|
|
|
|---|---|
|
hallå har precis vart o testat en bmw 330d med något dålig turbo. så jag undrar lite var man skulle kunna få tag på en uppgraderings turbo till dom här monstren och lite andra kul grejer kanske tillexempel större spridare större pump tacksam för snabba svar Med vänlig hälsning, byggmasen Turbo ska det va Annars kan det va | |
| Var det inte 330d E46 som hade en klen växellåda? Så att BMW skruvade ned vridmomentet lite på motorn för att inte överbelasta? | |
|
Det vet jag faktiskt inte har inte hört det förut men lite måste dom Väl ändå klara man kan ju köpa ett trimchip som Ökar vridmomentet och det tål dom ju ? Turbo ska det va Annars kan det va |
|
|
Vad har du för låda? Man/Auto, samt antal växlar? Länk Se HFR:s inlägg: 330 E46: diesel 6vxl manuell (GS6-53DZ): 530nm diesel 5vxl manuell (GS5-39DZ): 390nm diesel 5vxl automat tom 06/2000 (A5S 360R): 360nm diesel 5vxl automat from 07/2000 (A5S 390R): 390nm |
|
|
Det är en 5växlad automat årsmodell 2003 resten är jag inte så inne i än Turbo ska det va Annars kan det va |
|
|
Ja, då är den konstruerad för att kopplas till en motor med max 390Nm. Eftersom din bil original har 410 Nm, så har BMW själva redan varit inne och minskat marginalen som fanns från tillverkaren. Viktigt att förstå att växellådans märkning är gällande vilken motor den kan leveras med. Det betyder inte att en motor med 391 Nm direkt knäcker lådan. Det finns en viss marginal och det är troligtvis utmattning som är den begränsade faktorn. Utmattning är inte en exakt vetenskap så det går inte att säga exakt när något går sönder. Men om du trimmar upp till 500-600 Nm så bör du vara medveten om att du är långt över marginalerna och det såklart innebär risker på en gammal bil. |
|
|
Okej men om man nu skulle få tag i en med manuell låda skulle det göra någon större skillnad jag har ju inte köpt den än jag tittar bara på allternativ Turbo ska det va Annars kan det va |
|
|
Ja, en manuell med 6 växlad låda gör ju såklart skillnad. Det är ju det tabellen visar. Den klarar ju 530 Nm istället för 390 Nm som 5 växlad manuell eller automaten klarar. |
|
|
Okej då får jag ta mig en funderare på det men tack för alla snabba svar Turbo ska det va Annars kan det va |
|
|
Hur bilvan är du? Bilar är ju inte direkt som mopeder att de <måste> trimmas. En bil med ca 200hk har ju hyfsat med effekt redan från början. |
|
|
Bil van det är jag och jag måste ju inte trimma den va bara en tanke efter som turbon va dålig Turbo ska det va Annars kan det va |
|
|
Enklast är väll att lämna in bilen på optimering, 250hk och 500nm för 3900kr Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.