|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny här på forumet, och köpte mig igår en 318d Touring från 2010. Alpinvit, xenon, sportstolar m.m känner mig överlag tillfreds med köpet, men upptäckte idag vid tvätt att bilen blivit påkörd, vilket jag såklart, tyvärr, missade igår. Inget jätte allvarligt så tror jag kan leva med det, men det är ju såklart tråkigt när man inte upptäcker sånt på plats där och då. I övrigt verkar bilen vara i bra skick, gått c.a 9200 mil. Men jag har några funderingar. Enligt säljaren skulle airbag på passagerarplats vara avstängningsbar med nyckel, antar att detta ska sitta väl synligt, men har då inte sett något extra nyckelhål någonstans. Någon med erfarenhet kring detta? Har även en liten fundering ang. Service m.m vad jag förstår så är servicen konditionsbaserad, och till nästa oljeservice är det många mil kvar. Men jag är emot att köra mer än 1500mil på samma olja, synpunkter på det? Och en grej till... Reservnyckeln fungerar inte, antar att det är ett batteribyte som behövs göras bara? Jag är väldigt tacksam för lite synpunkter och inputs på mina funderingar. Hälsningar Fredrik | |
|
Hej! Välkommen hit! :) Om du öppnar passagerardörren så ska du se ett lås på sidan av instrumentbrädan där du kan stänga av/på airbagen. Det är flera här på forumet som byter olja mellan serviceintervallerna, där får du nog känna efter själv. Jag kör på serviceintervallerna själv, men det kostar ju inte så mycket att byta oljan själv däremellan. Har du comfort access (nyckelfri start)? I så fall behöver du byta batteri i nyckeln, om du har vanlig nyckel där du stoppar in nyckeln i ett hål i instrumentbrädan så laddas nyckeln automatiskt när du kör med induktiv laddning. Testa i så fall att köra lite med reservnyckeln och se om den laddas upp. Om den inte tar laddning så är väl batteriet kasst, men på de nycklarna tror jag inte det är lika lätt att byta. Inte helt säker där dock. |
|
|
Hej! Och tack! :-) Okej, då har nog inte bilen avstängningsbar airbag. Ja men så bra, då blir det en oljeservice snart. Toppen tack för tipset! Ska testa att ladda nyckeln. Glömde en fråga, bilen är tyvärr inte utrustad med någon typ av värmare inför vintern (tror inte den varit vinterkörd tidigare) jag skulle gärna vilja ha en dieselvärmare men antar att det kostar bra mycket, även om man gör själva jobbet själv. Kvar blir ju då en vanlig block/slangvärmare som går på 230V. Dessa bör ju finnas som färdiga kit för denna bil, och bör väl inte kosta multum om man gör jobbet själv? Synpunkter på detta? Tack på förhand! Hälsningar Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.