AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.978

Lubegard tillsats automatlåda

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Tänkte dra en liten utvärdering av lubegards tillsats till automatlådor och hur det hjälpte mig bli kvitt problemen jag hade med min automatlåda.

Jag har en E39 540 som började få problem med skakningar i momentomvandlaren.
Jag hade även problem med att varvtalet inte följde med linjärt utan gjorde små hopp vid låg- och medelhård belastning av motorn och trodde att det hade med att bilen drog tjuvluft eller på annat sätt fick felaktiga värden. Detta visade sig sen vara problem med lock-up'en.
När jag hade klurat ut vad jag skulle söka på bland de amerikanska forumen så hittade jag relativt snabbt att många andra har liknande problem och hur de hade löst det.

Många hade kört med en tillsats vid namnet "dr. tranny instant shudder fixx" som är tillverkat av lubegard och har fått lovord från alla möjliga håll.

Mailade lite med företaget och läste runt lite mer och kom fram till att "instant shudder fixx" inte är en permanent lösning utan mer i felsökningssyfte. Deras produkt "Automatic Transmission Fluid (ATF) Protectant with LXE® Technology" ska tydligen ha liknande effekt vid skakningar i momentomvandlaren och problem med lock-up'en men vara en permanent lösning, dock inte lika snabbverkande.
Jag beställde hem en "instant shudder fixx" och en "ATF protectant" vilka tydligen gick att kombinera för att få en direkt och hållbar lösning.

Jag började med att göra ett olja- och filterbyte med mobil1 LT71141 som enligt vad jag kunnat läsa mig till ska vara ersättaren till esso-oljan.
Efter bytet blev jag av med skakningarna men varvtalshoppen blev kvar, dock mycket mindre än tidigare. Jag gjorde bara ett delbyte och spolade inte lådan så jag hade kanske kunnat bli kvitt problemet den vägen men oljan var redan bytt för ca 5k mil sedan så jag tycket inte det skulle behövas en spolning.

jag körde ca 20 mil innan tillsatserna från lubegard kom hem och hällde i dessa samtidigt som jag kontrollerade nivån i lådan igen, denna gången från helt kall bil. Det gick ca 2dl olja + 3dl tillsatser och stängningstempen blev vid 39 grader (precis som när oljan och filtret blev bytt).

Efter ca 5 mil med tillsatserna i lådan var problemen med hoppande varvtal helt borta och är så fortfarande efter ca 150 mil. Nu återstår det att se om problemet kommer tillbaka eller inte, jag är i vilket fall toknöjd med lådan som den är nu, växlarna är även de mjukare och lådan uppträder bättre rent allmänt.

Länkt till lubegards hemsida: Länk
Kittet som jag köpte: Länk

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Cool, jag bytte converter (LandRover) när jag hade samma problem.
detta hade blivit billigare :)
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
visst är det billigare men tillsatsen behövs av en anledning, grejerna är slitna, som de blir efter 25k mil.
Jag övervägde att reparera lådan men det var inte ekonomiskt försvarbart så detta fick bli lösningen, det är värt ett försök i alla fall. Håller det så håller det annars får det bli att leta en ny låda.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
slog i instant shudder fix i min 320d med samma symptom som du. inbillade mig att det hjälpte under en period men inte så mycket. slog inte i den andra tillsatsen dock. bilen hade iofs gått 35k så slitet - javisst.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
540is: Det var väl inte en Disco 3 eller RR L322?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Nej det är en D2 med en ZF4HP22
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.