AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.787

DSC signalerar utan orsak

Visa användare
77
Spikon
Z3 California edition, -01, Facelift
På min Z3 har det hänt ibland att DSC signalerar utan orsak. Besiktade bilen idag och då hände det förstås igen när besiktingsmannen tog en provtur. Han tyckte jag skulle kolla det eftersom det hänger ihop med ABS-systemet. Vad göra?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det bör du väl kolla? Du har inte konstiga dimensioner på däck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju finnas många olika orsaker, så säkrast är att göra en felkodsavläsning (och släckning av felkoden som nu ligger lagrad).

Börja dock med däcken som AlexanderK är inne på - samma rullomkrets (dimensioner eller kombinationer av dimensioner som är samma) samt även lufttrycket i däcken.

Min DCS-lampa tändes (en gång och har inte kommit igen) för några veckor sedan och när jag gjorde felkodsavläsning var det tydligen något detekterat "fel" i en givare till bromspedalen.

DSC-systemet jobbar ju med ett antal olika givare (allt från pedalgivare, motorparametrar och ABS-givare mm.) och systemet är rätt komplext, så det finns många presumtiva felkällor.

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
77
Spikon
Däck 225/45 bak och 215/50 fram, lufttryck 2,8 bak och 2,6 fram

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är ca 2% skillnad i rullomkrets på de dimensionerna (16" och 17"), vilket systemet bör klara, men kan ju iofs bli större skillnad om minsta hjulen (225:orna) är slitna och 215:orna har mycket mönsterdjup kvar...

En felkodsavläsning är att rekommendera för att få mer kött på benen.

Med vänlig hälsning
Johan B

Visa användare
77
Spikon
Jag testar felkoden.

Tomas

Visa användare
77
Spikon
Har läst på lite om DSC och förstår att det är lite småknepiga grejer. Var in till BMW Danderyd idag och nämnde problemet i förbifarten och enligt reservdelskillen så kan det kosta 10-20000 och uppåt att få det fixat. Man får väl hoppas att det inte är så allvarligt. Kan man se vad det är genom en felkodsavläsning?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En såda utsaga är säger ju inget. Det kan också kosta några hundralappar. Felet måste diagnosticeras ordentligt innan man gör något. Finns inga uppenbara felkoder får man kolla medan man kör, tex hjulhastigheterna om det är nåt hjul som "rycker till" eller så.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, ett sådant uttalande känns direkt oseriöst och tyder på att verkstaden antingen saknar kunskap och/eller är ute efter att göra så dyr reparation som bara är möjligt (dvs. blåsa dig)!

Kan vara allt från glappkontakt någonstans, trasig komponent/givare eller i värsta fall en trasig modul.

Börja med felkodsavläsning för att få något att gå vidare från!
En bra felkodsläsare får fram vilken komponent det är som har triggat DSC-lampan genom lagrad felkod.

Med vänlig hälsning
Johan B

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Något mindre bakhjul och kanske lite mer slitna som tidigare nämnts, minskar marginalen för ingrepp av DSC vid gaspådrag.
Visa användare
77
Spikon
Jo bakdäcken är rätt slitna och nya större svålar i fram. Jag avvaktar.

Tack för alla fina svar,
Tomas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.