|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte mig en gammal E12 tidigare i sommar, en 518i från 1981. Den är ganska fin men lacken är lite blek av årens gång och jag skulle vilja få lite lyster i lacken igen. Är det någon speciellt man bör tänka på när man ger sig in på polering och vaxning av en såpass gammal lack? Finns det några produkter som är speciellt framtagna för äldre bilar/lacker? Bilen har en mörkblå, solid färg som heter ozeanblau. //Niklas | |
|
Jag har aldrig sett något som varit speciellt framtaget för äldre lacker genom åren. Har kollat och testat en massa olika men som sagt aldrig sett något sånt. Det betyder inte att det inte finns men det kanske är svårt att hitta. Kolla annars på Meguiars produkter som jag har till mina bilar. Jag tycker det är är bra grejor som är väldigt lättarbetade och ger bra resultat. Turlte har en serie som heter Perfect Finish som jag sett ger ett mycket fint resultat på de bilar jag sett som haft det. Man kan säga att det mesta går att göra manuellt men det blir (oftast) bättre med maskiner. Om lacken inte är sliten utan bara matt kanske du inte behöver gå på med en polering utan du kan klara den med en cleaner och sedan en vaxning. Det beror ju på hur nördig du är med resultatet :-) Utan att vara proffs skulle jag säga att börja med en cleaner och gå på manuellt. Man kan köpa fina maskiner och lätt lägga ner tusentals kronor på maskiner och tillbehör och polishar och cleaners och gud vet vad men då är det kanske lika bra att lägga dom pengarna på att lämna till en firma. Det beror ju på hur stark plånkan är och om man gillar att pyssla själv samt om det är en engångsgrej eller om du tror att du kommer att hålla på med flera bilar över tid. Själv lämnar jag både bort och gör en del själv men så gillar jag när mina bilar (svarta metallic) blänker som speglar :-D Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.