|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har en x5 e53 2003 som gått 16k mil ungefär. För nästan ett år sedan så sa en mekaniker till mig att 2 av silentblocken va kassa och att de andra två höll på att bli dåliga. Han kunde dock inte byta dom då han inte hade verktyg för det (tydligen ska det vara någon specialare för att få ut delen och pressa in den nya) utan hänvisade till BMW och dom skulle ha 9000 för att göra det. Jag hade lite annat som behövde fixas också så jag har låtit silentblocken vara. Efter detta har jag besiktigat bilen och den gick igenom, det enda dom sa var att en bärarm borde bytas då den inte såg helt OK ut så den har jag ju bytt men annars hade dom inget att säga om bilen. Funderade på att beställa hem ett verktyg för att kunna byta silentblock själv då det blir mycket billigare än de 9000 bmw ville ha men precis när jag går i tankarna att fixa detta så börjar ratten att "knäppa" och jag kollar upp det för att utesluta airbag/rattlås problem. Felet var någon typ av knutkors på rattstången som jag förstod det, där satt tydligen 2st sådana och verkstaden sa att jag borde byta detta då det bara kommer bli värre och tillslut kommer inte bilen reagera på samma sätt när jag försöker svänga. Då säkerhet är prio 1 då bad jag dom fixa problemet. Sagt och gjort och 6000kr senare tänkte jag försöka vänta ytterligare att ta tag i silentblocken då det blivit en del pengar på sistone. Så nu undrar jag, är det någon fara att köra med dåliga silentblock? Och hur felsöker jag dom? Vill ju vara säker på att dom verkligen är dåliga innan jag byter dom. Det jag har märkt är att det låter lite från bakvagnen när jag kör över gupp eller kanter. Inget jättehögt ljud men det knäpper till lite varje gång man kör över en trottoarkant tex. Jag har inte märkt av andra symptom så som att bakvagnen känns lös eller att den inte hänger med resten av bilen när man svänger utan det är endast dessa "knäpp" som jag märkt. Hoppas någon kan hjälpa mig med att få svar på detta så jag vet hur jag ska göra=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.