|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag är inne lite på valet mellan en 330 coupe e46 eller en BMW 325i e90. Max budget är på runt 100 000:-. Tänkte fråga om råd här lite angående skillnader mellan dessa vad gäller körglädje, utrustning, bil för pengarna, defekter som är vanliga, andrahandsvärde osv. Rent allmänt tycker jag 330 coupen är kanske fräckare, alltid nice med coupe men e90 känns lite mer bil för pengarna. Har två länkar på bilar som eventuellt hade kunnat vara intressanta BMW 330CI e46: Länk BMW 325I E90: Länk Mvh Simon | |
| Ingen av dessa har väl n53 motorn antar jag. Den låter nästan som min diesel på tomgång. 325:an hade 11 ägare. Vet inte om det spelar nån roll. | |
| Nej motorn skiljer väl inte enormt mycket på dessa antar jag, 218 hk och 231hk men visst är ju 330 alltid lite kvickare men äldre med som sagt. Ja nej jag vet inte heller om man ska bli orolig eller om det ens behöver vara nått problem med många ägare. | |
|
E90 325 har inte en sportig karaktär... Den är mer "kraftfull"... E46 330 är roligare och upplevs som mkt snabbare, även om dom är ganska likvärdiga på pappret. E90 325 är en bättre bil men e46 330 är klart roligare... Mitt tips är en lite dyrare bil, E87 130i som är superkul och lika modern som en E90. Jonas |
|
|
Jag ägde en 330i E46 tidigare, innan jag bytte till E90 2006. Först var jag inne på att skaffa en 325i E90, eftersom prishoppet upp till 330i E90 var stort. Jag tyckte att motorn hos 330i E46 var klart trevligare. Framför allt kändes och lät den betydligt maffigare. I allt annat var dock E90 325i bättre. Framför allt var chassit klart bättre på E90, vilket gjorde den klart roligare att köra aktivt med. I slutänden blev det dock inte en 325i E90 utan jag beställde en 330i E90. Kolla om du kan hitta någon sådan till rimligt pris. De är inte så vanliga. |
|
|
Båda bilarna har bara varit i nuvarande ägares ägo några månader (varningsklocka?) enligt biluppgifter. Kanske bara är inom familjen... Utrustningsvis så är bilarna rätt tomma, kanske inte spelar någon roll? Du kan inte tänka dig gå upp några tusen mil? Då kan du få en väldigt välutrustad E46 330 för dina pengar, kanske t.om. pengar över till en fälguppsättning. Jag har alltid tyckt E46 är en vackrare bil än E90, speciellt med M-paketet :) Av egna erfarenheter angående E46 kan jag bara tipsa speciellt om det är en bil med xenon kolla så de verkligen lyser starkt, kör in i någon mörk hall. Se även till att det är den isolerade vevhusventilationen. Det är fel som är/kan bli dyra. |
|
| Köp nyare bil! E46 har sådana jävla överpriser! Bmw generellt! Skulle kolla nyare bilar. Stressa inte och köp första bästa! En bmw e46 utan någon extra utrustning är inte värt dom där pengar a på lååååånga vägar! Köpte min med samma mil för 27! | |
| Utveckla gärna varför Bimmerstoffe. Behöver inte vara en "dålig" bil bara för den är gammal :) | |
| Nej verkligen inte. Men ju nyare bil som tex en 08 för samma pris med kanske 14k på mätaren. Är ju troligen än bättre bil och garanterat mer bil för pengarna.och finns den årsmodellen med full utrustning och dom miltalen för billigare peng än vad den där 330 kostade. Och av egen erfarenhet så nyare bil oftast pålitligare... Som sagt åren som tar på bilen inte milen. Bara mkt folk som slänger ut alldeles för mkt pengar för en bil när han kan få en 6-7år nyare för samma pris. | |
|
Är nog mest en smaksak? E46 coupe klassiskt snygg. E90 nja, men bättre i de flesta andra avseenden. N52 med Valvetronic går riktigt snålt och har intr alla dyra saker som går.sönder som N53 (direktinsprutad har). Strunta i miltalet, speciellt om det är en E46. Köp isf 6 växlad av sista årsmodellen som är rostfri (utom under förstås). Har den gått mkt så antingen har man redan bytt bussningar o stötdämpare och chassit är ok eller så får du väga denna kostnad mot priset. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Leta upp en e90 330 med n52 motorn. Jag provkörde en 325i e90 när jag körde 330i e46. Jag upplevde att 325:an, även om den pinnade på rätt bra runt 7000 varv, kändes "tunnare". Inte lika maffigt bottendrag som 330i. En e90 330i bör gå bättre än de båda och är dessutom modernare. Det går att hitta en sån för de pengar du vill lägga. | |
| Tack för alla svar! jag kan även tillägga att jag också varit inne på en 330 cab typ runt 04 med faceliften. Dock är det väl inte optimalt med cab då jag ska använda bilen i 90% av fallen till pendling till jobbet som är 4,5 mils motorväg typ. Och jag vet inte men det känns som att ligga i 120 nedcabat så blåser det en heeel del eller någon som har erfarenhet av det? Jag har aldrig ägt en cab men som sagt hade varit kul då de är väldigt fina tycker jag. | |
| Nej det blåser inte så värst i 120 OM man har vindskydd...Köp en med hardtop så är den nästan som en kupe... | |
|
Hej. 330 cab 2001. Kör nedcabbat i 130 med vindskydd och fulrutorna uppe utan problem. Dessutom drar den samma nästintill. Trodde det skulle vara större skillnad. Stabil och bra grunddrag. Ska snart ställa in den för vintern tråkigt nog, men då längtar man å andra sidan mer på våren:-) Jonas |
|
|
Personligen skulle jag välja e46 före e90 då e46 är mycket snyggare. Men det är ju en smaksak vad som är snyggt. Motorn är en pärla, 330-motorn alltså. På med ett avgassystem med lite mer ljud så blir det kanon. Har Eisenmann på min. Svärfar har en e90 325 som han är väldigt nöjd med men jag tycker inredningen känns och ser tristare ut. Och bilen ser mer alldaglig ut, designen tilltalar inte mig helt enkelt. Skulle alla dagar i veckan välja en e46 före e90. F ö kan jag berätta att det är inga som helst problem att åka öppet i farter över 200 om man har vindskyddet..... :-) Niklas Fransosen |
|
|
Jag skulle valt E90 för det är en modernare bil och utvecklingen går framåt. E46 som modell fyller snart 20 år. Såklart är 330i E90 bättre än 325i, men det finns få 330i E90. När jag själv letade en sån LCI så slutade det med att jag gav upp. Sen att köra cab i 120km/h är inga problem. Upp med vindskydd och rutor så går det bra. Som en liten anekdot hade jag och en kompis hade bråttom till flygplatsen i München förra året och det fanns inte tid att svänga av och cabba upp, så vi låg i 200km/h på motorvägen och det gick, även om det börjar bli lite högre ljud av vinden då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.