AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
616

Transmissionsoljor

emilo
Tänkte att jag skulle skämma bort min gamla bil med ny olja i bakaxeln och växellådan. Var på mekonomen och kollade men vi lyckades inte reda ut vad man ska hälla i. Nån som har nåt tips på nån bra olja/oljor?
BeeMWe playboy
Använd samma olja som du alltid haft förut
emilo
Nu är det så att jag är nyomvänd BMW ägare och har tidigare använt bilar med märket Ford...
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Hej!
Jag använder helsyntetisk Redline MTL GL-4 75w80 i min växellåda och enligt rekomendation från BMW-handlare Valvoline GL-5 (vet ej viskocitet) i bakaxeln.
Redline-oljan kan vara svår att få tag i men min Shell-mack kunde ordna hem på 2 dagar.

Kolla in följande artikel om transmissionsoljor: Länk

Bra att du insett att BMW är bilen man ska ha.

MVH bmwdriver
318iS -88
BMWCS#4324
An
13
Andreas Eriksson
BMW 323 TOURING-96
Hej!

Har kört en E30 323 årsmod 84 i nästan 7 år. Har bott i Norrland mestadels och hällde där i Q8:a Dextron III
Växellådan har gått som en dröm och den känns mjuk trots -30 grader. Denna olja är dock väldigt tunn, packboxen för växelväljaren läcker lite. Men det har den gjort i 6 år nu. Och det är inget man behöver oroa sig för. Nivån har ej sjunkit märkbart emmelan mina 2 års intervaller. I bakaxeln så har jag en Shell Donax?
Obs!!! Denna olja går bara till bilar utan diffbroms. Hade en 25% diffbroms tidigare och den var det en speciell ola till, men jag kommer ej ihåg vad tyvärr.

Andreas Eriksson
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Shell Donax????
Det är bromsvätska! Inte transolja

MVH bmwdriver
318is 1988
BMWCS#4324
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.