AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.686

Batteribyte? 120i LCI -07

Jo
67
Joben
120i -07
Hejsan jag har en 120i som jag aldrig bytt batteriet på dvs det är över 8år nu. Bilen har alltid startat direkt med bra fart på startmotorn även om den stått några veckor även på vintern,för ett par år sedan tändes en lampa efter jag kört 20min om att batteriet var dåligt men det löste jag med att skaffa en Ctekladdare med rekondfunktion och kört 2 år till nu utan problem. Ett problem jag har med bilen är att den kan tvärdö utan förvarning efter jag kört ett par mil i jämn fart på motorväg ,men startar igen nån minut som inget har hänt. Felet har uppstått endast några ggr per år och BMW hittar ingenting i felminnet och säger att dom aldrig hört talas om fenomenet,jag har gjort uppgradering av programvaran i våras i bilen utan nån förbättring bilen har stannat 3 ggr i sommar på samma oförklarliga sätt. Frågade BMWverkstan i Uppsala om dom tror det är batteriet ,dom tror inte det skulle hjälpa. Vad tror ni om det hela? Jag är den enda ägaren och bilen har bara gått 6000mil ,vad kan det vara som spökar?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Laddar du med C-teken i motorrummet?

Jag fick skumma fel efter första vintern med min fd. 130i då jag laddade direkt på batteriet...

/Jonas
Jo
67
Joben
120i -07
Jag laddar naturligtvis på dom avsedda laddpolerna i motorrummet ,tror egentligen inte det är fel på mitt batteri eftersom bilen dör efter några mil på motorväg ,man blir faktiskt lite imponerad av kvalitén på BMWs batterier? ...eller det måste ju tametusan vara nått annat fel bilen startar ju direkt när den stannat ,man kan väl i praktiken ta bort batteriet när man kör i jämn fart,och varför lagras inget i felminnet av ett så stort fel ,kan det vara en dålig jordpunkt nånstans?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man kan INTE koppla loss batteriet från bilen när motorn går, om man nu inte vill att hela elsystemet skall haverera förstås...

Det blir strömspikar om du lossar batteriet med motorn igång!

Har batteriet tjänat i åtta år, är det dags för byte snart ändå, så jag skulle nog börja med att byta det.
Glöm inte ladda upp det nya batteriet ordentligt, för de brukar inte vara fulladdade när de levereras.

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
67
Joben
120i -07
Läs vad jag skrev! klart jag inte tänker koppla bort batteriet när jag kör hur skulle det gå till ,så långa armar har väl ingen ;) ,BMW verkstan har alltid gjort all service på min bil dom hade ingen aning vad det kunde vara och aaldrig upplevt nått liknande och jag frågade dom idag om dom borde byta batteriet men dom trodde inte det pga bilen dör när jag kör och den startar direkt när jag provar igen. Dom får vända upp och ner på hela bilen för dyra pengar tänkte bara om nån hade varit med om nått liknande

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Joben: läge att jobba lite på attityden?

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.