|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Var till lokal BMW handlare igår å hämta ut 2 st BMW original M emblem ( Z4 M 2006 , framskärm ) 40 euro st. Vackert så , men döm av min förvåning , när jag läser "made in czech republic" på påsen ! What liksom ?? Har BMW sjunkit så här lågt. Jag betalar gärna "överpris " för M prylar men då ska fan stå made in germany på grejerna !!! Som de alltid tidigare varit . Är ju ingen biggy egentligen , säkert samma "kvalite" på grejerna men ändå... Ville bara skriva av mig lite . | |
|
Om du oroar dig för sådana saker - kika inte på dina Continental-däck....de kan vara gjorda i Rumänien! ;) Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Förstår inte vad det är för fel på tjeckerna, Sen är det nog inte BMW som gör emblemen, utan någon underleverantör i Tjeckien. Motorerna byggs i Österrike, X-serierna i USA så BMW har ju egna produktionsplatser utanför Tyskland för viktigare delar än emblemen. |
|
|
Vilket trams. Det var 20 år sedan tillverkningsland hade något med kvalité att göra. Mögliga gamla fördomar detta. ------- //Lövet |
|
|
Om du skulle plocka ner din bil i molekyler och läsa "made in" på alla delar så skulle jag bli förvånad om 50% eller mer skulle vara tillverkat i Tyskland. Sen har de aldrig varit så att allting har tillverkats i Tyskland. Kanske för typ 50 år sen. Men inte i dagens bilar med all möjlig elektronik som ska finnas under skalet. Det skulle bli för dyrt helt enkelt. Om ens de skulle gå då vissa saker lär de inte ens finnas någon tillverkning av i Tyskland..? Som du själv säger så spelar det ingen roll vart grejerna tillverkas, dom ska följa en viss standard oavsett tillverkningsland. Vad det gäller just detta fall är väl jag i så fall mer förvånad över att det inte står typ made in Taiwan på en sån typ av del.. |
|
|
Johan; hur visste du att jag kör med Continental däck ? ;) Lövet ; tillverkningsland saknar betydelse ??? Vill du att det står made in china på din 10000 euro Breitling klocka ? Haas; har beställt M emblem förut , har alltid varit made in germany å det gör mig glad få fan allt e made in china idag . Vill jag ha china M emblem köper jag på ebay för ca 5 eur st.... |
|
|
Vad får dig att tro att swiss made betyder att den är tillverkad i schweiz. möjligtvis hopsatt. Jag säljer jeans, förr stod det "Made in Italy" som ett kvalitetsbevis, nu står det "designed and washed in Italy" och en fet Italien flagga. På lappen inne i brallan står det lite smått "Made in Romania" Volvo var ju ärlig i reklamen och skrev "Made by Sweden" Men jag håller med dig, helst vill man ha Tyskstämplat i BMW, helst av allt "Hergeställt in Deutchland" Hälsn Peter |
|
|
En sak till Rasmus. Jag förstår din känsla, det är som att slänga på en Kraftwerk platta tex Trans Europa Express på engelska. Det låter fan så mycket bättre på tyska |
|
|
Delarna i min Breitling klocka kommer redan från andra länder än Schweiz. Den är däremot ihopplockad i Svhweiz. Precis som din BMW. ------- //Lövet |
|
|
Delarna byggs i massor av olika länder. BMWemblemen görs till exempel på Gotland. Det finns även delar från Marocko och beställer man en dragkroksskydd är det från Kina. Det senare kunde jag levt med om skyddet bara varit original rött i stället för svart. Nu måste jag leta ett fräscht begagnat eller få någon nybilsköpare att sälja sitt röda skydd. Rasmus då är inte heller Audi TT eller Q7 något för dig. De byggs i Ungern respektive Slovakien. Åtminstone första generationens Porsche Cayenne byggdes det största delen i Slovakien. Endast slutmontaget var i Tyskland. Troligtvis gäller det även dagens. Det är inte lätt om man vill att allt ska vara Tyskt. |
|
|
Kul funderingar du har Stephan , angående dragkroksskyddet :) Trodde att det bara va jag som är himla impomerad av det röda D-skyddet som finns på pappas fina vita E 70 ;) lyser liksom upp lite :) Jag gillar inte Au*i , gillar inte framhjulskrafs . |
|
|
Häftigt att emblemen görs på Gotland! Jag läste en artikel för många år sedan (DN) där det berättades att det var de dyrare modellerna av Volkswagen som byggdes i forna östater istället för Tyskland. Anledningen var att de dyrare modellerna var mer beroende av konjunktur och när man behövde göra sig av med folk var det lättast i forna östater. Nu är det i och för sig 20 år sedan men många upplever att t.ex Toyota tappade i kvalitet när de i början av 90-talet flyttade produktion från Japan till Europa (England, kanske med flera). Det var dock bara ett exempel, hur det är generellt vet jag ej. |
|
|
RasmusBMW: Vad jag vet är din E85:a byggd i South Carolina, US. Att merparten av komponenterna sannolikt dessutom är tillverkade utanför Tyskland kan inte gärna borga för något vidare resultat... MVH Christofer |
|
|
Phaeton är tillverkade i Dresden, Caddy i Polen, Amarok numera i Hannover (tidigare i Argentina för Europamarknaden) Passat i Emden, Touareg i Slovakien, Q7 med Länk Polo, Golf, T5/T6 i olika länder. Beetle, Jetta och förra generationens Golf Variant (bojkottar det hellarviga svenska påfundet sportscombi) byggs i Mexico. Fox byggs i Brasilien. Rasmus visst vill din pappa hellre ha ett svart skydd?=) Toyota Yaris byggs sedan 1999/2000 i Frankrike, Auris och Avensis i UK. Medan högerstyrda Ford Maverick/Mazda Tribute byggdes i Japan. Vänsterstyrda byggdes i USA. Vissa Honda Jazz som kommer till Europa byggs i Kina. Många enklare bilar av Japanska/Sydkoreanska märken byggs i Indien, de flesta "japanska" pickuper byggs i Thailand. Många Chrysler/Jeep för Europamarknaden byggs eller byggdes hos Magna Steyr i Österrike. Efter kvalitetsproblem med Nordamerikabyggda Chrysler 300 C lät Chrysler även marknader utanför Europa få bilar från Magna Steyr. Köper man en F30 i Taiwan, USA, Japan, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Singapore och Hong Kong är den troligtvis byggd i Rosslyn Sydafrika. Undantag kan finns på de allra dyraste modellerna. I Turkiet såldes Kinabyggda 520 LI som årsmodell 2013 Länk numera får de bland annat Dingolfingbyggda 520i 1,6 (Turkietspecial). Mvh Stephan |
|
|
Crille, är mycket väl medveten om var min BMW är tillverkad . Made in USA kan jag leva med men inte Tjeckien . Om du inte förstod så kan jag upplysa dig om att poängen var att alla M emblem jag tidigare beställt varit made in germany på påsen . Självklart är min M ratt som jag beställde made in germany, men om jag inte missminner mig så va t.om M Performance dekalen jag beställde made in Tyskland ! :) Kul med alla åsikter annars även om jag inte håller med om allt :) |
|
|
Nej, ärligt talat förstod jag nog inte poängen med årets kanske mest meningslösa tråd... MVH Christofer |
|
|
Å ändå skriver du i tråden fast du tycker den är meningslös... Pretty meningslöst enligt mig...;) Trodde du gilla tyskt i.o.m att du kör Porsche ... |
|
| Finns även delar i en Porsche som inte heller är tillverkade i Tyskland. Men det tror jag Crille82 är väl medveten om :-) | |
|
Jaa vem vet var Ferraris scuderia emblem å Ferrari väskor är tillverkade , kanske china .... Men det har ju många här inga som helst problem med....... |
|
| Knepigt, jag tar då hellre Tjeckien än USA. Gamla Tjeckoslovakien har en fin tradition med fina verktygsmaskiner och vapen mm. Mycket finmekanik som nog slår mycket av traditionellt amerikanskt skrammel och glapp ;) | |
Terry N |
Är nästan beredd att säga fel ord, men snacka om okunskap om europas bilhistoria och nutid. Tjeckien har en gedigen industribakgrund, och inte minst varför tror du volkswagen köpte skoda för? Volksvagen har förlagt flera fabriker i tjeckien genom åren, så och fransmännen och även många asiater har satt upp fabriker i ett kluster runt Bratislava. (Slovakien) Kombination lägre löner (jmf med tyskland) och stort kunnande är bakgrunden. Volksvagen har problem med skoda superb och octavia, skoda har stränga order att inte göra dem för ''bra'', jmf med vw konkurrenter. Risken finns med nya Superb vilket är en kanonbil för de pengarna, även designen börjar bli attraktiv. Min fru är från Prag och flera släktingar jobbar inom koncernen.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.