AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.581

E39 523i 1999 DME-EWS Startar inte, måste göra synkronisering varje vecka.

bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Hejsan! Har ett problem med min bil, ska försöka göra min historia kort.

Har haft lite problem med min bmw ett tag och tappat hoppet. Det är så att drygt varje vecka så kan jag inte starta min bil. Startmotorn går runt men den vill inte gå igång. Jag har iförskaffat mig ett program som heter INPA samt BMW SCANNER och testat att läsa av bilens felkoder med dom och kommer fram till följande:

80[128] DME-EWS Interface
D1[209] Anti-tempering protection EWS

När jag gör en synkronisering mellan DME-EWS så fungerar bilen ytterligare en vecka.
Jag har lämnat in den på BMW här i piteå och dom säger att troligen är det DME:n som måste bytas och att det kostar cirka 30:000 kr och dom kan inte garantera att det är det som är felet.

Som sagt så har jag googlat som en guru och kommit fram till några slutsater:

1: Kan det vara vevaxelgivare (har precis bytt Kamaxelgivare) som spökar? Men då kanske inte bilen borde starta när jag gör synkroniseringen?
2: Kan det vara någon synk mellan nycklarna/ringen till Ews:en som gör att den inte går igång? Men samtidigt så borde programmen hitta felkoder som tyder på att nyklarna inte synkroniserar?
3: Installera ny programvara? Har läst på ett engelskt forum (Länk att det är ett hårdvarufel och att man måste omprogrammera bilens DME.

Snälla hjälp mig kunnit folk, för jag håller verkligen på att bli gråhårig.

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Oftast beror såna här fel på ett dåligt batteri eller anslutningar till batteriet.
Har du kollat det?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Hejsan ola!

Jag har mätt och har 12.7 volt så tror inte att det är batteriet som är dålig..
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Om det skulle behöva bytas dme/ews så kan du köpa bägge från skroten, från en och samma bil, kostar någon hundralapp kanske. Du måste då programmera in dina nycklar såvida du inte får med tändningslås/nyckel.

/wmt
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Kan jag programmera in mina nycklar med BMW scanner 1.4 eller inpa om jag köper EWS och DME Från skroten?
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Fick precis reda på att om jag köper en exakt likadan DME box (alla nummer skall stämma) som den jag har i bilen, går in i BMW Scanner sedan går in på DME fliken, Ändrar Chassie Nr på DME så att den är likadan som min bil (oftast 7 sista siffrorn/bokstäver). Och kör en dme-ews synk sen så skall det funka.

Finns det någon här som har lite erfarenheter inom kodning, bmw scanner eller bilens styrboxar som har någon åsikt om detta? :)

Mvh Robin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror tyvärr inte det är så lätt. Var har du läst detta?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Attans..

Kontaktade en som bedrev kodning av bilar via blocket.

Jag tror det är av dig OlaO som jag har handlat BMW-Scanner, INPA med NCS-Expert, Tool32, WinKFP. Tusen tack för hjälp i början med att få igång programmen :)

Vad tror ni att uppgradera mjukvaran i DME:n? Det kanske skulle hjälpa då jag såg i ett forum från usa att en med exakt samma problem som mig gjorde detta och det fungerade...
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det var av mig! Tack själv. Alltså jag är inte säker på att det inte går med scannern men det känns för lätt. Brukar ju vara mycket pyssel med DME-EWS.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Jag tror inte heller det är så enkelt i praktiken. Jag gjorde detta i början av året och jag tog bägge enheterna från en bil. Fick problem med synkningen trots det, det fungerade någon/några gånger och sen fallerade det. Jag uppgraderade mjukvaran i dme'n och då blev det bra. Nycklarna kodade jag in med AK90.

Med reservation för min normala minnesbrist så klart...

Det kan fungera med bmw-scanner, OlaO vet kanske.

/wmt
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Hur uppgraderade du mjukvaran i DME:n? och var det bara den du gjorde det i?

Har försökt hitta bra DIY:s till att uppgradera mjukvaran i DME:n men jag hittar ingen. Har ni några tips på nån sida?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Med winkfp, bara dme. Det enda som kan vara krångligt är att ladda E39'ans filer, sen är det enkelt. Hittade anteckningarna nedan.

1. Go into INPA and print off the complete UIF page with ZB# and programming info.
2. Close INPA completely and launch WinKFP.
3. I use comfort mode since it does everything that I need it to do.
4. Once you are in comfort mode, Click on Choose ZUSB and make sure that the programming data is loaded in there. If you dont have any data in there you will need to load it before you proceed to the next step.
5. Close the window that is showing the programming data and click on Enter Vin, Enter your complete VIN # of the car you are programming, and click OK, Vin will show up at the top of the program if it accepted it.
6. Click on Enter ZUSB and enter the ZB# from the UIF printoff from INPA, and click ok.
7. It should load the next window and show the module # and something in the right screen. You can leave those as default and click ok.
8. Click on Done, which will bring you to the programming page.
9. Make sure you car is hooked up to a battery charger before you start the programming.
10. Once you have everything good to go click on program and sit back and relax, it will go through and will say " You have 1 time left to program this ECU" click OK and it will flash it.

1 Start WinKFP and select F3:- Update ZUSB
2 Select ECU type and the ECU will appear along with a list of part numbers.
3 Select ok and the main menu will re-appear
4 Select VIN and enter the cars VIN no. and select OK.
5 Select Done
6 Select Prog. ZB_update, you will be asked to confirm the update, Winkfp wil state the number of times the module can be re-programmed.
7 Sit back and wait.

/wmt
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Tackar för svar!

Då är frågan, vars hittar man den nyaste mjukvaran för min DME?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
De datenfilerna som fanns med duger med flera års marginal ;-)
Dock är inte installationen från mig av WinKFP laddad med datenfiler.
Jag hoppade över detta då jag inte ville att folk skulle klicka runt i den hursomhelst och döda bilen ;-) Samt att installationen blir onödigt stor och att jag inte har någon som helst erfarenhet av WinKFP.
Däremot fick du med BMW Coding Tool som gör det plättlätt att skicka in datenfilerna i WinKFP. Maila mig så skickar jag en länk till dig med lösa datenfiler för e39 som du kan ladda in.
Glöm inte att du måste ha en bra batteriladdare på om du gör flashningen av DME.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Okej. Man tackar!

Lycka mig till och hoppas att bmw:n överlever. Kommer att uppdatera här hur det går för mig!

Någon annan som har några synpunkter på mitt problem? Är så himla kluven att det går ca en vecka innan den tappar synkroniseringen mellan ews och dme. och sen när jag synkar så är det helt grönt och bilen fungerar.

I min värld så är ett fel ett fel. antingen så fungerar bilen, eller så fungerar bilen inte.
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Uppdaterade med bmw coding tool och det gick bra. (följde guiden som fanns på internet)

Ursäkta om det är en jätte dum fråga, och förmodligen kommer jag att pajja bilens DME men efter jag har gjort uppdateringen med Bmw Code Tool stänger jag programmet då och följer punkterna 1-10 samt 1-7 som wmt skrev tidigare?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Svar ja. Nu har du uppdaterat WinKFP för alltid vad beträffar e39 ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk

bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Oj, det var lätt :)

Någon som har en lite mera detaljerad guide hur man uppdaterar DME:n?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.