AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
17.406

Hög ljudnivå?

Sida 2 av 3
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jag valde bort Xdrive då sänkningen faktiskt är nödvändig, hade gärna önskat 10mm till.
el
3
elkonsulten
BMW 428i XDrive
Hej Nybliven ägare av en 428i XDrive
Nöjd med bilen som sådan men väldigt missnöjd med vägljudet.
Det bullrar och dånar så man knappt hör stereon.
Det ligger på 17" RFT Pirelli Sottozero, hur det kommer att låta med 19" sommarsulorna vågar jag knappt tänka på.
Gör verkligen icke RFT sådan skillnad?, kommer ev att gå över till 17" också på sommardäcken
Tacksam för tips och råd
PS Vet att detta har varit uppe tidigare
/ M
Om någon vill göra sig av med sina original 19" så är jag intresserad till ett rimligt pris, minst 4-5mm
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
@dd88
Du har fått mail (eller sån där "PowerPost")

Back on topic...

Ja, jag tycker nog också att vägljudet är en msula högre än jag "hoppades". Nu kajkar jag förvisso runt med dubbdäck än så länge men hoppas på bättring...
Annars går den som en j-la misil och en orsak till ljudet kan vara hög fart :o)
elkonsulten:

Din fråga är väl motiverad - har du ställt den till BMW?
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Testa sommarhjulen först.

Kör själv just nu på samma däck men 18' och på sommaren Brigestone 19'.

Ljudnivån med sommardäcken kanske inte nödvändigtvis är lägre men enligt min uppfattning behagligare. (om nu däckljud överhuvudtaget kan definieras som behagligt)
42
785
428
Verdi, X-driven går inte att sänka pga att det behövs plats från ex en torsendiff (finns olika typer av växellådor för att fördela kraften mellan fram och bakhjul) tillbaks framhjulen.
el
3
elkonsulten
BMW 428i XDrive
428: Tack för din kommentar
Kommer absolut att testa sommarhjulen 19"
Gjorde samma bedömning som du vid de tillfälle jag provkörde, dvs att det var annat vägljud från sommardäcken

ma
105
mackann
428IX GC 2015
Har 18 tums dubbtäck pirelli och 19 tums continental sport sommardäck. Båda rft.
För som undrar om skillnaden?
Tycker med sommardäcken ljudet är lite för högt för en sådan dyr bil.
Men det är enorm skillnad mellan mina vinterdäck och sommardäck så ni kan räkna med mycket tystare när ni byter ut dubbarna till sommardäck.
Verdi
Min bil är mycket tystare med dubbdäck. Iofs är däcken inne på sin tredje säsong men ändå.
42
785
428
Verdi: Förstår inte relevansen i ditt inlägg ? Dubbdäck ? 3-serie.?
Verdi
Va? Killen innan skrev att dubbdäck bullrade mer. Jag skrev att jag hade motsatt uppfattning.

3-serie. Jo. Men i grunden är det väl samma bil fast med annan karossform...
42
785
428
TS fråga handlade om dubbfria däck.

Dessutom är det definitivt inte "samma" bil. 3-serien och 4-serien är mkt olika i många avseenden.
Verdi
Öh ok. Jag var inte den förste som nämnde dubbdäck i tråden och inte den förste som nämnde 3-serien.

Ok, vad skiljer 3- och 4-serien åt då förutom namn och antal dörrar? 4-serien är ju bara nytt namn på vad som förut kallades 3-serie coupe/cab.
42
785
428
Exempelvis spårvidd, hjulbas, tyngdpunkt, bredd, höjd, vikt karossform...etc..

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag är av liknande uppfattning som Verdi. Min bil låter också subjektivt något mindre med dubbdäck. Samt visst är den tydliga skillnaden mellan treor och fyror design och karossform. Själv gillar jag säkerheten med rft men det har ju å andra sidan alltid gått bra med samtliga bilar jag ägt och ingen av dem har haft rft..
el
3
elkonsulten
BMW 428i XDrive
Idag har jag provat med 17" sommarhjul Dunlop SportMaxx, inte RFT!
F-n vilken skillnad mot vinterhjulen, bilen går tystare, mjukare och med en betydligt mer distinkt körkänsla.......härligt
Men min bedömning är att det är inte RFT som är problemet utan grova spåriga vägbeläggningar som vi har här i Sverige
Sommarhjulen kommer att kompletteras med ett BMW mobility kit

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Nu har jag kört med sommardäcken en vecka, och visst dånar det betydligt mer än med mina friktionsdäck. Det är främst på grov asfalt som skillnaden blir påtaglig.
Verdi
Fick på sommardäcken nu för ett par veckor sen och trots att det är icke RFT så dånar det och spårar. Känns faktiskt inte särskilt roligt alls. Särskilt som vår XC70 gjort precis tvärtom. Blev mycket tystare och mjukare än med vinterhjulen. På vinterhjul var komforten åtminstone jämförbar. Nu är Volvon sjukt mycket komfortablare. Och inte bara det. Dörrarna på 330:n slamrar igen. Inte alls den där dova premiumdunsen. Tycker den känns lite tunn och skramlig för tillfället. Dörrsidan på passagerarsidan sitter dessutom löst och skramlar. Tänkte få det fixat vid service men just nu är jag inte supernöjd tyvärr.
Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
Verdi: Vad har du för märke på dina sommardäck? Bytte precis jag också till sommardäcken (19" RFT Good Year Eagle F1 Asymetric 2) och tycker det dånar något fruktansvärt kontra mina 18" Michelin dubbfria vinterdäck.
Har ca 5 mm kvar men övervägar att byta ut dessa däck i förtid.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.