AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
17.407

Hög ljudnivå?

Sida 3 av 3
Verdi
Carteen.
Vad lustigt. Har exakt samma som du, förutom att mina inte är RFT. Valde de faktiskt för att de skulle vara mjuka och tysta enligt däcksajterna.

Tror dock de är lite temperaturkänsliga. När det blir sommartemperaturer så blir de nog mjukare. Nu när man åker till jobbet på morgonen så är det ju bara 3-4 plusgrader. Klart gummit blir hårt då.
Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
Verdi:
Ja det var konstigt. Vanliga däck (ef RFT) av detta märke har fått mycket bra kritik just gällande ljudnivå så förvånade att de låter så mycket då.
Det är väl bara att inse att våra bilar har ganska dålig ljuddämpning.

Verdi
Carteen,
Allt är ju väldigt subjektivt. Kommer ihåg att jag tyckte att bilen blev mycket tystare när jag bytte bort RFT-däcken till dessa.

Men som sagt, tror temperaturen är en bov just nu och att det blir bättre när det blir varmare. Kommer ihåg att jag tyckte den var bullrig i höstas också precis innan jag satte på vinterdäcken. Då var det också kallt i luften. Plus att jag ibland kör XC70:n som ju rullar riktigt tyst. Kan vara den kontrasten som lurar mig lite också.

Skillnaden är som störst i motorvägsfart. Upp till 90-100 km/h är BMW:n helt ok tycker jag.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Fick äntligen på sommarhjulen igen. Och ljudet är behagligare men ljudnivån är däremot definitivt inte lägre. Fy fa.. vad det låter.

Har förstått att tipset är att skippa RF däcken ?

Vad för däck skulle isåfall vara bästa alternativ? Alla tips emottages tacksamt

(är iofs inne på att byta till ngn M-modell men ändå)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Körde med dubbade Continental Icecontact 2 i vintras, ej RFT 245/45-18 runt om. Åkte ganska tyst med dem, men bilen blir lite vinglig kanske beroende på profilen och integralstyrningen. Men det var ännu vingligare med 245/50-18 vinterdäcken som jag hade tidigare.
Nu sommardäck Michelin Primacy HP 245/40-19 fram och 275/35-19 bak. Stor skillnad till det sämre betr. högt vägljud, måste köra emellan slitspåren i vägbanan för att få acceptabelt däckljud. Första kilometrarna på morgonen är bilen direkt bångstyrig därefter ligger den närmast som ett strykjärn på vägen.
Det blir inte RFT däck i fortsättningen.
42
785
428
Har tidigare kört på Hakka vinterdäck odubbat inte RFT och ljudnivån var betydligt behagligare. Men å andra sidan var vägegenskaperna riktigt dåliga väldigt instabila/vingliga och med ett direkt uselt grepp på barmark.

Pirellidäcken upplever jag som ungefär lika dåliga i avseende grepp i snö och is men betydligt bättre i alla andra avseenden förutom då ljudet som är förskräckligt.

Kör nu på Bridgestone Potenza 255/35-19 bak och 225/40-19 fram RFT (M-paket std)och vägegenskaperna är det definitivt inte något fel på. Väldigt lite spårkänslighet trots bredd.
Men ljudet....
Verdi
428,
Klagar du på däckljudet i en 428 ska du nog fundera på om du verkligen vill ha en M-modell. Min M2 får min 435d GC att framstå som ett under av tystnad. :) Har som du Bridgestone Potenza RFT.

Är faktiskt supernöjd med min 4 GC vad gäller komforten. Känns mycket tystare än min gamla F31 utan RFT-däck (samma dimensioner). Kan väl bero på att kombin är som en enda stor resonanslåda. :)

Den spårare mycket mindre också. F31:an fick man sitta och passa men den här går bra mycket stabilare.

Det som är lite mindre bra är väl att den bara har standardchassit och saknar sportstyrningen. Allt känns lite mjukare och sladdrigare helt enkelt.
42
785
428
Haha ja kanske det. Fast det är ju lite "vill man vara fin får man lida pin" ; )

Men jag tror nog att din M2'a låter lite trevligare den har ju trots allt en riktig 6'a : )
Mer motor och mindre däck i avseende på ljud?

Har kör en hel del 435 i dock utan M-paket och upplever inte den direkt som tystare men tycker att motorn överröstar däcken på ett trevligt sätt.

Det är ju just däckljudet som är störande i min 428'an inte ljudnivån i sig. Man kanske kan "pimpa" ljudet via stereon som är brukligt hos BMW om det inte redan är gjort. Någon som vet ?
42
785
428
Kan tillägga att jag håller med dig ang F31 kombi.

Den föll bort för mig just pga. av den anledningen och vi det tillfället blev det ett annat märke.

Är det den ökade spårvidden som gör att 4-serien känns mkt bättre i det avseendet?

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Provade en 430i cab härom dagen, M-paket med 19 tummare. Sportig mysig känsla och gick fint med fullt acceptabel stötighet. Men däcksljudet...Usch nej det går inte hur gärna man än vill. Synd på så läcker bil i övrigt,
Går i planerna på eventuellt ett bilbyte till en F32 428i men störde mig att det var sådant högt vägljud när jag provkörde bilen.. En sådan vacker och dyr bil ska inte ha så höga vägljud trots att det RFT. Till och med min Audi a4 B8.5 låter tystare med 255/30-20 Vredestein Ultrac Vorti.

Har det blivit bättre för någon här när ni bytt bort RFT till vanliga däck? :)
Får ändå påpeka att bilen var från 2014 kanske är bättre nu.
42
785
428
Njae

Visst är det förhållandevis mkt vägljud i 428'an då det är en relativt ny och dyr bil men riktigt så illa är det nog inte så att det går att jämföra med en A4-09 ; )
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Tror det är kombon med RFT däck och våra hemska vägar.

Var helt ok när jag körde i danmark ;p
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Skulle snarare skylla på dom breda däcken plus urusel ljudisolering
Låter väsentligt mer än den Mazda med 19 tums hjul jag efter mycket beslutsvånda och mogna överväganden landade på. Och då är Mazda ett märke som oftast får kritik för högt vägljud.
Vill man ha en tyst 4-serie tror jag det enda är att sätta på smala 17-tums hjul. Men då liksom försvinner hela vitsen med att köpa en coupe
Å inte är det någon större skillnad på RFT eller inte RFT. Väsentligt större skillnad mellan fabrikat/mönster. Däremot blir bilen mindre spårkänslig och lite behagligare när man kör över vassa kanter och små hålor med icke RTF.
Och så är det ju en jäkla skillnad på ljudnivå på nytt kontra slitet däck
42
785
428
Vet inte om ditt inlägg är seröst eller om du skojar men iaf.

Alltså du är intresserad av en BMW 4-serie sport coupe som med lite utrustning och hyffsad motor kostar runt 550 000 gör 0-100 på 5,8 s toppar 250 och landar i en Mazda suv som i ingångspris kostar runt 245 000 gör 0-100 på 13 s toppar typ 180 pga det högre däckljudet i BMW'n?? =))

Dessutom kan jag nämna at du är helt ute och cyklar i dina påståenden i avseende på däckljud.
Förra helgen lånade jag återigen polarens (frus) CX-5'a-16 då jag inte har drag. Och jag kan upplysa dig om att den låter avsevärt mkt mer i alla avseenden inklusive däckljud gentemot min 428'a med 19RF.

Bra skrivet 428 !
Amen!
Klart man kan jämföra med en Audi A4 från 2013!:)

RFT däck är i regel hårdare än däck utan RFT, fabrikat/mönster spelar också självklart en stor roll i det hela. Väntar nog tills LCI kommer, kan inte vara allt långt ifrån. Så hinner man jämföra med nya A5'an som kommer, tydligen ska den vara tystast i coupe klassen.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
428
Inte helt, inte mer ön att du jämför en toppmodell prestanda med instegsmodell, visst är den inte helt ljudlös från däckludet. Och lite roligt att provocera då det är lite klan varning . Men jag har mycket noga under två års tid provkört det mesta i bilväg, som jag sitter någorlunda bra i, speciellt i stort sett hela BMWs modellprogram.
Mycket velande mellan låg sportig kontra högre bil. Var ganska övertygad om en X-3 för drygt år sedan. Men ville ha en 4 GC, men för det första så sitter jag som en kratta i stolarna, dom passar helt enkelt inte min rygg. Och som du skriver en hysta utrustad med stor motor kostar 550 000, en spartanskt utrustad kan man få för 400 000. Att bilen axlar 0-100 på 5,8 s och toppar 250 är fullständigt oväsentligt. Jag klarar mig fullständigt bra med att bilen toppar 160
Viktigare då är axet mellan 80-120. Dvs en normal omkörning. Där är i alla fall Mazdan med 175 hästar och 420 NM dryga sekunden snabbare än den 520 xd med PPK jag hadde tidigare, men så väger den 300 kg mindre. så var även priset en anledning, hadde fått betalat dryga 500 000 för en likvärdigt utrustad x-3. Viket jag inte hade lust med denna gång.
Men oavsett detta så har 4-serie mycket vägljud. Jag vet för jag har provat väldigt många bilar. Lexus is 300, Audi 4-serien, Mercedes c-klass går alla klart mycket tystare än
Men nästa bil kanske blir en 4-LCI om dom fixar stolar jag kan sitta i utan att få ryggont, förövrigt en jäkligt snygg bil i sitt ohöjda utförande, men det kommer oxå en ny A5 :a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.