AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.665

Fick kontrollera däcktryck RDC idag

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
När jag startade bilen (X3 2015) fick jag varning om kontrollera däcktryck. "Kontrollera däcktrycket och justera vid behov. Återställ sedan däcktryckskontrollen (RDC)

Återställde och körde en bit. Allt ser korrekt ut dvs korrekt däcktryck. Vad berodde detta på? Alla sensorer kan väl knappast sluta fungera samtidigt?

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det kanske är en tidsbaserad extrakontroll, dvs tid/körsträcka sedan senaste återställning/manuella kontroll på macken.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Finns det en sån funktion?

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Vet ej, men jag skulle inte bli förvånad. Det kan också vara något fel i radioöverföringen som yppat sig. På familjebilen (2012 F06) har vi inget sånt system
som väl är.
Länk
Länk
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
enligt verkstaden finns det ingen tidsbaserad kontroll så förmodligen en yttre störning eller så. En gång är ingen gång :-)

Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Har för mig att jag läst i instruktions att vid "extrem" körning kan RDC börja lysa, har hänt för mig :)
Bara att reset a systemet :)
Såå bara att tuta å köra om du kollat däcktrycket :)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

*instruktionsboken mena jag :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har du bytt däck nyligen?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nä, det finns ingen sådan tidsstyrd funktion. Ventiler är opålitliga och egentligen en undermålig konstruktion. Men det är en defacto-standard som är väldigt billig att tillverka. Så det blir ingen produktutveckling där, så länge problemet löses genom att köra och fylla i mer luft...

Att däck släpper ut luft är helt normalt. Systemet är rätt känsligt; det verkar reagera >0,1 mbar förändring. Första gången jag fick en pling så trodde jag att det var punktering, men det var bara ett däck som tappat ca 0,1 i tryck. Bara att fylla på och köra vidare.

Jag har fått varningen två gånger under ca 3500 mils körning.

Det kommer alltså hända igen, men det bör inte ske allt för ofta - då kan du ha ett spik eller liknande i däcket.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kan vara kasst batteri också I en av sensorerna.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Knappast fel på en sensor då den tappade kontakten HELT med RDC. Efter initiering har allt fungerat som vanligt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.