AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
17.405

Hög ljudnivå?

Sida 1 av 3
Var och provkörde en 435xd idag, trevlig bil!
Det var dock en sak som jag störde mig rätt mycket på, när jag tog ut den på motorvägen så var det ett rejält "dån" från vad jag tolkade som däcken? (19 tum)
Är det normalt för en 4 serie?
Är det runflat däcken som orsakar det eller vad handlar det om?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag har precis samma upplevelse och anmärkning. Har kört fyra olika 4-seriecabbar (428i och 435i) med både 18 och 19-tumshjul oh de har alla haft alldeles för mycket däcksbuller. Mycket besviken på det.
Verdi
RFT. Byt bort!
Tolkar jag det som att du hade samma problem och fixade det genom att byta däck?
Eller hatar du bara RFT i allmänhet? :-)
Verdi
Jag har bytt mina RFT av märket Bridgestone mot vanliga däck och det blev en helt ny bil. Den spårar mindre, det smäller mindre över ojämnheter och den bullrar mindre på grov asfalt. En liten utgift i sammanhanget med nya däck. Går ju att sälja originaldäcken på blocket också.

Hade dock en ny 335d med Pirelli RFT ett kortare tag och de däcken var mycket mycket bättre än de Bridgestone jag hade på den här bilen. De var helt ok och de hade jag inte bytt.

Sen kommer aldrig en 3- eller 4-serie bli en tyst komfortkryssare ändå men det här med däcken är väl värt det... Och caben kan jag inte uttala mig om alls. Möjligt att den släpper in mer däckljud också.
Mitt recept är Michelin Primacy 3 ej RFT 225/50 17". Visst hos många räcker inte självförtroendet till för något mindre än 20" men man kanske kan ta mod till sig. Tur att man "vågar" välja bort lågprofil på F1-bilarna (man har givetvis alldeles för höga krav på väghållning).

Visst är det synd att F36 är onödigt bullrig, kanske den nya 5-punktsupphängningen (när den nu kommer) även leder till andra sätt att minska vägljudet.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har två uppsättningar fälgar för sommardäck, dels 18" med 225/45 fram och 245/40 bak, Michelin Pilot Super Sport, dels 17" med 225/50 Goodyear Efficient Grip runt om. Inga av dessa är RFT.
Bilen går tyst och mjukt (därtill bidrar det adaptiva chassit också) med Goodyear-däcken. Mycket god komfort med den uppsättningen.
Michelindäcken bullrar mer än Goodyeardäcken och rullar inte lika mjukt, men är överlägsna i grepp och köregenskaper.
Få komponenter påverkar bilens uppträdande så mycket som däcken.
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Avseende ljudkomfort så utmärker sig f33 negativt i jämförelse med f30/f31, alldeles oberoende RFT-däcken.

Körde sträckan Gbg-Köpenhamn i en 320i Cab för några veckor sedan och dånet från hjulhusen var oerhört påträngande.

Fin bil i övrigt, dock.

MVH/Mats
Nockenwelle;
"Det adaptiva chassit" du nämner, är det M-sport adaptiva chassiet eller det vanliga utan 10mm sänkning - tror det finns (fanns?) båda? Hur mycket bekvämare är "comfortläget"?
No
5.161
Nockenwelle
När jag beställde fanns bara möjligheten att beställa ett paket som hette adaptive drive eller något liknande och i det ingick adaptivt M-chassi och variabel sportstyrning. Det är 10 mm lägre än standardchassit.

Skillnaden är att komfortläget är mycket bättre på att "runda av" ojämnheterna i vägbanan. Det känns helt enkelt som att guppen är mycket skarpare i sportläget. Det var ett tag sedan jag körde en F3X med standardchassi eller sportchassi, men som jag minns det är chassit på min bil bekvämare än standardchassit, samtidigt som det i sportläget har minst lika god karosskontroll som sportchassit.
I sportläge ligger bilen väldigt stabilt i kurvorna. Det känns som att huvuddelen av krängningen sker genom att däcksidorna flexar, snarare än att fjädringssystemet ger med sig.
Kör man fort, t ex på Autobahn, styvas dämparna upp automatiskt, även om komfortläget är valt.
Tyvärr var det omöjligt att hitta en bil för provkörning som var utrustad med adaptivt chassi, så jag var osäker på om jag skulle kryssa för det, men nu är jag väldigt glad att ha valt till det.
Verdi
Finns inte fler än ett adaptivt chassi nu heller. Har inte fattat att det adaptiva chassit är sänkt. Undrar om det gäller även xDrive som ju jag har?

Jag håller med Nockenwelle om att det är ett kanonbra tillval. Gör bilen bekväm till vardags och sportig när man vill det. Inte bara det förresten. I somras när jag körde bilen fullastad och med takbox + cykelställ i motorvägstempo så tyckte jag den svajade i comfortläge så då körde jag i sportläge bara för att styva upp en tungt lastad bil.

Om M-sport chassit är lika hårt som sportläget på det adaptiva så är det inget trevligt att köra runt med hela tiden.

Info från konfiguratorn:
Adaptive M suspension
10 700 sek
Det adaptiva M chassit är sänkt 10 millimeter för att ytterligare förhöja bilens kördynamiska potential. Dessutom kan föraren med hjälp av Driving Experience Control ställa in chassits egenskaper så att de passar den egna körstilen – från komfortabel till extra sportig. Oavsett vilken grundinställning som väljs anpassas de elektroniskt styrda stötdämparna hos det adaptiva M chassit till körbanans egenskaper och de aktuella körförhållandena – och det på bråkdelar av en sekund. Systemet bygger på ett stort antal sensorer som registrerar såväl hjulvibrationer som hastighet, för att på så sätt kunna uppnå optimal stötdämpning och ökad körsäkerhet. För avspänd körning väljer du läget Comfort. Vill du ge chassit sportigare egenskaper med betydligt hårdare stötdämparinställning går det att välja läget Sport. Om du önskar dig en bil med extra dynamiska köregenskaper ska du välja läget Sport+. Då aktiveras DTC-funktionen (dynamisk väggreppskontroll) som tillåter visst hjulspinn för de drivande hjulen för att ge riktigt sportig körkänsla i gränsområdet. DSC-funktionen (dynamisk stabilitetskontroll) är fortfarande aktiv, men ingriper betydligt senare för att i sista stund – i den mån det är fysikaliskt möjligt – stabilisera bilen.
No
5.161
Nockenwelle
Jag fick ju fel på mitt adaptiva chassi första vintern. Det var en givare som gav konstiga värden och då ställdes stötdämparna i hårdaste läget. Det var enerverande. Lustigt nog räckte det med att stänga av bilen och starta den igen för att bli av med symptomet, men rätt som det var kunde det dyka upp igen. När givaren hade bytts (garantiåtgärd givetvis) försvann problemet och har inte dykt upp igen. I vilket fall så var det klart störande att åka runt i hårdaste läget när man skulle åkte på långfärd. I kurvor uppskattas den hårdare inställningen starkt.
Jag är inte säker på hur det är med F3X, men det brukar ju vara så att 4-hjulsdrivna BMW inte får sänkning när andra alternativ än standardchassi väljs.
Gällande det adaptiva chassit så tycker jag att comfortläget är alldeles för mjukt för annat än landsvägskörning i 70 km/h. Jag trycker alltid i sport och älskar hur hela bilen tightar till sig :)

Går det att programmera så att bilen startar med sport som standardval?

Men som de säger ovanför så är adaptivt chassi ett kanonfint tillval och ger dig det bästa av två världar.
Intressanta synpunkter, lite rörigt från BMW då använder så många begrepp, EDC,DDC, Adaptivt chassie ( i den tyska brochyren används inte M symbolen för det adaptiva chassiet) osv. Man ska alltså uppnå högsta komfort med "Adaptivt M-chassie" ställt i läge Comfort, alltså bekvämare (mjukare) än standardchassiet, kanske inte vad många tänker sig.

Ingen på BMW tycks veta om xDrive-bilarna med Adaptivt M-chassie verkligen är sänkt 10mm. Om inte kan fjädringsvägen vara 10mm längre, rätt mycket i sammanhanget. Ska kolla upp det hela, någon bör ju veta, tror själv inte på någon sänkning då den skulle störa hela chassiekonstruktionen på xDrive, men vem vet.

Ursprungsfrågan om vägljud är ju inte minst viktig inför dubbdäckssäsongen nu, tycker F3X bullrar mer från däcken än E90, någon annan som gjort samma erfarenhet?
Verdi
Min E91 var betydligt bullrigare än min F31. Tror det kan ha berott på panoramataket också som släppte in mycket buller. Blev tystare när man drog för innertaket.

Annars så är bullret väldigt däckberoende.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
2VF - Adaptivt M Sportchassi (inkl. 10 mm sänkning av chassit) OBS! Ej sänkning för xDrive

Det går väl inte att missförstå?
No
5.161
Nockenwelle
Min E90n bullrade mer från däck och vind än min F30. Däremot är avgasljudet högre på F30:in
tsint: Du har helt rätt, det står tydligt i prislistan men inte i broschyren eller konfiguratorn.

Att få däck och chassie att harmoniera är långt ifrån enkelt. E90 med 205/55 16 ej RFT var enligt vad jag upplevde betydligt tystare med såväl dubbdäck (Conti Ice Contact) som sommardäck, Michelin Primacy, än F30 som då hade 17" resp 18" så jämförelsen är inte helt korrekt. Tidiga F30 hade stora vindljudsproblem kring backspeglarna ibland. F06 har ständigt rätt mycket vindljud från speglarna, men betydligt mindre vägljud än såväl E90 som F30 osv. Det tråkiga med vissa, ofta lågfrekventa, ljud är att de blir väldigt tröttande i längden.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Vad jag tycker är otydligt är vilket chassi får man egentligen på en vanlig M Sport med xDrive?

M Sport inkluderar:
704 - M Sportfjädring (inkl. 10 mm sänkning av chassit) OBS! Gäller ej xDrive

Innebär det att sänkningen uteblir, eller att hela M Sportfjädringen uteblir? Alltså xDrive får alltid standardchassi om man inte väljer Adaptivt M Sportchassi?? BMW vet verkligen hur man skriver kryptiska texter.
Verdi
xDrive är _aldrig_ sänkt från fabrik sen ett gäng år tillbaka. Oklart varför egentligen. Någon som vet?

Om du inte väljer adaptivt chassi så får du std-chassi på en xDrive. Oavsett om det är M-Sport eller ej.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Ok, tack för förtydligandet. Jag kan tycka att många xDrive bilar ser alldeles för höga ut, speciellt när de samtidigt försöker vara sportiga med M Sport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.