (sätt gärna typ 1 bars tryck på systemet och var noga med att nivån inte går för lågt och systemet börjar suga in luft - då måste du lufta systemet). Ser den riktigt murken ut så är det dags att byta bromsvätska. Kolla vakuumslangarna runt och till vakuumbromsförstärkaren för läckage. Kolla även att vakuumbromsförstärkaren inte har något litet rosthål eller liknande. Kolla runt huvudbromscylindern att det inte läcker någon bromsvätska (ska vara torrt och rent där - smuts kommer att finnas där men det ska vara torrt). Om du vill kolla skevheten på dina skivor, så ta din indikatorklocka och sätt upp på liknande sätt nedan och mätt på ett antal punkter (tänk på att du MÅSTE hålla fast bromsskivan med minst tre hjulskruvar - annars kommer du att mäta upp att skivan är skev trots att den inte är det) Länk Här är en guide hur man byter belägg och skivor på en E34 535i, men ditt bromssystem ser exakt likadant ut. Länk |
| Ja det får nog bli en översyn av bromssystemet. Det hade jag visserligen tänkt göra ändå men tänkte att om man ska byta att man kunde bytt till nåt som är bättre. Men om jag nu inte ska byta till ventilerade. Vilka bromsskivor ska man man köpa? Jag vill gärna ha så bra bromsar som möjligt. Samtidigt förstår jag att man måste se till ändamålet. Det blir ju bara onödigt dyrt annars. Är det nån som kan rekommendera nåt som är bra för vanlig körning men ibland lite lek. Känns som jag vill ha lite bättre än biltema. Dom är säkert bra men känner att jag vill ha lite extra | |
Ja, det är bättre att laga de kronorna på att se över övriga delar av bromssystemet - det är inte omöjligt att du behöver byta mer än bara skivor/belägg för att åtgärda problemet. Bromsskivor är inte den kritiska punkten när det gäller hård användning av bromsarna. Det är alltid beläggen som ger sig först. Standardbelägg klarar inte särskilt höga temperaturer innan dess friktionsvärde rasar mot botten (bromsskivor klarar generellt sätt mycket höga temperaturer), vilket såklart leder till att bromsarna greppar sämre och sämre. Ta en titt på diagrammet nedan, nu är detta racing/trackday-belägg men det visar att även dessa tappar friktionsvärde vid höga temperaturer (fast då vid mycket högre temperaturer än vanliga belägg) Länk Här kan man se att Ferodo DS2500 beläggen (de jag använt när jag kört på bana) kroknar vid ca 600 grader. Jämför det med vanliga belägg som börjar krokna redan vid 300-400 grader. När jag använder ordet hård användning, så betyder nästan uteslutande bankörning. Har du en härlig, öde slingrande landsväg så kan du naturligtvis pressa bromsarna rejält - men då får du ligga på ganska hårt. Med en motorsvag bil får man pressa ännu hårdare och dra mot varvstoppen och maximera kurvhastigheten. Om man behöver göra detta, frågan är då inte om det är bättre att utvöa detta på bana istället. Att köra inspirerat är en sak, men att ligga på max utan någon marginal på allmän väg är en annan. För den vanliga Svensson-körningen som alla kör, vare sig de vill eller inte, så krävs det inte så mycket av bromssystemet. När det gäller bromsskivor brukar jag av tradition hålla mig till Brembo, dels har de alltid fungerat för mig och dessutom har det varit enkelt att bara springa in på Mekonomen och köpa en uppsättning. Nu börjar tyvärr Mekonomen att bli lite väl dyra på vissa typer av modeller och bromsskivor (dock inte alla), så jag har sen många år tillbaka börjat beställa från alla typer av olika försäljningsställen. Nu behöver det just inte var Brembo, märken som ATE, Textar, TRW, Febi och Bosch fungerar precis lika bra. Se lite exempel från Skruvat och MisterAuto Länk Länk Tog mig faktiskt en titt hos Mekonomen och de har Brembo för endast 599 SEK Länk Dessutom har de faktiskt Brembo Max för 699 SEK (svart coating och spår för att ventilera bort gaser från bromsbelägg - fast dagens bromsbelägg genererar mycket mindre än förut så detta problemet finns inte i samma utsträckning längre) Länk Det är ganska prisvärt, dessutom enkelt att bara springa in och hämta dem! Själv köper jag blandat ifrån Mekonomen, AutoExperten, Skruvat, MisterAuto osv. Allt beroende vem som har det som hag vill ha. Nackedelen med Skruvat/MisterAuto är att de och transportföretaget spelar fotboll med bromsskivorna innan du får dem (troligtvis har de någon sort intern fotbollsserie som de spelar ute i lagren). Så syna bromsskivorna noga så de inte är skadade. Två gånger har mina skivor haft transportskador. Nu var det inga problem att få nya, men det är lite jobb med att ta foton, skicka in för att få ärendet behandlat, vänta 1 veckoa för ärendet ska behandlas, köra ut till DHL för att returnera delar, vänta 2 veckor innan de nya skivorna kommer. Man får liksom inte stå med sin daily driver på pallbockar när man hämtar ut bromsskivorna, om vi säger så :-) Men lägg inget superextra på bromsskivorna. Lägg dessa pengar på snäppet bättre bromsbelägg. Och för helsikes skull - BYT BROMSVÄTSKA! :-) Gissningvis byttes bromsvätskan för 15 år sedan :-) Det är inte bara ur prestandasynpunkt man vill byta bromsvätska, det är även ur rent underhåll. Jag vet inte hur många sönderrostade bromsokskolvar och bromsokscylindrar jag sett bara för att man inte bytt bromsvätska. Ibland har det runnit ut en brunaktig sörja som är en blandning av rost, vatten och bromsok. Då är det inte så konstigt att bromsoken kärvar. Så passa på att byt bromsvätska! Behöver inte vara någon herrejösses, Biltemas DOT4 fungerar alldeles utmärkt. |
| Jag tackar väldigt mycket för input. Nu vet jag lite mer vad jag ska kolla efter. Men vad bör man köpa för belägg? Är det ferodo man bör köpa eller är det mest onödigt? | |
Typen av bromsbelägg beror helt och hållet på behovet. Dock är det otroligt svårt att bedöma en persons behov på ett forum, och endast via ett fåtal inlägg. Men låt oss säga så här, av alla som tror de behöver värre belägg så är det väldigt få som verkligen behöver det. Typiska lite vassare belägg kostar i grova slängar dubbelt så mycket som vanliga billigare bromsbelägg. Man måste då ställa sig frågan - är denna extra kostnad verkligen värt det? Hur ofta kommer jag att kunna dra nytta av detta? Eller så ska dessa pengar kanske läggas på att byta olja, oljerfilter, styrservoolja, växellådsolja eller likande istället? Du kan definitivt ha nytta av vassare belägg även om du inte kör på bana, men även om man har högtflygande planer så brukar det i slutänden ändåså bara bli mestadels fisbromsningar pga ICA-kassar som kan välta, barnstol och familj som ska åka med och igenkorkade vägar... Tänk tillbaka lite på hur ditt behov har sett ut tidigare. Om det ofta funnits möjlighet för "inspirerad" körning, ja då kan du definitivt få viss nytta av lite vassare belägg. Annars kanske det inte är värt de kronorna. Lite off-topic angående solida bromsskivor fram, här pressar jag min E34 518i till max runt Knutstorp (den pressades till max på Sturup några gånger också) Länk Och den har solida bromsskivor fram :-) Ok... Med 1500 kg och 113 frustande hästar så behövde jag ju sällan använda bromsarna - men ändåså :-) Bromsarna hade inga som helst problem att hantera min hårda behandling. |
Men jag kanske skulle svara på din fråga också :-) *OM* du skulle bestämma dig för att köpa lite vassare belägg, så behöver det nödvändigtvis inte vara Ferodo. Men Ferodo Performance DS vet jag är populärt om man vill ha ett snäpp bättre belägg (tror Johan B här har goda erfarenhet av dessa belägg). Nästa steg blir Ferodo DS2500, men då får du räkna med lite gnissel och mer bromsdamm. Och tveksamt om du kommer att dra full nytta av dessa. Sen finns även EBC Yellowstuff och EBS Redstuff, där Yellowstuff är mer gata och Redstuff är mer bana. Så för din del räcker Yellowstuff. Sedan finns prisvärda belägg från Stoptech som bland annat PEAN Sweden är återförsäljare av. |
|
Jag hade Ferodo performance DS på E46:an. Körde inte bana med dem utan det var mest vardagskörning med lite "inspiration" ibland (inte så ofta). Fördelar: De bet bättre både varma och kalla än standardbeläggen och tålde framförallt högre värme efter flera hårda inbromsningar utan att mattas av lika mycket. De gnisslade inget (trots att de inte hade några skrikdämpningsplattor på baksidan). Bromsdammet som de producerade var i mindre omfattning än standardbeläggen och det damm som blev var mer gråaktigt än kolsvart som standardbeläggens - upplevde det som ganska enkelt att tvätta bort från fälgarna. De verkade hålla minst lika bra som standardbelägg också. Så summa summarum upplevde jag dem som ett eller flera snäpp bättre än standardbeläggen (som inte var dåliga på något sätt mer än att de skitade ner fälgarna en del). Baksidan då? Tja, de kostade väl ca 1200 kr har jag för mig, mot kanske 6-700 kr för Ferodos "OEM-motsvarighet" hos samma reservdelshandlare (detta var några år sedan så priserna har säkert krupit upp en del). Kanske slet de även lite hårdare på skivorna än standardbelägg, men det var i så fall ingen jättestor skillnad. Slår man ut merkostnaden på kanske 6-700 kr på beläggens livslängd, blir det inte några större slantar egentligen, men visst kan man lägga de pengarna på något annat som man kanske har bättre nytta av... Men jag tror som jag skrev tidigare, att det är något knas i TS bromssystem - standardbromsarna är inte dåliga om allt är friskt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Egentligen är det mest vardagskörning som jag kör men jag brukar resonera så att om mab ändå ska byta och fixa till så kan man skaffa sig snäppet bättre. Det behöver inte vara några racingbromsar för det kommer jag knappast köra med min lilla 318 :). Men kan man uppgradera bromsarna till lite bättre än orginal så gör jag gärna det. Jag tar hellre lite dyrare bromsar som faktiskt är bra än nåt billigt som inte är bra alls. Sen så behöver det tex inte bli så mycket dyrare om man köper snäppet bättre än orginal så att säga. Tex så hittade jag såna bremboskivor som jag fick länkat tidigare för runt 440kr st. Medans biltema tar 350 för sina skivor. Jag säger inte att biltema är skit men kan man lägga 140kr extra för brembo så gör jag nog hellre det. Jag hade tänkt när nästa lön kommer att jag ska gå igenom bromsarna och även då byta skivor och belägg så därför jag söker lite info om vad som är bra eller dåligt för just mitt ändamål :). | |
Förstår ditt resonemang till 100%. Och en uppgradering blir ju lockande när det känns som bromsarna är dåliga och man ändåså ska byta och fixa! Men i det här fallet så är felet någonannanstans, det finns ingen anledning till uppgradering nu när jag fått lite mer "känn" på ditt användarscenario (dessutom är de ventilerade skivorna dyrare). Ja, kan du köpa några av de Brembo-skivor jag länkade till för 440 SEK så skulle jag gått på det. Därmed inte sagt att de andra är sämre på något sätt (precis som du skriver), men varför chansa. Ju lägre ned i pris du går, desto större är *sannolikheten* att produkten inte uppfyller dina förväntningar. [*] Så satsa på tex Brembo-skivorna och bromsbelägg av känt märke. [*] Och byt bromsvätska! [*] Samt se över hela systemet som nämndes innan. Med de tre punkterna kommer du att komma väldigt långt och ditt bromsproblem ska vara borta (såvida de där vibrationerna beror på slitna chassikomponententer - se tidigare inlägg). Om du bestämmer dig att göra en prestandauppgradering, så köp isåfall bättre belägg - inget annat. Och Ferodo DS Performance är ett bra tips. Men frågan är om du någonsin kommer att utnyttja dess fulla potential. Jag anser, såvida man inte har pengar att man kan underhålla/uppgradera en bil vilken dag som helst i månaden, att man bör lägga undan dessa pengar och använda de till att underhålla resten av bilen. Blir det över så är det ju finfint, då kan man krydda till det. Vad jag vill säga är att min inställning är att underhåll (och även förebyggande underhåll som är billigare i längden) går före uppgraderingar. Jag säger inte att något är fel på din bil just nu, men det kommer förr eller senare. Vem vet vad dina undersökningar av bromssystemet leder till? Kanske ett nytt bromsok och två nya bromsslangar samt ett bromsrör? Redan där typ 2000 SEK. Sedan kanske någon chassikomponent som behöver bytas, kanske 500 SEK i reservdelskostnad och 1500 SEK i arbetskostnad. Vi är redan uppe i 4000 SEK. Då hade man kanske önskat att man inte köpt de där racingbeläggen :-) |
|
Ja det blir nog inga racingbelägg men kanske nåt som är lite bättre än orginal. Vi får se :). Men det ska bli en översyn av bromsarna innan jag inhandlar för mycket prylar. När jag tänker efter så upplever jag att dom tar lite sämre när det är blött ute. Eller så kanske jag inbillar mig |
|
@sunkmaster: Har du hunnit göra en komplett översyn av bromssystemet? (Det är ju en del delar, så man behöver ju inte kolla allt på samma gång utan kan ta det i flera steg och börja med de mest sannolika felområdena). |
| Har faktiskt inte kollat över det ännu. Det har kommit lite i mellan men bromsarna funkar. Enda jag märker av är att det liksom skakar till precis i början när man bromsar och att det tar lite sämre när det är blött. Jag misstänker att glidbultarna kärvar. För det är väl glidok? Men det får snart bli nya belägg och skivor :) | |
Det stämmer, det är glidok Länk Med undantag av ett äldre modeller och diverse högprestanda-modeller så är det glidok på alla BMW-modeller. Men montera inte ditt skivor och belägg innnan du gjort en mycket noggrann visuell inspektion av bromssystemet (om du har ett allvarligare problem så finns det risk att du även sliter de nya skivor+belägg snett eller liknande och du måste slänga dem också). Som även nämnts innan så är byte av bromsvätska dessutom definitivt på plats. |
@sunkmaster : Hur gick du vidare med detta? Vad blev din lösning? Nöjde du dig med lite bättre belägg? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.