|
|
|
|---|---|
|
Börjar undra om bilen (X3 -12 med 7000 mil rullade) tagit stryk efter sommarens bilsemester i Europa. Ljudet som i rubriken är lite svårt att beskriva och inte jättehögt. Förmodligen kanske bara jag som hördes eftersom jag kör varje dag o nojjigt lyssnar.... Ljudet är ett lågt vinande resonansljud som verkar komma från höger fram någonstans eller iaf framvagnen. Det märks tydligast När man rullar med växel i men hörs även vid körning. Frikopplar man och rullar utan växel försvinner det, men så fort man trycker ner kopplingen börjar det ta låta igen. Vet inte om jag är nojjig? Hade två gånger felmeddelande under bilsemestern om överhettad koppling efter kraftig stads/kökörning i Italien som sedan dess fått mig att undra över hur koppling mm mår. Är som sagt kanske bara överdrivet känslig och annars går bilen som vanligt, slirar inte på koppling eller annat, men..... det känns iaf inte som att det lät här innan.... Drivlina, växellådan, generator, urtrampningslager?? Vill gärna ha lite på benen innan verkstäder börja felsöka helvilt | |
|
Ingen? Har iaf hittills konstaterat att det definitivt är ett vinande "tinnitus"ljud som kommer från framvagnen, mest höger. Det känns som att det ökar med hastigheten och det hörs tydligast mellan 60-80 km/h. Ljudet försvinner om man frikopplar, lägger ur växeln och rullar i samma hastighet men ljudet startar igen så fort man trycker ner kopplingen även om växel inte är i. När man kör på tomgång hörs ingenting. |
|
| Hörs tydligast när man rullar med växel i mellan 60-80 km/h skulle det stå... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.