|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Denna tråd har medfört att jag fått en inblick i olika fördomar, samt att jag blev enormt sugen på att åka till Tjeckien :) | |
| Anders-72: +1 på den! Faktiskt väldigt länge sedan jag var där. (Och Tjeckien är mycket mer än Prag!) | |
|
Ni som har fördomar om Tjeckien och tror att Skoda bara tillverkar bilar kan jag tala om att de även tillverkar högkvalitativa ångturbiner med tillhörande generatorer så att vi får el i våra kontakter hemma. Drivs av stora ångpannor som även de kommer från samma land, nyss sålt till doosan. Vi har i Växjö 2st sådana anläggningar. Mvh Jonas B |
|
|
Skoda tillverkar även (eller har åtminstone) stora arborrverk och svarvar mm. I Sverige dock mest kända för den lättvälta personbilen i Trafikmagasinet 1978 |
|
|
Sverige köpte nio 21cm kustartelleripjäser från Skoda. Här är en i Sinsheim Tyskland. Länk Länk Lite att läsa om M/42. Länk |
|
| Det handlar om specifikation - inte vilket land den tillverkas i :-) | |
|
Angående KA-pjäserna: Lite intressant kuriosa är att "allt" (alla delar och alla tillbehör/instrument, verktyg etc.) var stämplat med "tyska örnen". Tjeckien/Slovakien har väl sedan lång tid tillbaka varit väldigt duktiga på större industrimaskiner i form av svarvar, fräsar, borrmaskiner mm.! Men den supercoola och kultförklarade Tatra Tatraplan tillverkas tyvärr inte längre! ;) Länk Det var för övrigt hos Tatra om Ferdinand Porsche jobbade några år innan han återvände till Tyskland. Många hävdar att han helt sonika stal både konceptet och många detaljlösningar från Tatra, när han tog fram "KDF-Wagen" aka "Bubblan"... Tatra stämde VW för detta men det drog ut på tiden då Tyskland ockuperade Tjeckoslovakien, men stämningen återupptogs efter kriget då VW fick betala skadestånd till Tatra. Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Välte inte en stjärnprydd bil också. :-) I rather go ponding |
|
|
Jo, men då var det ju "världs-klass", på tysk/svenska :) :) ( Welt-klasse). Älg-provet ställde till det ordentligt, när stjärnan skulle in i småbilssegmentet, det sved ordentligt :) Tror att alla som förbeställt en "vältare", fick en garanterad återköpspeng! em3 |
|
|
Läste någonstans att det var där som det elektroniska antisladdsystemet kom till som nu är lag på nytillverkade bilar till EU från typ 2014 någonstans. Som BMW vann i 2 klasser i teknikensvärlds Älgtest nr:17. Mvh Jonas B |
|
|
.....så något har " die dumme schweden" bidragit med, iaf ;) ....såklart är BMW i framkant!!! Bimmer-hallelulja, många saker har blivit mycket bra!!! Men t.o.m solen har ju sina fläckar, så forumet behövs för att hjälpas åt, bland vänner av ett grymt bilmärke! Jag läser dagligen, för att lära mig, som "newb'" :) em3 |
|
|
Det enda BMW är i framkant med är svindyra reparationer där kunderna lämnas vind för våg i ansvars frågan. Tur man åker volvo numera med tanke på att SKF är Svenskt ;) |
|
| Alex84, shit Volvoverkstäder byter alltså ut fel på bilar utan kostnad oavsett ålder. Blir nog till att byta märke omg! | |
| Jag sku int byta till Volvo fast jag sku få service å delar gratis ...:) | |
| Inte jag heller. Det står en V40 T5 AWD med 980 mil på mätaren utanför huset just nu. Skrattretande, växellådan växlar ju sämre en en E39 automat?! Fast ett större problem är nog ändå att hela inredningen INKLUSIVE stolarna och ratten känns ger en väldigt plastig känsla. | |
|
Hur en V40 växlar kan jag inte uttala mig om, men min E39:a växlar nog så nära perfekt man kan komma i en femväxlad automatlåda...den var bra innan men blev ännu bättre efter oljebytet. Så i mina ögon kan V40:n vara väldigt bra i växlingarna men ändå vara sämre än "en E39:a"! ;) Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja man hittar inte strulande lådor på AP inte....hahaha ;) | |
| det mesta är lite plastigt jämfört med E39/E38 inredningen :-) | |
| Alex84: Varför är du här? Du gillar inte BMW och du kör senaste du visade det en V70N och du skriver dumheter. Någon kommentar om de ryska BMWbilarna? | |
|
Eftersom tyskarna alltid legat först har de ju egentligen relativt lite problem i förhållande till att de senaste och därmed minst utprovade grejerna hamnar i dessa bilar!! Det fritar förstås inte från ansvar. Jag kan för övrigt konstatera att efter 40 mil i ovan nämnda V40 uttagen dec 2014 att växellådan växlar som en påse nötter! Kollade i handskfacket men det låg inga nötter där. BMWs "moderna" automat kom med E60 2006? Den 6-växlade menar jag. Och den fantastiska ZF åttstegade låda kom väl 2010. Klart att V40n har potential att bli driftsäker då det sitter åtta år gamla grejer i den som är slututvecklade för länge sen hoho. Eller ligger deras underleverantörer också efter? Den drog mer soppa också än min E39a. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.