AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.122

740 misständer kall och tappar flera cylindrar varm.

Ha
18
Hav0ok
740i E38 -95 Manuell
740iA E38 -96
Hej på er!

Har ett problem som jag tampats med i ett par år när jag haft tid men nu har jag fått slut på idéer.

Bil: 740i Manuell M60

När jag startar motorn kall så låter den relativt bra på tomgång, går inte så jämnt som han gjorde när jag köpte den för 3 år sen men okej i allt från 5 sekunder till 15 minuter.
Efter det så börjar han hosta och misstända mer och mer på båda sidor av motorn (2 separata pipor så man hör att det är från båda), sätter jag mig då i bilen och varvar upp till 4k så går det inte hålla kvar han där, antingen sticker den upp eller så börjar den misstända mer och varvet går ner.

När motorn blivit varm och man åker en sväng så kan den sluta fungera helt på minst 2 cylindrar om inte fler och stanna helt om man släpper gasen, men om man "pumpar" gasen ordentligt så sätter alla igång igen fast då bara på fullgas (roligt men lite tjatigt att åka med ;) ).

Har en E32 med likadan motor som jag testat mig fram med.
Saker jag gjort:

Bytt lmm
Bytt lambdor
Bytt stift
Bytt tändmoduler
Bytt spridare
Bytt luftfilter, olja, oljefilter mm.
Sprayat motorn med startgas efter hål.
Gått över avgassystemet efter hål.
Kollat med dator på verkstad (inga felkoder)

Kan BMW verkstad göra en bättre felkodssökning än vanlig verkstad?

Så nu har jag fått slut på idéer, men har en tanke på bensinpump, jag har bytt den mot en bättre begagnad och då fungerade bilen bra i flera dagar, någon kunnig som kanske kan förklara hur viktigt det är att den fungerar och om den verkligen ska kunna bete sig som den gör om det skulle vara det som är problemet?

Mvh Hav0ok

Frågar jag efter hjälp så har jag helt enkelt gjort allt jag kan :)
Ha
18
Hav0ok
740i E38 -95 Manuell
740iA E38 -96
Tillägg:
Jag har soppa i oljan men har kommit fram till att det beror på misständningen och alla korta vändor.

Problemet började helt plötsligt en dag då jag kände små hack när jag körde sen blev det värre och värre under resan och tillslut så blev det så mycket oförbrända bensin att katten på vänster sida gav upp och spydde ur sig innanmätet (har bytt den också).
Var tvungen att tvinga den hem, men i efterhand skulle man stannat och kollat felet direkt..
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Ditt problem ser i stort sett likadant ut som jag haft på min e38 750. Bytta ALLT...gick bra på tomgång, speciellt kall motor, men "misstände" mellan 1500-2000v/min. Gick bra ett tag på högre varv för att sedan börja "misstända" och i mitt fall gick motorn i i failsafeprogram. .

Efter mycket tvekande så bytte jag avgassystem....och tur var det! Den ena katalysatorn var helt sönderbränd och ut ramlade nog 1 liter sönderbränt innehåll, såg ut som grillkol. Nu går bilen utan störningar :)

Jag bytte precis allt..ALLT som går att byta innan jag hittade felet....suck

Mvh
Skalman
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Länk Misständningar pga defekt DME styrbox
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Oh...ok, såg att du bytt katt, hur ser den andra ut tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.