|
|
|
|---|---|
|
Har ett mystiskt fel med ABS:en. Väntar jag en stund med att vrida igång bilen, alltså stannar med nyckeln i på-läge (då alla lampor tänder) så fungerar inte ABS samt att lampan för ABS lyser. Jag hör att ett relä klickar och ABS-lampan slocknar en mikrosekund för att sedan tända igen. Vrider jag däremot igång bilen direkt så fungerar ABS och lampan för ABS lyser inte, så som det ska vara. Jag har testat att ABS fungerar/inte fungerar på grusväg, det Känns en tydlig skillnad. Kan det vara någon av givarna och att ABS-testet hoppas över då jag vrider igång bilen direkt? Gissar att besiktningen inte gillar ett sådant fel. ///BMW - Was sonst! | |
|
Nu har jag bytt alla givare men det är samma fel ändå. Ingen som sitter med nåt bra tips? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad har du för felkod? Utan felkodsavläsning famlar du i mörkret och kan byta delar på måfå hur länge som helst! Bilprovningen kommer som sagt inte att godkänna bilen om ABS-lampan lyser eller inte tänds alls vid start (det hjälper således inte att tejpa för lampan eller annat "tattarmekande"). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur lång tid behöver du stå med tändningen påslagen innan du startar bilen för att felet skall uppstå? 10s? 1m? 10m? | |
|
Jsn: Det tar den tid det tar från det att jag vrider på nyckeln till dess att man hör relät klicka. Kanske ett par tre sekunder. Johan B: Startar jag direkt så är allt precis som det ska, det vill säga ABS-lampan tänds en liten stund men släcks sedan och ABS:en fungerar. Om jag däremot bara vrider på tändningen och väntar där innan jag startar bilen så fungerar inte ABS samt att varningslampan för denne tänds. Jag vill såklart fixa detta utan tejp eller annan fusklösning. Bilen har stått i kanske fem år men det var inga fel då jag ställde den. Jag har som sagt testat att ABS:en verkligen fungerar när lampan är släckt, vilket den gör. Jag ska leta på min felkodskabel få se om jag får fram nåt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har du kollat batteriets laddning? En möjlighet skulle vara att spänningen faller något vid längre tid från tändning innan start (förbrukare såsom lampor, kupéfläkt m.m.). Vid för låg spänning kan lampan börja lysa. Enkelt och billigt att säkertställa att batteriet är i OK skick. |
|
|
Batteriet är nästan nytt och i god kondition. Gjorde ett litet filmklipp på hur den beter sig: ///BMW - Was sonst! |
|
|
Läs av felkod! Innan dess kan du bara gissa... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Provade att läsa av nyss men det funkade såklart inte. Den kopplar upp mot bilen men inget händer efter det. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Med vilken felkodsläsare gör du avläsningen och hur gör du? Halvljuset bör vara påslaget och batteriet fulladdat/laddas av laddare under felkodsavläsningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Carly (bmwhat) och torque pro till Android kopplat via kabel, ej blåtand. Gick bet med båda. Hade dock inte halvljuset påslaget. ///BMW - Was sonst! |
|
|
I vilket uttag gör du avläsningen? OBD-uttaget eller det runda under motorhuven? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är en 93:a så jag har bara det runda under huven. Adapter mellan uttaget och obd-läsaren sen usb in i telefonen. Det fungerar på min andra bil så kablaget plus telefon lär det inte vara något knas med. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Prova halvljus på och fulladdat batteri (spänningen är viktig - måste vara över 12,4 volt om alla moduler skall svara!). Ibland behöver man göra om processen någon/några gånger för att alla moduler skall svara. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.