|
|
|
|---|---|
|
Jag skrev i mitt senaste inlägg att motorn misstände. Nu har motorn tappat all effekt kan bara köra i 40 km varvar ej samt att det blir varmt och ryker mellan motor och torpedvägg luktar bränt Detta hände efter jag gjorde en kick down Någon som vet Motor M70 850 -91 | |
|
Startade motorn lyfte på oljestickan då stod det en oljefontän ur hålet det värsta har väl hänt . Jag förstår att motorn rasat vad är det som gör att det blir så högt övertryck i vevhuset? Svårt att byta motor har en 750 stående här med samma motor passar det rakt över. |
|
|
det blåser förbi någon kolv,troligen hål i en kolv eller några ringar som gått eller nåt liknande. felsökning med bla komp.prov kan väl vara en ide innan du lyfter ur motorn. |
|
| Nja, jag vet inte hur monteringen av själva motorn passar rakt av men oljepåfyllningslockets konstruktion är annorlunda på E32 och E31. E32 har ett förlängt påfyllningsrör som inte får plats i E31:ans lågt placerade motorhuv. Dock vet jag inte mer detaljerat än så. | |
| Jag ser att du bor i Skåne. Wolf Ganssauge - Wokke - i Kaarst Düsseldorf kan fixa det där. Likaså Per Larsson på Bil- Motorteknik i Huddinge. Dit är det ju dock en bit från Skurup. | |
|
Har hittat en motor på skroten från en 850- 92 (Laga) är kolvar och ventiler ok på den skulle man kunna flytta över det som är bra på min motor till den . Hur påverkar man elektroniken om man flyttar alla givare rakt över . Något man behöver veta som är viktigt så att det skall fungera. Någon som kan tipsa innan köp av motor på skroten . Kommer lådan att fungera |
|
|
Ett tips: Länk |
|
|
Annars kan du ringa och tala med Patrik på Bilia i Borås, han har en motor från en 850 som han säljer (6000:- har jag för mig). /P |
|
|
Har köpt motor idag skall föra över alla friska delar från min till den "nya" tror att det blir en bra motor när den är färdig . Kompet i den nya är 12,5 på alla cyl. Återkommer när jag är färdig med bytet. |
|
|
Om du har ett komp på 12,5 så skall du nog dra öronen åt dig eftersom på en ny motor skall den ligga på 8.8:1 /P |
|
| Det är skillnad på geometrisk komp och kompressionstrycket som man mäter vid "komp test". 12.5 "kg" är ett högst rimligt värde, o vad som är lika viktigt är att samtliga cylindrar ligger inom "1 kg" | |
|
Det är skillnad på kompressionstryck och kompressionsförhållande! Kompressionstest med kompressionsprovare kan mycket väl ge 12,5 kg. Det du kspehe talar om är kompressionsförhållande. En helt annan sak. Det är förhållandet mellan cylindervolym och kompressionsutrymme. Dvs utrymmet när kolven är i topp. |
|
|
Då ber jag om ursäkt att jag blandat ihop dessa värden och önskar sysav lycka till med rep och sedan många sköna mil med bilen. /P |
|
|
Var köper man en packningar till trågen? Nu har men läge att byta |
|
|
Jag köpte mina packningar av Enem till min motor renovering, men det finns ju fler alternativ, Ebay, BMW. BMW har jag för mej säljer inte packnings satser utan "bara" lösa packningar, du får väl kolla vad som blir billigast för dej. |
|
|
Jag råder dig att byta alla packningar när motorn ändå är urplockad,bortsett från toppackningar då. byt åtminstone bakre packbox+packningen till d:o hus+trågpackningar. |
|
|
Har rnu demonterat allt på övre delen skall nu ta bort insugen övre muttrarna var inget problem men hur få bort dom nedre ? Måste väl köpa en magnethylsa måste väl vara 1/4" fäste och inte för lång . Hur har ni gjort? |
|
|
De undre muttrarna tog jag med en lång förlängare och lite konsistensfett i hylsan. Lite pilligt men absolut inget svårt. Magnethylsa är ju bättre så klart. /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.