|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Jag har under dom senaste veckorna sett så många trådar där alla använda på Autopower är väldigt hjälpsamma och schyssta mot varandra. Jag tänkte därför berätta lite om mitt problem. Jag och min flickvän köpte en BMW E39 520iA -97 tidigt i våras utav en försäljare i Stockholm, bilen var hyffsat fräsh och hade inga större skavanker och låg på ett bra pris. Efter att ha använt bilen ett par månader så är det dags för besiktning, jag rullar in bilen på besiktning och får genast en 2a på att SRS-indikeringen/Airbaglampan INTE lyser alls. (Den ska tändas när man vrider på tändningen, för att sedan slockna när bilen startar). Jag går sedan hem och tittar på säkringarna i handskfacket, Säkring 40 vet jag av tidigare erfarenhet att man kan rycka om man vill att lampan ska slockna HELT. Men samtliga säkringar verkar vara hela inklusive nr 40. Jag monterar ner instrumentpanelen och plockar isär mätarhuset upptäcker ganska fort att föregående ägare har tejpat över airbarlampan. Sliter bort tejpen och slänger tillbaka mätarhuset. Nu lyser lampan KONSTANT istället. Även detta kommer att ge mig en 2a vid kontrollbesiktningen. Jag köpte en B800 SRS Airbag Reset Tool från www.Runns.se, pluggade in den och får följande 3 felkoder: 05. Firing circuit, belt tensioner, driver side 06. Firing circuit, belt tensioner, passenger side 18. Seat occupancy detector, passenger Jag har försökt att nolla felkodsminnet, men dessa 3 ploppar genast upp igen. Lampan slocknar ej. Jag har läst gissningsvis 100 forumtrådar, sett på 50 youtubevideor, läst samtliga mektips på all världens språk och ingen utav lösningarna fungerar för mig pga utbytta förarstolar. Tidigare ägare har bytt ut förarstolarna från dom tråkiga standardstolarna till svarta M5 E39 läderstolar med elhissar. Samma Nisse har även klippt/skarvat/skurit och tejpat varenda kabel under stolarna så att det liknar en kabelhärva utan dess like. Den gula "kopplingsdosan" som finns under alla E39 ser ut såhär på min bil: Länk Dom bruna sladdarna är strömmatning till att röra stolen fram alternativt bak med elmotorn. Jag har försökt att fälla ner förarstolarna, testat att rengöra kontakter, letat efter kabelbrott men jag hittar ingenting vettigt. Tidigare ägare har förstört "original" kablarna och dragit och skarvat egna. Jag är absolut ingen el-expert och kan givetvis ha fel, men jag har försökt att följa kablarna i hopp om att lyckas räkna ut hur jag ska koppla alltihopa utan resultat. Lampan lyser fortfarande och det går ej att radera felkoderna. Enligt bilder som jag sett på nätet så ska bältessträckaren ha en liten kabel upp till själva knäppdonet "Belt buckle connection", men på min bil så finns det ingen sån sladd, utan det hänger bara en lös hona precis intill bältessträckaren. Länk Jag efterlyser nu någon som kanske kan hjälpa mig att koppla ihop detta, någon som har en bred erfarenhet inom bilelektronik eller kanske själva har haft liknande problem som kanske vill dela med sig på forumet. Jag har snart körförbud pga utebliven bes. Jag har inte byxorna fulla med pengar att ge till en BMW verkstad som vill felsöka och dricka kaffe för 10-tusentals kronor, mycket pengar att lägga på en 520i -97 bruksbil med 23k mil på nacken. Jag kan däremot tänka mig att betala för tid/resa/verktyg etc till någon vänlig skäl som kan hjälpa mig. Jag har tillgång till varmt garage och verktyg. Jag bor i Trosa området, i närheten utav Nyköping. 5min från E4an. Om någonting är oklart så fråga mig gärna så svarar jag gärna. Tacksam för alla svar :D /MVH | |
|
Om allt är helt och riktigt kopplat så kan en BMW-verkstad släcka lampan, räcker inte alltid att bara nolla felkoder. Så var det för mig när en kontakt under passagerarstolen hade lossnat. Om din manick "ska" klara det har jag ingen aning om. ___ Min bil: Länk |
|
|
Tack för svar! Okej, jag har läst runt lite och fick uppfattningen utav att den här B800 SRS Reset tool skulle göra susen. Ungefär så att "Om den inte kan släcka lampan så kan ingenting släcka lampan" Jag ska ta och ringa någon BMW verkstad imorgon. Har du några tips på seriösa verkstäder runt om i Stockholm/Sörmland? |
|
| Har du provat å sätta ett motstånd i passagerarstolens kontakt för sensormattan? Finns färdiga sådana att köpa på bla ebay som du bara klickar i kontakten, de simulerar då att det alltid sitter någon i passagerarstolen så airbagen löser ut. | |
|
Tack för tipset! Nej det har jag inte prövat, jag har beställt ett sånt motstånd från blocket idag. Det släcker förhoppninsvis felkod nr 18 Seat occupancy detector, passenger. Men dom 2 första koderna kvarstår |
|
|
Mrgrov, den släcker garanterat felet. Om modulen den ska sitta i finns kvar vill säga. Var det denna du beställde? Länk Beträffande bältesträckarkoden kan jag hjälpa dig att koda av dessa så airbaglampan slocknar. Jag bor i Sollentuna. Alternativt om någon annan här inne på närmare håll till dig har en Bmw-scanner. Sen kan man ju diskutera lämpligheten att åka utan bältespännare i kombination med armerade airbags. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för svar olaO! Jag hade tänkt att beställa den nu när jag kom hem från jobbet, men jag ser i annonsen att det är du olaO som har lagt upp den? Jag kanske kan köpa den utav dig direkt? Det vore hemskt snällt utav dig om du kunde hjälpa mig med detta, jag kan givetvis åka till Sollentuna och betala för min tid och dina verktyg. Har du möjlighet under veckan? Jag är ledig ett bra tag framöver så min tid är flexibel. Ja det är väl inget att rekomendera, vad föreslår du? Mvh |
|
|
Visst är det jag! Ring mig så styr vi upp hur vi ska träffas. Primärt så fixar vi till så du kan besikta bilen, så får jag titta på hur och om man kan reparera den "på riktigt". Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.