AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.801

Missljud automatväxellåda 728 -99

Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Har sedan en tid ett skorrande missljud som enligt min mekaniker härrör från automatväxellådan. Ljudet kan skifta karaktär, vid högre hastigheter (100+) mer ett molande ljud, vid lägre hastigheter mer metalliskt. Ljudet följer motorvarvtalet, och ändrar sig något vid växling. I övrigt växlar lådan precis som den ska. Inga tveksamheter. Ej heller något synligt läckage. Mekanikern påstår att man ej skall byta olja, vilket får mig att tveka. Ungefär hälften av de man talar med angående oljebyte eller ej, anser att oljan (samt filtret) bör bytas, de andra är lika övertygade om att den inte behöver bytas. Några tips från de som eventuellt fått erfara något liknande problem vore tacksamma, likaså tips om någon bra verkstad i trakterna kring Täby.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa tror/hävdar att det kan lossna diverse avlagringar om man byter olja i en låda som inte har bytt olja på väldigt länge.

Jag tror å andra sidan att det är positivt att byta olja och filter även i lådor som inte fått byte på länge. Detta då ny olja har bättre (ursprungligt tänkta) egenskaper gentemot gammal olja och ett nytt filter ger oftast mycket bättre oljeflöde än om man har ett gammalt filter som är igenproppat av smuts.

Bytte olja i automatlådan på E39:an och den växlade ganska bra innan (inga uppenbara problem eller konstiga egenskaper) vid ca 21 000 mil.
Efter bytet växlar den mycket mjukt och fint, känns även som att den är mer "bestämd" när den lägger i växlarna men att det sker mjukare ändå.

Om du har ett metalliskt missljud, är det troligt att det är ett haveri på gång och då hjälper nog tyvärr inte oljebyte....men det lär inte bli sämre av olje/filterbyte - dock kan det ju vara onödiga pengar om den havererar ändå kort därefter.

En fördel med ett olje- och filterbyte är att du då kan passa på och inspektera om det är mycket metallflisor på magneterna i tråget - det är inget gott tecken rörande hälsan på lådan.

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Tack Johan B för svar, det var precis det min mekaniker nämnde, det att det kan lossna avlagringar som kan orsaka större problem än de man hade innan. Det är dock märkligt, att en låda med 18200 mil på nacken skall behöva krångla så tidigt. Man borde ha tätare oljebyten intervallvis istället. En bekants volvo 945:a har gått 73000 mil med samma automatlåda, troligen mycket tack vare regelbundna byten av olja och filter.
Jag funderade lite på ljudets karaktär. Det är mycket svårt att beskriva med ord. Ett lagerljud är ju mer morrande än vad jag kan upplevt i min bil. Möjligen skärande, men som sagt svårt att beskriva. Får helt enkelt lätta på tråget, inspektera innandömet och ff.a. förekomster av flisor, och låta skölja igenom lådan ordentligt + filterbyte. Jag återkommer med information om utfallet.
Bästa hälsningar
Pelle
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Ett tillägg: BMW böt olja i automaten på en 540 -95:a jag hade tidigare. Den låg kvar på 2:ans växel och ville inte växla upp, trots att jag kört 5-10 minuter. Den hade vid detta tillfälle rullat kring 28000 mil, och BMW sade att oljebytet var högst motiverat, det som kom ut såg inte trevligt ut. Därefter växlade lådan som vanligt igen. Dock kanske 540 ej har s.k. livstidsolja?
/P
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Var in till BMW i Danderyd idag, och en mekaniker provkörde. Givetvis var bilen knäpptyst, och mekanikern lovordade den istället, och tyckte den gick formidabelt bra. Han rekommenderade mig att återkomma när ljudet uppkom igen. När jag satte mig i bilen och körde iväg, uppkom genast ljudet. Vände åter, och mekanikern lyssnade och stängde av kupéfläkten, varpå ljudet försvann. Det jag, och min egen mekaniker var helt övertygade om berodde på växellådan, orsakades alltså av kupéfläkten. Således ett bra tips till de som letar felkällan till diffusa oljud, stäng av fläkten och se om det tystnar. Fick offert på dryga 9 kkr. För överväga det.
/P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad rörde offerten?
Byte av växellåda?
Byte av olja och filter?
Något annat?

Om det är Esso/Mobil LT71141-oljan i lådan, så är den normalt sett svindyr om man köper den från BMW - tror inte 300 kr/litern räcker hos BMW.

Jag har sådan olja över om du är intresserad (köpte en 20 litersdunk), som kan säljas till ett förmånligt pris.
Om det är intressant kan du skicka ett PM i "powerposten".

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Offerten omfattade byte av fläktmotor. Man måste riva ner instrumentbrädan m.m. för att komma åt. Får se hur jag gör med den saken. Oljebyte i lådan är för närvarande inte aktuellt, men jag tackar för ditt erbjudande!
/P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.