AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.031

Besviken på BMW, börjat tillverka grejer i skit land.

Sida 2 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
rolig tråd :) Finns mycket förutfattade meningar ang länder.

Jag köpte utespa i våras, och de tillverkas i två länder (typ) USA och Kina.
Många, likt ovan, gnäller på Kina. Ledsen säga det men om ni visst hur mycket som tillverkas där..

När man pratade med säljare som sålda USA spa kunde man inte köpa något från kina. Alla vet ju hur kina kopior är fick man höra.

Gäsp tänkte jag när han stod med sin Iphone ..
BMW Ställer ju krav på sina underleverantörer, uppfyller de inte dem lär de inte få leverera.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vart grejerna är tillverkade spelar mindre roll så länge det är ett gediget hantverk eller en gedigen produkt. Intressantare är det däremot vad M-emblem har på en "vanlig" Z4 att göra. ;)
Verdi
Som om en tysk arbetare skulle vara bättre än en tjeckisk, eller för den delen kinesisk... För resten är ju faktiskt likadant i det här fallet. Tillverkningsmetod, krav på produkten, material, design etc etc.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog med Ander och Terry: Jag köper hellre grejer tillverkade i Tjeckien än i USA. Tjeckien har väl en nästan lika lång tradition av industri och mekanik som Tyskland. Dessutom är Tjeckiska tjejer rätt snygga.

För övrigt gör Verdi en intressant poäng: Det fanns en gång en österrikisk pratsjuk munk som yrade hela sitt liv om att tyska arbetare var så förbålt bra, och det gick inte så bra för honom, för han tog livet av sig efter alla motgångar...

Rätt rolig tråd faktiskt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag ska erkänna att jag njuter lite av att det faktiskt står Made In Germany på det mesta på E39an, men i dagens läget har det ju som flera sagt inte ett dugg att göra med faktiskt kvalitet.

Då stör jag mig mer på att BMW de senaste åren kontinuerligt har höjt priserna på reservdelar flera gånger per år.
Verdi
Tjeckisk öl är ju helt ok också. :) Och böhmisk kristall är berömt sen medeltiden för sin renhet och höga kvalitet.

Tjeckien är ett kulturland med rik historia. Länk Väl värt en omväg på bilsemestern i Europa.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
+1 på Tjeckisk öl , var i prag för 2 mån.. Love it.
Det som luktar sämst i den här tråden är dock folk som inte begriper skillnaden mellan China och Kina.

Vi bor i Sverige. Kina stavas med versalt "k".
Ba
328
Basilika
E39 530im
Mkt intressant tråd, där man ser många olika ämnen o diskussioner. . .
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tja, kommentarerna säger väl mer om den som kommenterar än landet/staten som anklagas...

Håller med Verdi - Tjeckien har mycket att erbjuda! Ett vackert land med en rik historia. Och god öl... :)
Vem vet, om några år kanske "Made in China" blir det nya ...
Länk

/MrWIB
Vore väl bra om Bmw började byggas i Ryssland istället.. jag menar att då skulle kanske dom klara av en Svensk vinter utan problem ;)
Alex84: hahaha:) BMW har byggts i Kaliningrad Ryssland sedan 1999 för den ryska marknaden. Obs gäller inte alla modeller väljer man till exempel en M550d X-drive eller en 550i X-drive är den tyskbyggd medan en 520d, 520i, 528i X-drive, 530d eller 530d X-drive är ryskbyggd.

Det är dock inte säkert att det är så bra, en rysk kund köpte sin X6 E71 i Sverige för att slippa få en ryskbyggd.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Alex84, hur ser din förklaring ut nu då? ;)
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På 60-talet skrattade man eller åtminstone drog på munnen då man lärde känna en Toyota. Det kanske man gör fortfarande.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Synnerligen oklokt att koppla tillverkningsland till faktisk kvalitet. Det torde finnas en hel del tjeckiska invandrare i Tyskland där en del säkert jobbar hos underleverantörer till BMW...

/Masten
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det paradoxala är att många gånger är de modernaste/nyaste fabrikerna placerade i "låglöneländer"...

Så är det t ex. med Continental-Rumänien, Michelin-Ryssland, Nokian-Ryssland...

Men visst finns det vissa produkter som kan bli svårsålda (t ex. högt prissatta armbandsur) om de skulle vara tillverkade i något låglöneland.
Där ligger mycket av värdet i att det finns en genuin hantverkartradition knutet till själva tillverkningsplatsen genom det "historiska arvet".

När det gäller bildelar är tillverkningsplats irrelevant så länge den tekniska kvalitetsnivån är den rätta.

Hörde en intressant berättelse om en som jobbade med framtagning av diverse tekniska prylar - de tog fram en produkt och prototyp och begärde in offerter på tillverkning av produkten från olika presumtiva tillverkare.
De europeiska tillverkarna lämnade offerter som angav att produkten skulle kosta si och så vid vissa volymer.
De kinesiska tillverkarna frågade: "Vad får den kosta?" - de skulle anpassa kvaliteten utifrån vad produkten fick kosta...

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Säg va ni vill , men jag är fortfarande stolt att det står "made in germany " på min Crawford garage fjärr å inte made in nåt låglön land ....
Verdi
Då har du inte mycket att vara stolt över. ;)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Kanske jag är stolt över andra saker åxå. ...
Inte är jag stolt över nån Volvo iaf..........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.