AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.154

fråga om orginal vs biltema termostat

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Har meckat kyl i helgen. Tack för alla goda tips. Är dessutom guld att ha alla gamla inlägg att söka i.
Men nu undrar jag följande; får en Biltematermostat upp arbetstempen högre än en original? Med org. termostat steg tempmätaren till hälften, med Biltemas går mätaren upp 3/4-delar. eller är det något annat som är fel?
Robban
Det ska tydligen vara lite bökigt att få ur all luft ur systemet.
Kan det vara så att du har en luftbubbla någonstans?

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan skilja i gradtal på termostater brukar stå angivet på termostaten vid vilken temperatur den ska öppna."förr" böt man ofta till ett högre på vintern och en lägre på sommaren, sedan fick man till nån typ av året runt termostat. Kolla så den öppnar dvs bägge kylarslangarna har näst inntill samma temperatur.Och att den undre inte är "stenhård" för då jobbar vattentrycket mot en stängd termostat.
Termostaten måste vara i kontakt med vatten för att öppna,se också till att du har maxtemp på värmereglaget/klima samt fläkten på en låg hastighet i bilen.Då öppnar värmeventilerna.
Bmw är en besvärlig maskin att lufta ur allt och det tar tid.Gäller nog alla BMW modeller vad jag erfarit.

MVH
Hasso
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Tack för Tipsen. Har luftat och bökat mest hela dagen. I ren desperation ringde jag Kilen för att få lite stöd. Han föreslog att spola igenom systemet, och nu funkar det kanon. Tempen ligger klippstadigt kl.12.
Kan jag ha fått med mig någon luftbubbla när jag spolade igenom?

Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.