AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.023

BMW E60 Electronic stering wheel lock (ELV) årsm 2006

No
5
North-Power
530XI - 06
Har fått gul symbol för ELV efter en trolig spännings dipp , bilen går att starta och köra precis som vanligt .
Bytt batteriet och nollat felkoder med Autocom , men trots att felkoden försvinner i datorn så blir symbolen kvar i bilen .
Fick tips via Burlins i Skelefteå att pröva ny återställning och sedan pröva uppdatera programvaran för bilen istället för att byta styrkonan direkt .
Någon som prövat denna metod eller har något annat tips , för annars är 9600kr för montering och kodning av styrkonan nästa steg .
BMW E60 530xi 2006
Med vänlig hälsning, Nicklas

4w
5
4wd-06
530xd -06
Vi fick samma problem när bilen varit strömlös några tim.löste det med :

EDIABAS ToolSet 32

Electric Steering Lock:

The count is stored in the CAS and needs to be cleared in CAS and ELV.
Load CAS.prg in ToolSet32 and run the commands
"steuern_elvcounter_cas_loeschen" and "steuern_elvcounter_elv_loeschen".

steuern_elvcounter_cas_loeschen" and "steuern_elvcounter_elv_loeschen".
Double click on each one, and wait for a window, it says "Job Done" on the bottom.

Använd Inpa Ediabas Toolset32 för att nollställa enligt ovan.

No
5
North-Power
530XI - 06
Du får gärna ta kontakt med mig då vi bor i samma stad , för har du program och adapter så är jag väldigt intresserad av att pröva detta .
Givetvis mot ersättning
076-3772272 Nicklas
Hejj ag har samma problem. Nu står bilen på verkstad sedan symbolen blivet röd och med detta omöjlig att starta. Verkstan vill byta ut hela rattstången med tillhörande komponenter. Därför så är jag nyfiken på hur det har gått för dig. Jag har bett verkstan att nollställa felet till att börja med. Jag kommer att skaffa mig ett analysverktyg för framtida bruk.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har diagnosverktyg för detta till salu.
Interface samt programvara.
Inpa/Ediabas kit där Toolset 32 ingår.
Fungerar på alla Windows inkl 10.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Detta hände mig för ett par år sedan med min e60 530 från 2006.
Bilen hade varnat för låg spänning i batteriet i ett par dagar och tid var bokad för byte på Autowåx i Karlstad.
Plötsligt tände sig denna gula symbolen med ett hänglås i har jag för mig. Dagen efter blev den röd och bilen fick då bärgas till Autowåx där man ansåg att det inte hade med batteriet att göra utan själva rattlåset var kaputt. Total kostnad för detta landade på ca 13.000 kr (ink nytt batteri).
Jag ville prova med enbart batteribyte och nollställningssignal av felkoder. Autowåx tyckte såklart att detta var dumt och en jävla chansning...
Idag ångrar jag att jag inte testade att enbart byta batteri. Det värsta som hade kunnat hända hade varit en ny bärgning för 1500 kr eller så hade det gått bra. Har läst en del om detta i efterhand och rattlåset kräver hög spänning för att fungera korrekt...
No
5
North-Power
530XI - 06
Ovanstående program löste mitt problem , men min bil hade endast gul symbol och gick fortfarande att köra .
Men börja att återställa fel och reset CAS och ELV minnet , slå en signal om du vill ha fler tips.
För BMW kommer att hävda stenhårt att enda sättet är att byta styrkolonn .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.