AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.481

Söker information om 323i touring -98

A.
4
A.Björklund
323i touring -98
Är det något här som kan få tag på eller har information,verkstadsböcker,handböcker,sprängskisser och dylikt till bmw 323i touring -98? All information och eventuella tips tas emot med öppna armar.

Tack på förhand

//Andreas Björklund (ny bmw ägare)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Länk

Endel bra prylar har allt Feltema :)

// Jonas

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Välkommen till forumet och grattis till bilen!
Den här är bra att hitta manualer på:Länk
Sprängskissar hittar du här:Länk
Eller här:Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

A.
4
A.Björklund
323i touring -98
tack =)

verkar ju vara ett grymt forum iallafall =)

jag har även problem med att "datorn" visar att yttertemperaturen är -37

grader. jag själv har konstaterat att själva mät proben är borta men de är

jag inte till 100 säker på då jag inte riktigt vet var den ska sitta. någon

som vet var den kan sitta? har m-front btw.

fläkten börjar även slå till och från vid längre körning. har de något

något med saken att göra?

Tack på förhand

// Andreas
Har du kollat att sladdarna till sensorn är hela? På min risiga 530 är ena sladden av och då visar tempen -37c. Är fronten bytt så kanske sladden gick av då eller bara av ålder.

Mvh Stephan
Gällande -37...
1: Kolla utrustningslistan via 7-sista i chassienr på Länk
2: Det finns ett antal varianter på vad som (felaktigt) kallas för färddator. Den enda som är en färddator är den med 18-knappar. Övriga är varianter på klocka/check-control/yttertempmätare. Har inte riktig koll på de olika utrustningskoderna, dessvärre. Som exempel kan jag ta min ena E36, den kom med endast "Check-control" från fabrik. När jag köpte bilen satt det en 11-knappars i den, givetvis med -37 grader. Vid närmre kontroll så saknades yttertempgivaren, så klart. Då beslöt jag mig för att eftermontera en färddator, det är lite pill men absolut inte omöjligt. Sensor sitter i bromsluftskanalen på förarsidan original.

A.
4
A.Björklund
323i touring -98
Var får man då tag på en "färddator" då och eventuellt hur monterar man den? Kontakten lär väll givetvis inte passa osv. Men finns de någon "steg för steg guide med bilder osv?

// Andreas

Du behöver: 18-knappars, ena spaken vid ratten (annan för bilar med färddator) samt "gongen". Jag har eftermonterat 18-knappars i en bil som hade endast checkcontrol från början. Det är 5-6 nya kablar som behöver dras samt att en 3-4 kablar skall anslutas till andra befintliga kablar. jag har alla nödvändiga scheman :). Det är en del jobb men värt det. Man måste dock vara 100% rätt på att allt är rätt kopplat innan man strömsätter annars kan det bli rätt dyrt. Saknar bilen checkcontrol blir det betydligt mer jobb, i sådant fall skulle jag vilja säg att det är lika bra att låta bli
A.
4
A.Björklund
323i touring -98
En "steg för steg" guide vore inte dumt. Jag har den med digital klocka och yttertemp men enligt andra trådar så är det heller inte omöjligt att bilen kan vara "förberedd" på checkcontrol m.m?
Alla svar uppskattas högt.
Och har någon den stora datorn att sälja eller bli av med så är jag intresserad.

//Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.