AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
56.904

Funkar viköperdinbil.se ?

Sida 6 av 7
Har som de flesta inte allt för positiva erfarenheter av att sälja bilen till dessa. Jag fick min v70 2006 värderad för 2,5 år sedan, fick runt 40K online, på plats 10K med 22000mil och inga stora fel. Jag fick 27K för den vid privat försäljning till handlare. Hygglig timpeng att inte sälja till dem.

58
47
58123
528i -99
Haha och min 740 d xdrive 2105 bjöd dom 180 för online ungefär halva priset av det faktiska värdet
Jag har fått en högre värdering av dom än vad 3st olika bilfirmor skulle ge vid inbyte.
Men vet ju om att det priset är ett lockpris som inte kommer gälla på plats.
Blivit erbjuden 169 för en Xc70 D4 AWD - 15 med 12500mil.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den får du mer än så för på KVD just nu. Folk betalar sinnessjuka pengar för XC70 AWD av faceliftgenerationen (2014>).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Testade deras onlinevärdering..

M5: ca 182000kr(reg.nr hittades ej av verktyget!?).
523: ca 11000kr.
Alfan: ca 9000kr(reg.nr hittades ej av verktyget!?).

Kanske lite intressant och se...Men neee.

Mvh Janne.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ni kan strunta i VKDBs onlinevärdering. Den är inte ens ihopkopplad med den som används för den faktiska värderingen på plats. Det vet jag eftersom jag känner folk som jobbat där...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns en del värderingssajter ute på nätet, varje gång jag sett någon få sålt en bil privat så är det betydligt mer än sajterna vill värdera objekten till..

I mitt fall så är det bara för att se vad dessa har för "skambud" att ge...bara för att det kan vara "kul" att se.

Aldrig något jag kommer att beblanda in i någon form av affär iaf..

Men visst, det finns kanske(eller utan ordet "kanske") halvdesperata säljare där ute som nästan tar vilket bud som helst..
Men då är det nog någon form av kris eller möjligen "lättja" inblandat och vad man får då är mindre viktigt.
Huvudsaken är att bilen försvinner...typ.

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beror på vad man har för bil. Desto vanliga bil ju bättre stämmer KVD / Bilprisers värdering som trots allt är datadriven. Försöker man värdera entursiastpräglade fordons en Alfa 156 eller en e39 M5 så funkar det nog inget vidare.

Tycker faktiskt att Bilprisers värdering kan vara lite väl hög. Det tar trots allt ett tag innan datan slår igenom, exempelvis så kan det finnas kampanjer som är aggressiva vid nybilsköp, det i sin tur påverkar / accelererar värdeminskningen på den begagnade modellen, och det är inte alltid det syns hos KVD eftersom man inte haft tillräcklig med omsättning i närtid.

Visst KAN man få ut mer privat om man har tid, ork och har lite tur. Men det är ingen garanti. Senaste åren så hade KVD alltid erbjudit mer än inbytespriset, vilket gör det till ett bra steg mellan att försöka krama ut varje krona privat och "ge" bort bilen till återförsäljaren.
se
11
seglarfralla
Snart en splitter ny BMW 520 D Xdrive Msport
Fick bud på 220 000 kr av BMW återförsäljare för min 320 d xdrive Msport där jag beställt en ny BMW. Fint utrustad 4800 mil 2017 års modell men ganska mycket repor i lacken. Vibyterdinbil värderade den till 248 400 (fick 249 500 på onlinevärdering) på vibyterdinbil så jag sålde av den direkt. I mina ögon betalade dom nästan lika mycket som priset ute i handeln Just på min bil. Blev upplyst om att jag fick ett ganska bra pris på grund av all utrustning. Min gamla bil har sen legat till salu på autohero.se för 279 900 kr vilket jag själv tycker är i mesta laget.
Ma
71
Matte_e30
E90 330 -06
Z3 2,2 -01
Undvik denna firma, värre en pesten! Riktiga skojare!!! Sälj din bil privat istället och spara tid, pengar och blodtryck.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Någon som har aktuella erfarenheter av denna firma? Är de seriösa?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min bror sålde sin halvtrasiga 530 -04 25k mil dit nyss för 30k. Bilhandlarna ville inte ta i den. Han köpte den den för 50 tre år tidigare så det blev väl en ok bilkostnad. Fördelen med vkdb är att man får betalt direkt samma dag.

Bilen exporterades till Polen sedan efteråt.
@Joofa, vad ska du sälja för bil? Är det G21? Hör i så fall av dig till Kamux, Riddermarks, Fordonsbolaget m. fl INTE vi köper din bil, skulle jag själv säga. Jag vet inte var du finns men även BG Motor är en juste firma men i Uppsala, de brukar betala "justa" priser. Det bästa är annars att lägg ut bilen på Blocket några dagar och se om någon kontaktar dig från ex vis någon av dessa firmor. Du gör sannolikt en bättre affär genom att de kontaktar DIG, jämfört med tvärtom. Det viktiga är att lägga ut annonsen med bra bilder och med ett pris högre än vad du kan tänka dig att sälja för, alla vill nämligen pruta!

/Anders
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Tack för input. Inte jag själv som ska sälja utan en kollega som går i säljtankar, han har en V90. Men håller med, säkert bäst att han lägger ut den själv till att börja med.
Dags att kränga F34an, en stor BMW handlare bjöd 150’. Onlinevärdering på denna sajt visade 184’. Intressant såklart, bokade tid och när de va klara fick jag 186’.

Andra gången någonsin som de höjt online budet på den stationen enligt besiktigaren.

Helt crazy, började skaka i benen. Lustigt också när man läst på olika forum och hört från bilförsäljare att 3 serie GT är svåra att sälja. 5.5 år i min ägo och tappat 20’ per år.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Härligt! Det har varit en bra tid att äga bil de senaste 5-7 åren. Många bilar har hållit värdet bra, men när man ska köpa ny förstår man varför. Alla nya är mycket dyrare nu.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det ser bra ut på papperet tack vare den höga inflationen. Värdet av bilens reella värde har minskat betydligt mer än 20 tusen per år. Dvs relativt vad en ny kostar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker det här räkneexemplet illustruerar det.

År 2015 köpte jag en M235i som hade en listpris på modellen utan utrustning för 412'. Den ägde jag 6,5 år och fick då tillbaka 260' och jag hade betalat 450' för den prutat och klart. Den bilen hade då tappat ca 30/år under den tiden.

Men om jag idag ska köpa en ny M240iX så kostar den från 612'. Det är ~50% mer än vad baspriset var 2015 så jag behöver idag alltså upp med ca 400' mer för en lätt utrustad variant.

Hade istället min M235i tappat 50% per 3 år, dvs 25% kvar efter 6 år och istället varit värd 112,5' och priset för en ny endast gått upp med modesta 20% och nu legat på 512' så hade det fortfarande varit 400' jag ska ut med.

Så även om jag är nöjd med värdeminskningen så ändrar det ju inte faktumet att det är ungefär samma mängd pengar som nästa bilköp kostar mig.
Enig med inflationen. Jag köpte F34an, välutrustad, 2 år gammal, 2300 mil för strax under 300’. Vad får man för 3 serie med samma ålder och mil idag, ingen.

Men om vi bortser från inflationen så betalade ”Viköperdinbil” 36’ mer än BMW återförsäljaren. Dessutom fått sämre bud under året då jag frågat om inbyte på en del objekt. Jag förväntade mig inte så pass bra slant helt enkelt.

Antagligen hade de en köpare redan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det har du rätt i. Min kompis fick ungefär lika mycket mer som du av att lägga sin bil på blocket och sälja till en handlare än att byta in den hos BMW.

Det är ju ingen tvekan om att det bekvämaste valet är att byta in den hos den ÅF man köper nästa bil av, det vet dom och de tar betalt för den bekvämligheten. De mindre handlarna måste betala bättre för att du ska välja dem istället.

Jag tror inte de har en specifik köpare, men de känner nog att risken är liten att de inte ska hitta en köpare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.