AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.462

Ersättare till E39 M5 / 540?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hej!

I dagsläget har jag följande bilar i vagnsparken:

M5 -01
540ia touring m-sport -01
530da -99

Jag funderar på om det är läge att testa något annat nästa år men kan inte komma överens med mig själv om vad man ska ersätta M5 och eventuellt 540 med.

Det jag funderar på är E61 535d eller typ 550. Gärna facelift. Hur är egentligen körkänslan och kvalitén på E6X ? Blir man besviken och man byter från E39? Ekonomiskt är det nog ingen fördel då bilarna jag har idag står i princip stilla i värde utan värdeminskning. En E6X rasar väl ganska kraftigt om man har tänkt ha den ett tag.

Jag har aldrig haft en dieselbil tidigare men köpte en 530d nyligen som jag tänkte åka på i vinter då M5an ställs av. Gillar jag att åka diesel kanske det lutar åt 535d mer än 550. Har kört E39 med V8 sedan 2011 och de trivs jag med.

Är E9X ett alternativ när man är van vid E39-komforten? 335 bensin kan ju vara ett trevligt alternativ också tänker jag.

Jag är nöjd med bilarna jag har men har haft fem olika E39 nu så det kanske är dags att testa något nyare? Förstår att en 535D inte ersätter M5-känslan och jag tror jag skulle sakna att inte ha en M-bil i garaget men vi har en pojk på sju veckor nu och när han åker med i M5an så blir det ju inte att man nyttjar prestandan.

Vi kör inte så mycket per år så förbrukningen spelar ingen större roll. I dagsläget har vi gångavstånd till våra jobb men det blir ju en del åkande iaf för att handla och en del nöjesresor. Även långturer till Norge då tjejen har släkt där.

Kan tillägga att jag gör allt själv med mina E39 och lämnar aldrig in på verkstad. Kan man fortsätta så även med E6X ? De bör väl inte vara så mycket svårare att skruva med än E39?

Så vad har ni för erfarenheter som har varit i liknande situation som mig?

Kanske är lika bra att behålla det man har :)

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Alpina B5 Touring facelift. nuff said.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Helt klart ett intressant alternativ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.