|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Instämmer med Stephan; Alex 84 ; håll dig till jag rullar el va fasen nu det löjliga forumet heter. | |
|
Jamen ni är så underbart förälskade i en bil bara för att det står BMW i fronten ;) Har ägt 1st E30-323, 1st E36-325, 2st E39-525Tds,525T samt 1st E46-320. Av dessa va det en som inte ruinerade mej,nämligen E30 in. Kanske pga att jag ägde den i 9 mån bara...? Hur som..dessa sk bilar tillverkade av ett sk premium märke höll inte måttet när det gäller tillförlitlighet ! Men Bmw sverige som till detta skiter i sina kunder och allt fungerar i selektiv "Good Will" anda är värre än ovanstående. Den sk körglädjen dödades alltför många ggr av dyra reparationer och höga försäkrings kostnader (vilket är helt logiskt från försäkringssynpunkt). Att någon här på AP sen startar en tråd (inte jag) och har synpunkter ang kvaliteten är sunt. Att sen få slit för detta av några "fanatiker" säger att kvaliteten på forumet närmat sej märket ;) |
|
|
Jag tror det är delvis pga inlägget ovan som man brukar fråga mer än en person när man gör rankingar över olika märken, eller sammanatäller data över alla besiktningar i Tyskland för att få en uppfattning om olika märken, inte bara över de 100fordon som besiktas en viss dag osv. Hehe. BMW ligger bra till där MEN både BMW och andra tillverkare har helt klart haft speciellt vissa motorer som orsakat dyra reparationer. Det finns så mycket dyrt som kan gå sönder numera. Dessutom blir det ju som häromåret då BMW inte läg bra till i en lista som presenterades i Vi Bilägare, tror det var maskinskadekostnad för försäkringsbolaget. En närmare titt visade då att det var en motor (N47??) som drog ner statistiken ordentligt. Var det nu den man ville ha är det inget vidare så klart, men man kan inte säga att hela märket är skräp. Det är nog oerhört svårt eller omöjligt att dra ett märke över en kam på det sätt som ofta görs. Jag tycker mer det verkar som att det finns alltid problem med bilar men problemen vandrar runt mellan olika märken i takt med lanseringar av nya modeller och motorer och vissa modeller/motorer får mer problem än andra oavsett märke. Ibland visar det sig snabbt att det är katastrof vilket vanligen resulterar i snabb åtgärd, men ibland är det mer diffusa problem eller problem som utvecklas över längre tid (direktinsprutning...), och dessa problem hamnar gärna här. Att BMW generellt är ett skitmärke vad gäller kvalitet är helt enkelt inte sant, inte i största allmänhet. Lika lite sant som att Volvo inte har några problem. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Huvva! Hur har dom lyckats smuggla ut godset genom järnridån?! Arma kommunister... själv köper jag endast detaljer märkta West Germany... börjar bli svårt för oss i den fria världen på den detaljen nu. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Som vanligt när det gäller kvalitet så måste man vara noga med att speca vad kvalitet betyder just för mig. ISO9000/9001, GMP, TQM, Lean, WCM, osv osv vidare betyder inte att man har kvalitet - vilket de flesta, tyvärr tror. Kvalitetsbegreppet är i grunden väldigt enkelt men det finns nog inget som är så tillkrånglat som det också. Skall man utifrån grundtesen med kvalitet jmf t.ex en BMW och en sådan nalle man vinner på Tivoli så får BMW stryk med hästlängder. Varför är enkelt att svara på - nallebjörnstillverkaren har bara 4 krav från sig själv, omvärld (myndigheter) och kund: 1) Den skall vara billig - dvs låga tillverkningskostnader. (Kund/tillverkare) 2) Den får inte brinna om den utsätts för öppen låga. (CE) 3) Användare skall inte kunna kvävas av delar som lossnar. (CE) 4) Den skall vara "gullig" dvs lättsåld. (Kund) Kollar man till BMW så har de betydligt sämre kvalitet då de missar att uppfylla många av de krav (specar) som har satts av omvärld (myndigheter), internt, externt från kund/återförsäljare/ägare. I grund och botten så handlar kvalitet om att sätta en spec och sedan uppfylla den. Betyder då det här att BMW är ett dåligt Bilmärke trots dålig kvalitet - sett krasst till antalet uppfyllda krav - ja, sett till om man ser till varje delområde (dvs kravställarna) så nej. Ägarna är nöjda (de får bra avkastning), R&D är nog nöjda, Tillverkningssidan är nog nöjda, återförsäljarledet likaså men däremot kanske kunderna är den mest missnöjda gruppen, men det är oftast en perseptiv kvalitet vi talar om då och den är svår att hantera dvs kravställa ned på papper då vi alla uppfattar saker olika. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Kävlingepågen, för gemene man vill jag påstå att begreppet "kvalitet" är ett ytterst subjektivt begrepp enligt följande: Man har en Subjektiv förväntning, som ställs i förhållande till Subjektiv upplevelse! Det är få eller inga som sitter och gör tekniska mätningar på sina bilar och kontrollerar resultaten gentemot uppsatta kravspecifikationer, utan det handlar nästan uteslutande om upplevelser. Det är ju därför "skitbilar" som Hyundai (fråga mig hur jag vet att det är skitbilar ;) ) kan få höga betyg i kundnöjdhetsmätningar - personer som köper sådana billiga bilar har oftast ganska lågt ställda förväntningar = bilen kan få höga betyg av köparen även om den har strulat en hel del. Motsatsen kan vara köpare av "lyxbilar", som ofta har extremt högt ställda krav på bilen = dessa kunder kan t ex. bli irriterade och sätta låga betyg bara för att man inte fått nybryggt kaffe och frukostfralla samtidigt som kundmottagaren inte bockade och bugade med mössan i hand, när bilen lämnades på service senaste gången... Oavsett vad olika personer själva anser, är det ett faktum att det finns två bilmärken som brukar användas som måttstock och rättesnöre när andra biltillverkare själva skall jobba med olika processer internt; Det är BMW när det gäller status/körglädje och det är Toyota när det gäller produktionseffektivitet och teknisk kvalitet/driftsäkerhet (och även kundnöjdhet)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Mest nöjda bilägarna i Sverige brukar väl omväxlande vara BMW och Subaru-ägare? Det är väl egentligen det enda som betyder något. Att kunderna blir nöjda. Publicerad 3 augusti 2011 AUTOINDEX Utifrån de märken som finns med i svenska AutoIndex rankar tre av fyra nordiska länder BMW som etta när ägarna enbart ska bedöma själva bilen avseende kvalitet och egenskaper. Peugeot hamnar dåligt till i alla länder och längst ned i rankingen i både Sverige och Finland. Länk |
Verdi |
Hade lite fel. Lexus har varit etta tre år i rad nu och BMW har tappat till fjärdeplats. AutoIndex 2014 1. Lexus 900 2. Subaru 861 3. Honda 857 4. BMW 856 5. Toyota 849 6. Volvo 848 7. Audi 839 8. Mercedes 838 9. Mini 836 10. Mazda 828 11. Citroën 813 |
| Johan B , bra skrivet ! :) i so indeed :) | |
| Sen gillar tjejer BMW , men det är ju bara en bonus ;) | |
|
Själv tycker jag det är utmärkt att BMW faller i rankingen. De låg ju "alltid" etta förr i tiden, innan Subaru blev stora nog att komma med på listan och då var det de som var 1 och 2. Det är livsfarligt att bli bekväm och såvitt jag minns är det inte själva BMW-bilarna som dragit ner så att BMW nu är fyra, utan det runt omkring. Service, kundbemötande och sånt. |
|
|
Tyskland är en pissbilsnation och BMW är tyvärr en riktig skitbilstillverkare numer. Kvaliteten har gått ner något alldeles oerhört det senaste åren, det gäller främst dieselmotorer som inte håller mer än några tusen mil sen smäller kamkedjan. Helt värdelöst, ungefär på samma nivå som Erik Hamréns ledarskap. Situationen är inte bättre hos dom övriga tyska märkena som också har gått över till skitbilsligan. Dom har blivit mästare på att tillverka bilar som glänser fint som attan och känns mycket påkostade och dom är mycket trevliga att köra när dom är nya men dom håller inte mer än tre fyra år. Sen är dom färdiga för skroten när motorernas silkestunna ömtåliga kamkedjor har gått av. Det riktigt löjliga är ju att kamkedjan inte är en dyr reservdel i sig utan det är för att dom unisont har gått över till att bygga motorer bak och fram och placera kamdrivningen i motorernas bakkant som har gjort att bilarna har blivit svindyra prydnadsföremål. Vill man ha kvalitet så ska man undvika tyska bilar och i synnerhet dom så kallade tyska premiumbilarna. |
|
|
Håller med om att förväntningar är en faktor som förvränger dylika undersökningar, men sedan har ju BMW typiskt fler märkesentusiaster jämfört med de övriga i topp, och dessa har ju som lättare att överse med brister så länge de inte är för svåra. Intressant att se hur Alfa skulle placera sig i dylik undersökning, för övrigt. På övergripande nivå kan det finnas ett infovärde i dessa undersökningar, men knappast i detaljerna. Det är miljö- och säkerhetsaspekter som ytterst är roten till det onda här, skulle jag säga. Kamkedjan i bakkant har ju med fotgängarsäkerhet att göra och tyska bilar (spec BMW då kanske...) lever mycket på prestandaimage och vill bibehålla hög effekt och vrid samtidigt som man vill ligga i framkant vad gäller miljö och erbjuda snåla bilar. Det går inte att trolla med fysik, mekanik och termodynamik och man behöver inte vara Einstein för att greppa att klena dimensioner och sjukt höga tryck är dåååligt för driftsäkerheten i längden. |
|
|
henke lexus ( du gillar japanskt, va?) Du sågar det märke, som dom flesta som läser på detta forum, och gör inlägg på, gillar, ibland t.o.m. avgudar........ Du använder en massa nedsättande adjektiv, för att försöka stärka dina argument, för mig blir ditt "svammel" bara en osammanhängande och osystematisk smörja/sörja, som egentligen inte är värd att ens kommentera.... Nu gör jag det, och har förmodligen ganska många forumläsare med mig. Sök din lycka någon annanstans, eller om det är att projecera din aggression, detta är inte rätt forum, det finns ju vårdcentraler....... Men alla är ju välkomna här ( inom rimliga gränser), så vill du fortsätta att spy, gör det, om det känns bra för dig, tror att få kommer att bryr sig framöver... em3 |
|
|
em3: Jaha ok då vet jag. Detta är ett forum för avgudadyrkande av BMW, och man får inte kritisera detta märke, i synnerhet inte med nedsättande adjektiv för att stärka sina argument för då blir det "svammel" och en osammanhängande och osystematisk smörja/sörja, som egentligen inte är värd att ens kommentera. Och gör man det är man ett fall för sjukvården...? Nej förlåt, det var jag som skulle söka upp vårdcentraler. Jag ringer på en gång till min vårdcentral och bokar tid, och dom ska få SINA FISKAR VARMA VAR SÅ SÄKER PÅ DET! |
|
|
Snacka om att denna tråd spårat ur ! ! ! ;) Jag va ju vara besviken på att mina M emblem inte va made in germany längre ...:) Men alltid kul me diskussioner :) Å jag får väl skylla mig själv lite som kalla Tjeckien skitland, men men... |
|
|
RasmusBMW: Aa just det det är ju dig jag egentligen ska vara arg på! DU DIN JÄKLA SLYNGEL HUR VÅGAR DU KALLA TJECKIEN FÖR SKITLAND...!!! Ta det lugnt jag bara skojade:) Jag hoppas folk har lite humor och inte tar allting så bokstavligt PEACE LOVE AND UNDERSTANDING till er alla. (men inte till em3:) |
|
|
De lugnt :) kul att provocera lite ibland :) Men såna som lyfter skitmärket Volvo till skyarna har inget på detta forum att göra ! ! ! Jag hatar Volvo . Inga rätt där , allt e fel...motorljud, växellåda , styrning , design osv . Å joo jag har provkört flere volvo modeller , känns som att komma från helvetet till himlen när man kör BMW igen. |
|
|
Att be diverse kamrater hålla sig borta från forumet pga. deras syn på ämnet är inte direkt moget. Alla har väl lika rätt att ventilera sina tankar eller skall vissa avgöra vad man får skriva och inte skriva? Att Volvo suger är en annan femma ;) BMW M-POWER |
|
|
Så klart BMW inte är som dom var förr rent kvalitetsmässigt, jag har en kollega som köpt en X1a och plastigare bil har jag inte åkt, känns som en japsare av något slag, enda som sitter kvar är märket BMW. BMW har ju tappat premiumstatus pga dom har försökt skapa alltför många nya marknader, de har alldeles för brett sortiment vilket urholkar hela varumärket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.