|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har nyligen köpt en E90 320d -2011 (alltså LCI) och det det är dags för oljebyte, något som jag gjort tidigare om jag själv ägt bilen då den nu är uppe i nära 3000 mil sedan förra bytet. Utöver det är det dags att kolla luftfilter och kupéfilter tror jag. Ett alternativ är att lämna in det hos märkesverkstaden hos ÅF där jag köpte bilen, ett annat är att lämna den hos en mindre verkstad (som har synnerligen gott rykte) och be dem byta oljan. Luft- och kupéfilter bör inte vara några problem att byta själv. Så, då till frågorna som följer: Vilken olja rekommenderas till en E90 320d -2011? Jag betalar mer än gärna lite mer för en olja av bättre kvalité. Verkstaden har säkert bra koll men då jag är en orolig själ tar jag gärna reda på lite i förhand. Var köper jag luft- och kupéfilter och vad rekommenderas där? Jag har förstått att öppna- och sportfilter är bara att glömma och att det bästa torde vara ett orginalfilter. Vad heter dessa? Det låter säkerligen fruktansvärt löjligt men går det att få lite trevligare ljud genom val av filter? Min bror äger en 320d E90 pre-LCI. När han vid en koll efter inköpet såg att en mindre skog satt fast i luftfiltret och kupéfiltret hade bytt färg till svart så är det även dags för nya filter där. Är det samma filter för pre-LCI som LCI eller skiljer sig motorn i det avseendet? Stort tack i förväg till alla som har möjlighet att bidra med ett svar! | |
|
Bra pris på reservdelar.24 och Aral supertronic 0w-40 från levoil.de i 20 liters dunk. Då är du hemma. Ljudmässigt är nog diesel, diesel. Trevlig helg / Peter |
|
|
Håll dig till "märkesfilter" som t ex. Mann, Hengst, Mahle eller Bosch. Håller med om både reservdelar24.se och Levoil.de och att Arals SuperTronic 0W40 är en ruggigt bra olja till ett fenomenalt pris. Kan dock tillägga att ett bra och billigt alternativ till Levoil.de är motoroel100.de Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stort tack för era utförliga svar! Är Arals SuperTronic samma olja som BMW själva använder vid service? Ungefär hur mycket går åt för ett oljebytet? Jag antar att en dunk räcker till några byten? Gällande luftfilter så är det någon fördel att köpa K&N Länk framför ett vanligt filter från MANN? Länk. Priset skiljer sig en hel del. För kupéfilter så kostar de flesta kring 200-300 kronor utom detta från MANN Länk så frågan är om det är någon fördel med dessa? |
|
|
KN-filtret är ett "sportluftfilter" som återanvänds genom tvätt och inoljning. Problemet är dock att de släpper igenom mer skit som sliter på diverse komponenter i motorn...inte minst LMM. Aral-oljan är inte samma som BMW använder, men den är BMW LL04-klassad och är riktigt bra! Det är en äkta syntetisk PAO-olja till skillnad från väldigt många av alla "syntetiska" oljor på marknaden (inklusive nästan alla Castrol-oljor) som egentligen är högraffinerade hydrocrackade mineraloljor. Kupéfiltret från MANN innehåller polyfenol, som tydligen skall neutralisera diverse allergener. Om det fungerar i verkligheten låter jag vara osagt... Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan! Således bör dettaLänk filter vara det vettigaste valet och därmed undvika allt vad sportluftfilter heter. Bra information om kupéfiltret! Jag bör nog klara mig bra med ett "vanligt" filter med aktivt kol. Vad tror du/ni om det här Länk testet där man menar att Aral kladdar ihop vid uppvärmning? De flesta verkar istället vara överens om att det är en väldigt bra olja. |
|
| Johan B, det är väl 0W30 som rekommenderas. Är det ok att köra med 0W40 då? | |
|
Mazellan, ja! Den enda skillnaden är att 0W40-oljan är lite mindre tunnflytande när de är driftsvarma - dvs. ger lite tjockare oljefilm = lite bättre skydd men teoretiskt även lite högre förbrukning (lär vara under 1% skillnad i det fallet). Det viktiga är att oljan är BMW LL04-klassad till motorer med dpf och dieselkatalysator. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, frågar för att jag funderar på att testa Aral. Är ju halva priset mot Castrol. Det jag tänkte var att en motor är väl designad för en viss varmviskositet (lagerspel mm). En olja med högre varmviskositet är "starkare" men det måste ju också finnas plats att bygga upp oljefilmen som består av längre kolkedjor? (Min spis har ju rullat en del, 21' mil, så lagerspelen har väl utökats en aning :) ) /Andreas |
|
|
Det är inga problem! BMW brukar ju t om slå i 10W60 i motorer som drar "mycket olja" även om rekommendationen är 0W30 alt 5W30 enligt BMW själva... Dessutom är Arals 0W40-olja ganska nära att klassas som 0W30 enligt SAE-klassningstabellen - dvs. den ligger ganska lågt inom spannet för varmviskositeten SAE40. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.