|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en 540 e39. Enligt verkstaden har det blivit megaras-på motorn, de misstänker kamkedjan gått. Motorn sitter fast så startmotorn kan inte dra runt. Jag behövde inte betala något för felsökningen så de har inte kollat exakt vad felet är. De föreslår byta motor. Jag tänker egentligen jag kanske kan lämna bilen till någon billig mek som kan fixa, men vilka delar bör bytas ut om kamkedjan gått sönder. Händelseförloppet var, körde ut från en korsning, bilen accelererade lite skumt. Körde i 70 och så tvärdog bilen. Stannade och försökte starta, det lät bara rassel, rassel. Sen fungerade det inte alls att dra runt motorn. Annars har den klarat sig ganska bra för att vara en e39 och jag tycker om färgen och inredningen. | |
| Låter dyrt med de symptomen. Bättre att köpa en beg motor för 5000 och byta rakt av. Vad är det för årsmodell? | |
| Det är en -98 eller -99. Vanos är det på den. Mjo, en beg motor blir det förmodligen. Vill inte skrota den. | |
| Kan nog vara värt att fixa nya kedjeskenor på en ev. ny motor innan du stoppar i den. Så slipper du oroa dig för ras i framtiden. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vanos kom from 09/98 = 1999 årsmodell och heter då M62TU ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Motorn är köpt på en auktoriserad bilskrot för ungefär ett år sedan. Är det någon garanti överhuvudtaget? Tror egentligen inte det men man vet aldrig. | |
|
Brukar vara garanti. Du har väl papper på köpet och då står det där. Det kan vara idé att byta kedjan och plastskenan den går i på den motor du köper i förebyggande syfte. OlaO bytte dessa delar på sin 540i E39-03 innan det rasade. Vilket är smart. Mvh Stephan |
|
|
Stephan, en 02:a ;-) Delarna gick på 7000 kr ca och jobbet 8000 kr. Då byttes också packningarna under insuget. Arbetskostnaden borde ju sjunka rejält om jobbet görs på en urplockad motor. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Garantin på motorn var 3 månader eller 300 mil. Så det har gått ut. Angående begagnad motor. Vilka bilar har den aktuella motorn? Land Rover? Eller ska jag enbart kolla efter en motor som suttit i en 540 för att undvika problem vid isättning av motorn? |
|
|
E38 740 har samma också. Även X5, dock blir väl den från X5 inte direkt bolton men du har ju din gamla motor att ta delar ifrån. |
|
|
Hur ser jag att kamkedjan verkligen är av? Osäker på hur verkstaden tror kamkedjan är av. Vid motorstoppet hördes inget särskilt, den bara lade av. Okej, det rasslade när jag försökte starta, rassel, rassel.. |
|
|
Hur gick det med detta? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Jag letar efter motor. Och någon som kan sätta i motorn åt mig. | |
|
Tyvärr ganska vanligt på vanos åttorna efter många mil. Vet inte varför det händer på just dessa och inte de utan vanos. Jag fick byta skena på min gamla 540, men då gäller det att man inte kört med motorn tills den stannat. Lycka till hoppas du hittar motor och någon som kan sätta i den. |
|
| Att kamkedjorna går av på V8 motorerna är minst lika vanligt på de som inte har Vanos. Har själv kört av kamkedjan på en -94. Krökte 30 ventiler, märken i kolvarna och fästen för kamkedjestyrningen slets loss från blocket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.