AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.250

ostabil färd i 135 cab

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Kör sedan en dryg månad E88 135 cab istället för E87 130 som andrabil.

Caben är till skillnad från 130in och min 325a lite orolig i ratten och man känner även en del vibrationer i stolen. Särskilt på dåliga vägar... på riktigt bra asfalt och i lite högre fart är den nästan helt bra.

Caben rullar på ganska nya (från ifjol) Bridgestone runflat 225/40/18 & 245/35/18... min 130 och även min 325a rullade/rullar på icke runflat premiumdäck.

Jag ser 4 felkällor:
1. Runflat är så här dåliga, fast dom är nästan nya = köp nya däck
2. Däcken behöver balanseras om
3. Det beror på att det är en cab som inte är så styv i karossen...
4. Framvagnsinställning, skall dock vara gjord ifjol enligt fd. ägaren.

Spontant tror jag inte att 3an skulle märkas så här, är ju mer om man kör i en grop...
Eller att 4an skulle vara fel igen

Så... borde jag balansera om däcken (800:-) eller köpa nya Michelin PSS/PS3 istället?

/Jonas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
5. Bilen är toksmälld, fullagad och ramsne baltimport? ;)

Jag hade nog börjat med att se över bussningar, därefter hjulinställning hos någon jag litar på. Eventuellt skifta till andra hjul för att utesluta orunda fälgar/däck.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Grattis till bilen förresten! Gillar E81/87/88 som bara den :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Tack, jag var supernöjd med min E87 130i, så denna var en lagom uppgradering.

Det är inte 5an iaf. Svensksåld med bara 3800mil.

Tyvärr har jag inga andra däck att testa med (inga vinterdäck).
E91an har bara 16 tum, dom går inte ens på 135an...

Spontant känns det ju som om bussningar osv borde vara fräscha på en -08 som endast rullat på sommaren och bara 3800mil...

/Jonas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det rätt ET på fälgarna, hur ser gummit ut, är det snedslitet? Sitter gummit på rätt håll? (!)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ja, det är originalfälgar, nästan nytt gummi, inte konstigt slitet vad jag kan se.
Ska kolla att däcken är rättmonterade, men han jag köpte den av var i däckbranschen, så det borde ju vara rätt....

Ska nog kolla med däckverkstan jag brukar anlita om jag kan få lite rabatt på en balanseringskoll...

/Jonas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ja, 800:- för balansering låter hutlöst.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
800:- är väl för montering och balansering... iaf. vad jag betalat när jag köpt nya däck.

/Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har själv en E88, så min uppfattning har nog en viss relevans...

Jag hade samma fenomen på min och det försvann när jag bytte från Run-flat till vanliga däck.

3:an kan du ju avskriva direkt: BMW skulle knappast tillverka en bil som skakar och släppa den på marknaden. För övrigt så skakar inte min 120d cab och så stor skillnad är det ju inte på 120d och 135i cab.

Jag tror också du kan avskriva det där med bussningar. Återigen; jag lutar helt klart åt att det bara är däcken som är dåliga. Om du vill kan du få komma till Nyk och bytlåna däck och provköra, så får du se.

Vet du för övrigt om att 08:orna KAN få problem med hål i sufletten?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Alexander: tänkte faktiskt på att fråga dej om detta :)

Jag misstänker också däcken, men man har ju hört att nyare runflat ska vara helt ok, och mina har datummärkning från 2014. Senaste Bridgestonemodellen.

Jag ska kolla om jag kan få ett bra pris på ombalansering först då det är så mkt billigare än nya däck... annars får jag kanske komma till Nyköping :)

Jo det där med suffletten har jag läst massor om... faktum är att min bil också har haft ett hål i suffletten som lagats (ser helt ok ut) men jag tror inte att det var på det typiska stället, och bara på ena sidan... har dock haft svårt att hitta bilder på andra bilar som fått hål... har du en bild på vart du fick hål i din?

mvh
Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, jag har inga bilder på det, eftersom min är bytt. :) Jag fick hålen på den liksom tänkta c-stolpen (som ju så klart inte är någon c-stolpe eftersom det är en suflett) ungefär mitt på i både höjd- och längs-led. Om du kollar på Ebay efter "Verdeck BMW E88" så lär du nog hitta en del som är billiga och har hål, så du kan se.

Ja, det låter ju konstigt för jag har också hört/läst att de senaste årsmodellerna av runflat ska minsann vara mycket bättre än de gamla.

Dock hade jag exakt det du beskriver - vibrationer i olika hastigheter och det försvann helt och hållet när jag bytte däck till vanliga "punkteringsdäck". För övrig kompletterade jag med punkteringsspray.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Alexander: Jag ska ta en bild på den lagade skadan på min cab så kan du jämföra.

Har läst att du bytte nåt i mekanismen på din cab för att det skulle sluta nöta?
Vad kostade det?
Har du kanske artikelnumret på de nya delarna?

Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Här ä en bild på min skada på caben:
Länk
Den är lagad på colorglow av frgående ägare...dom lagade med en liten lapp på insidan och sprejade sedan på typ tygfibrer... ser ok ut, bättre än en lapp på utsidan iaf.

/Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det var exakt där du har din skada som jag också hade min skada. Ett litet hål på vardera sidan exakt där din pil pekar.

Jag bytte några lyftarmar som är i ett uppgraderat utförande. Samt suffletten förstås. Om du åker in på Bilia i Segeltorp så lär de veta det utan problem. Den uppgraderade delen har visst ett eget nummer.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Alexander: Jag bor i Uppsala så jag tar en sväng in på Novation.
Jag har ingen skada på höger sida och den på vänster är ok lagad så jag kan tänka mej att byta dom där lyftarmarna men behålla caben...

impregnerade caben idag... ser riktigt fin ut.

Vad betalade du för bytet av armarna?

Caben fick du på typ goodwill va?

/Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sufletten fick jag på goodwill ja, men jag fick betala för arbetet att byta (ca 5000) och armarna beställde jag själv (när jag hade fått nobben på goodwill i första vändan) för 1800 kr ca.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.