AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.833

F31 kulskydd på den automatiska dragkroken?

Re
22
Redtop
320d Xdrive Touring -16
Är det någon som vet om det går bra att ha ett kulskydd på den automatiska dragkroken på F31, eller tar det i någonstans då? Jag frågade försäljaren men han kunde inte svara.

Jag brukar fetta in kulan ordentligt och då fastnar det en massa grus och skit på kulan om man inte har nån hattifnatt på den, så det vore ju trevligt om man kunde ha ett skydd på.
be
113
begell
X3 30e -20
Olja eller fetta in och svep in i gladpack!
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Det går att få plats med kulskydd..

Har dock upplevt då kulan pekar neråt när den är infälld och man har skyddet på att det samlas grus och vatten i koppen som inte rinner ur då den sitter åt "fel" håll....

Är ett litet dilemma vad som är bäst...
RY
155
RYN
545e -21
I samband med att mitt drag krånglade och vägrade stanna i utfällt läge påstod verkstaden att den extra vikten av kulskyddet skulle störa mekanismen.

Jag tyckte det lät helt orimligt och har efter att mitt drag byttes ut alltid använt kulskydd utan några som helst problem.
I mitt fall för att jag vill ha kulan absolut helt ren och fri från fett.
Re
22
Redtop
320d Xdrive Touring -16
"I samband med att mitt drag krånglade och vägrade stanna i utfällt läge påstod verkstaden att den extra vikten av kulskyddet skulle störa mekanismen.

Jag tyckte det lät helt orimligt och har efter att mitt drag byttes ut alltid använt kulskydd utan några som helst problem.
I mitt fall för att jag vill ha kulan absolut helt ren och fri från fett."

Låter ju som fullständigt nonsens. Vad kan ett kulskydd väga? 25 gram?

På vår E91 vi hade tidigare upplevde jag det som Sebbe skrev att kulan hamnar "uppochned" och det kan samlas lite vatten i skyddet, men tyckte inte det var något problem eftersom kulan var infettad (rostskydd) och vattnet rann ut då man fällde ut kulan.

Jag får väl helt enkelt kräla in under bilen och kolla lite hur det ser ut på F31.

Tack för tips!
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Jag har också problem med mitt drag just nu som heller inte vill fällas ut riktigt och då använder inget kulskydd alls. Fått tid för det så får se om den byts ut.

Fett använder jag inte heller, men det blir ändå lite från det som är i handsken sedan innan.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
På min E91, som bara är halvautomatisk så testade jag kulskydd. Ingen höjdare enligt mig. Samlades vatten i koppen, och använder man inte kula på några månader kan det ligga och gro på bra där.
Sen upplever jag att kulan inte blir ett dugg skitig än fast jag inte använder kulskydd. Utan den ser väldigt fräsch ut,
Konstigt kan tyckas då koppen samlar vatten, men så upplever då jag det.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Varför vill man fetta in kulan??
Aldrig fattat varför vissa gör det.. är ju betydligt enklare med en ren fettfri kula.
Är ju bara fördelar med en ren kula.. då behöver man inte koppen på den heller.

Vatten i koppen kan ju lösas genom att borra ett hål i toppen på koppen.. räcker ju med några millimeter stort så kan vattnet rinna ut.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
..Och idag finns det mer och mer släp/husvagnar med såkallat "säkerhetskoppling" och dessa får absolut inte sättas på en fettad kula. Det ska vara helt torrt och rent.

Många släp/husvagnar har också glidytor i kopplingen och dessa får/ska man inte fetta in.. alltså kulan ska vara ren.

Re
22
Redtop
320d Xdrive Touring -16
Jag kröp under bilen i helgen och kollade och kulan sitter "rättvänt" i infällt läge, dvs sätter man på ett kulskydd så kommer "koppen" att vara vänd nedåt så ingen risk att vatten samlas.
Däremot är det trångt mellan kulan och ett metallfäste för nån plastbit i "kofångaren" så det vill till att man hittar ett kulskydd som är slimmat om det ska funka.

Angående fett eller inte så är det säkert så att det ska vara torrt om man har någon form av svängningsdämpare i handsken. Jag har en gammal kärra som jag kör byggmaterial på och där vill jag ha kulan infettad för att inte slita onödigt mycket på handsken.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Tog ett par bilder idag bara för att få en uppfattning om hur det ser ut. Kröp inte under något själv.

Länk
Länk
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Jula har ett billigt hårdplastskydd som är rätt litet.

Länk
Re
22
Redtop
320d Xdrive Touring -16
Tack för tipset! Jula är på promenadavstånd från jobbet, så jag köper ett och testar. Återkommer med rapport hur det gick.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Slitage i handsken kan ju inte vara så farligt.. Får väl bara ha runt 70 kilos tryck på kulan.
Tror släpet kommer ge upp innan man slitit ut handsken.
Re
22
Redtop
320d Xdrive Touring -16
"Slitage i handsken kan ju inte vara så farligt.. Får väl bara ha runt 70 kilos tryck på kulan.
Tror släpet kommer ge upp innan man slitit ut handsken."

Det är vridningen som sliter. Har nyligen bytt handske på släpet efter påpekande från bilprovningen att den började bli sliten.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag har ett släp som från början varit husvagn men det är alltså ombyggd och omregistrerat som släp.

Originalhandsken sitter kvar och den är från 1967, men så har det varit infettat också... =)

//Stenback
I min operating manual står det:
"The trailer hitch and the operating unit are maintenance-free and may not be treated by grease or oil".

Re
22
Redtop
320d Xdrive Touring -16
Julas kulskydd för 9.90kr monterat och det funkar !

Case closed!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.