AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.970

Renovering av vanos

Hej! Nu är det så att jag efter lång tid tagit på mig att renovera vanos i min 320. Men jag hade behövt lite hjälp med vad jag ska köpa och var jag ska köpa alla packningar och allt som behövs för att laga vanosen. Packningar, hjullager distanser m.m. Hade varit jättetacksam för länkar till detta då jag inte känner mig alls säker på att hitta själv.

Mvh Simon!
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Du kan köpa allt här Länk de har bra manualer med.

Köp sedan till en ny ventilskåpspackning och övriga delar från Länk
Hej! Jo jag har sett den sidan men finns det något "närmare" alternativ så man slipper frakten från USA?
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Finns det säkert. Jag köpte mina från dem och det fungerade jättebra. Kom efter några dagar som brev. De har troligtvis bäst koll så du får bra grejer.
Länk

Vad tror du om den? Värt att testa?
E
1.156
E
320 ci cab -04
En fråga:

Om man ändå river och byter oringar, bör man samtidigt kolla lagerspelet i vanosen?

I instruktionen sätter man upp ett runt objekt i ett skruvstäd Länk

Jag har fått lära mig att man aldrig sätter upp ett runt föremål i ett skruvstäd eftersom det riskerar att bli ovalt då.

I övrigt är det en av de bättre instruktionerna jag sett.

E
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
De är rätt så stöddigt tillverkade, inga konstigheter att sätta i skruvstäd. Du behöver inte dra åt så du blir blå. Låt mutterpickan göra jobbet.

Jag köpte allt från BEISAN. O-ringar, rattle repair kit samt vice jaw liners (alltså för att skydda kolven i städet) och det kom hem i ett litet fint paket. Övriga packningar/tätningar från BMW. De små skruvarna som är felgängade SKALL bytas vid montering.

BEISAN har ju även dom väldigt fina instruktioner med vilket moment allt ska dras osv.

// Jonas

Men vilket kit inkluderar allt jag behöver till min BMW e46-99?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Jag tror inte det finns något kit men om du ringer till Länk så kan de säkert hjälpa dig med en lista.

Du behöver först o-ringarna. Om du behöver nytt lager i vanosen vet jag inte. Kolla gärna vad den här färgstarka killen gör:

1 oringar
2 lager till vanosen
3 ny packning till ventilkåpan. Jag skulle även byta alla packningar på skruvarna
4 "packning på tub" i olika hörn
5 nya packningar där oljan trycks in i vanosen.
6 packning till vanosenheten.
7 De små felgängade skruvarna.
mer ?

Mitt förslag är att du tittar på Länk och går igenom vilka delar du behöver. Sen ringer du och frågar, saknar jag något?

Ta det mycket försiktigt när du tar loss slagen för vevhusventilation. Går den sönder så kan det bli mycket följdjobb.

Sen behöver du en del verktyg också inklusive momentnyckel. Ta god tid på dig och jobba metodiskt.

Även den bästa kan misslyckas, frågan om han erkänner det:

E
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Instämmer, finns inget komplett kit.

Välj vilken motor du har här så ser du vilka delar du ska ha:
Länk

Ex: E46: Länk

Sedan beställer du BMW specifika delar sedan från schmiedmann.se eller BMW.
Jag ringde precis schmiedmann och snackade med killen som jobbade där och han sa att de bara säljer själva systemet och inte reservdelar till själva vanosen och att mitt enda alternativ var ebay eller USA.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Precis men ingen anledning till oro. Se mitt samt andras tidigare inlägg och arbeta metodiskt så loser du detta utan problem.

Köp via BEISAN de delar som går och därefter Schmiedmann eller BMW.

Jag hade tex en surfplatta lindad I gladpack bredvid mig med BEISANs intruktioner och gick steg för steg.

// Jonas

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Om man är lite tveksam till sin förmåga så kan man alltid ta hjälp av en kompis eller lämna in bilen på hos en verkstad. Själva jobbet är inte svårare än att en allbilsmek klarar jobbet. Det är inga delar som är extremt svårt att komma åt. Den enda del som kan vara svår att skruva loss är fläktkopplingen (och det finns säker de som tycker att det är skitenkelt) om du har en automat.

Det är dock förhållandevis många delar som ska bort. Man kan inte lägga alla delar i en icakasse utan bör lägga delarna i ordnade former på en arbetsbänk. Man bör rengöra alla delar succesivt och tänka på att täcka motorn så att det inte kommer in smuts. När man återmonterar måste man vara noggrann så att det blir tätt. Rengör ventilkåpan och dess anläggningsytorna i motorn noga med bromsrengöring. Att skruva i rätt ordning med rätt moment är mycket viktigt.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.