|
|
|
|---|---|
|
Kör just nu på nokian hakka, men behöver byta ut 2 stycken till kommande säsong, och har fått rätt hyfsat pris på Nordfrost 100. Någon som vet hur egenskaperna är dessa 2 däck i mellan? Vill inte att dom ska skilja allt för mycket då risken kan bli stor för konstiga köregenskaper. Båda är ju självklart dubbade :-) | |
|
Skulle inte blanda däck, särskilt inte vinterdäck! Det är inte förrän du når gränsen för endera paret som du upptäcker att bilen inte beter sig som den skall längre... Hur mycket är det kvar på däcken som du tänkte behålla? Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dom andra 2 däcken är nästan nya. Hann bara kör ett par hundra mil med dom förra säsongen. Dom kommer i så fall sitta fram. Bästa vore ju om man hade likadana däck runt om. Men problemet är att jag kör på hakka 5 och dom är inte helt lätta att hitta. |
|
|
Vad är det för dimension? Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 225/45-17" | |
|
RFT eller vanliga ? Jag har 4st splång nya 225/45-17 Hakka7 RFT som bliev över efter sambon 335:a som kan säljas för en bilig slant! //Henrik |
|
| De är vanliga. Vill inte ha RFT. Men tack ändå. | |
Transocean |
Tror inte det blir några som helst problem med två knappt inkörda Hakka V fram och två nya Nordfrost 100 bak. |
|
På riktigt vinterväglag lär det inte märkas. Men nu är det så att jag dagligen sitter och kör på E4:an som oftast är välplogad och tyvärr många gånger väldigt saltad. Mycket barmark helt enkelt. Är där jag är lite mer orolig om nu karaktären på däcken skiljer sig en del åt? Att den tex kommer kännas vobblig..? |
|
|
Själv byter jag alltid alla 4 däcken samtidigt, och som Johan säger: särskilt vinterdäcken. Om du köper 2 nya nu så kommer du om en tid måsta byta ut dom andra två medans dina nyligen inköpta Gislaved räcker en stund till, osv..... Man har BMW för att dom är trevliga att köra och då är däcken en viktig bricka, tänker jag iaf. Sälj de 2 Hakka på blocket, och köp 4 är mitt råd:) |
|
|
Som sagt är ena paret så pass nya att om man sätter dom fram och dom nya bak så kommer dom slitas så alla 4 kommer behövas bytas nästa gång. Tanken är att byta ut bilen till våren, så de kommer spela mig mindre roll. Hitta nu nyss att Gummihuset tydligen säljer hakka 5 nu Länk eller dom ska väl kallas nordman 5 nu mer? |
|
|
Såg att det även är bra priser på hakka 7 just nu med diverse rabatter. Skulle bli billigare än 5:orna till slut. Hur stor skillnad är det mellan 5 och 7 i egenskaper? |
|
|
Spontant skulle jag säga att 7:orna har ännu mer prioriterade vinteregenskaper än 5:orna. Så kör du väldigt mycket barmarkskörning är nog 5:orna väl så bra. Prioriterar du snö och is högt, är nog 7:orna ett par snäpp bättre. 8:orna skall tydligen ha extremt bra isgrepp pga. väldigt många dubb. Jag har kört på 4 och 5 samt har oanvända 7:or liggande i garaget. Har aldrig varit missnöjd med vintergreppet hos Nokiandäck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att 7:orna är bättre är de väl inget tvivel om. Undrar mer om egenskaperna dom i mellan. Tex om gummiblandningen är någorlunda lika tex? Nokiandäck överlag är ju ganska så mjuka om man jämför med en del andra märken. Funderar på om man ska skippa nya 5:or och köra på 7:or i stället. Blir det 5:or fram och 7:or bak. |
|
|
7:orna skall enligt flera källor vara ganska mycket "mjukare" i karaktären. Så mjuka att många t om. tycker att antispinn-systemet kickar in allt för lätt på barmark... Så jag tror att det är mycket bättre att lägga 5:or runt om, om alternativet är att ha 5:or fram och 7:or bak! Faktum är att jag tror att det är mycket bättre att ha 7:or fram och femmor bak än tvärtom just pga. att bilen annars säkert kommer att bli slingrig på barmark! Men bäst är nog samma däck runt om som sagt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är dom ännu mjukare än 5:orna är dom välidgt mjuka i så fall då jag redan upplever 5:orna som ganska så mjuka. Det får nog bli 2 stycken nya 5:or trots allt. |
|
|
Jag har kört på 7:or två vintrar nu och tycker nog inte dom är anmärkningsvärt mjuka för att vara vinterdäck, har inte haft några speciella problem med antispinn eller liknande. Men visst händer det nån enstaka gång att lampan blinkar till på barmark. Har inte kört på 5:or så jag kan ju tyvärr inte jämföra på det sättet. Men bilen känns helt ok stabil även i lite drygt motorvägsfart. Är dock allmänt tveksam till att blanda däck... När det gäller Nordman 5 vs. Hakka 5 är det väl inte säkert att det är exakt samma däck heller. Man kan ju ha produktutvecklat lite även där. |
|
|
5:orna är tydligen försenade ifrån Nokian. " Leverans i början av oktober" hmm, undrar när dom kommer att komma då till slut?! Nordman 5 är väl gamla hakka 5? Att dom nu mera säljs under Nordman men att det är hakka 5 i grunden? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.