AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.174

Motorlampa tänd men bilen går fint

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har precis fått tre felkoder som är följande:

4212 Glow Plug Cyl 1 - Activation Interrupted
4252 Glow Plug Cyl 5 - Activation Interrupted

4501 Exhaust Gas Recirculation- Negative Deviation or Air Mass too High

Den sistanämnda tände motorlampan men bilen går hur bra som helst hur ska jag tolk att detta nu? Sökning gjordes med Inpa och BMW hat med samma resultat och allt kommer tillbaka efter rensning av felkoden, Någon som har råkat ut för samma sak?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ingen som vet?
Jag tänker så här tänk om detta har nåt med Swirlflaps att göra alltså jag har plockat bort dem och ersätta med dessa Länk det var ca 3 månader sedan kan detta ha nåt med det? Alltså mer sot eller nåt liknande vad vet jag eller om glödstiften inte gör sitt jobb vid start

Bör man byta glödstiftrelän oxå samtidigt som man byter dem och nu när jag ändå håller på river halva motorn tänker jag öppna och göra rent EGRn nåt rengöringsmedel som man bör ha till?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, bilen kan gå hur bra som helst trots att motorlampan lyser.

Motorlampan lyser när det finns ett miljörelaterat fel. Det räcker tex att tanksystemet inte är helt tät så sätts en felkod och lampan tänds (numera får man inte ventilera ut bränsleångorna rakt ut i luften och därför har man ett övervakningssystem som övervakar trycket i bränsletanken). Detta har ju ingen som helst inverkan på hur bilen går, men trots det tänds motorlampan. Finns fler exempel, detta var bara ett.

Nu får jag erkänna att jag vet väldigt lite om dieselmotorer.

Men man kan ju se det rent analytiskt på problemet.

===> Glödstiften <===
Felkoden har ju bara en one-liner beskrivning kopplad till sig och säger inte så mycket. Man måste således ta reda på vad det inbyggda styrsystemet övervakar, vad det överhuvudtaget har för möjligheter att övervaka och vad som triggar systemet att sätta en felkod.

I det här fallet så kan man fundera på vilka möjligheter det inbyggda styrsystemet har för möjligheter att avgöra att den behöver avbryta glödningen. Man kan också ställa sig frågan: detekterades en avbruten glödning eller var det inbyggda styrsystemet som via ett annat event beslöt att avbryta glödningen?

Det kanske är fel (tex intermittenta avbrott) i 1:ans och 5:ans glödstift? Det kanske är det som styrsystemet detekterar (att strömförbrukningen för 1:an och 5:an plötsligt faller till 0)?

Angående glödstiftreläet så kan man börja med att titta på elschemat. Om samma glödstiftrelä styr alla sex glödstift och det är något fel på detta relä (eller fel på något som styr detta relä) borde det ju finnas felkoder på de andra glödstiften ändåså. Då är det långsökt att det är fel på reläet och logiken runt detta.

Sen kan man kanske tänka sig att det är kabelbrott eller glapp i kablaget till just 1:ans och 5:ans glödstift. Om styrsystemet endast övervakar strömförbrukningen/spänningen så kan det omöjligtvis avgöra om det är ett avbrott till glödstiftet eller i själva glödstiftet.

===> EGR <===
Som sagt, kan otroligt lite om just kombinationen EGR och diesel.

Men samma sak här, felkoden är ju bara en one-liner. Här behöver man fiska upp mer information om vad det är som gör att styrsystemet bestämmer sig för att sätta denna felkod.

Generellt sett så vet styrsystemet när det aktiverar EGR-systemet och övervakar därefter avgasvärdena. Om inte avgasvärdena ändras till de nivåer som styrsystemet förväntar sig så anser det att något inte fungerar som det ska någonstans i EGR-systemet.

Jämför med felkoder på Secondary Air system (system där frisk luft pumpas in i avgaserna vid kallstarter för att reducera nivåer på oönskade gaser). Systemet vet när det aktiverar luftpumpen och vet således hur syresensorerna ska reagera på detta. Om det inte ser den förväntade reaktionen hos syresensorerna så anser det att något är fel i systemet och sätter en felkod.

Exempel på saker som kan gå fel är kärvande styrventiler, tilltäppta rör/slangar/ledningar och dylikt.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tackar för orden, gällande reläet har du nog en poäng där att den skulle strula är mindre troligt. Men så som jag har förstått det så är reläet en känslig del och tänkte byta den när ja ändå håller på eller är det onödigt?

Som sagt skall ju ändå riva allt när jag byter glödstiften då ska jag gå igenom alla slangar osv och göra rent EGRn med vad? sedan fundera jag på att byta vakuumslangarna till nya vart köper man nya?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om reläet är känt för att med stor sannolikhet lägga av efter tex <x> antal starter eller <x> antal år, eller om det tar så mycket stryk att det anses vara en slitagedel - då skulle jag bytt i förebyggande syfte. Annars ser jag ingen anledning att byta reläet.

Här har du liknande felkoder (tyvärr får man som vanligt aldrig reda på hur problemet löstes - uppföljning av trådar ***ÄR*** bra)
Länk

När det gäller rengöring av EGR har jag inte en susning tyvärr, här får en dieselman hoppa in och hjälpa till.

Vakuumslangar, insugsrör och modellanpassade slangar köper du enklast på BMW (de är inte så vanliga bland eftermarknadsreservdelsföretag men ibland har tex Schmiedmann vissa).
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Nu är problemet löst, Jag bytte alla glödstift passade även på bytte reläet måste säg att det är inte svårt men mycket jobb,Passade på att göra rent EGRn med och raderade all felkoder så nu funkar det fint igen...

Värt att nämna är tidigare hade jag två felkoder på 1an och 5ans glödstift jag ignonera de felkoderna länge tills jag fick den tredje felkoden

varför den tändes vet jag inte men gissar på att glödningen gick inte rätt till blev helt enkelt fel med abgasvärden eller vad det nu blir..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hålla
Tyvärr det varade inte länge motor lampan lyser igen och samma felmeddelande..Kan det vara en lambdasond? Eller kan det ha göra med att jag har pluggat igen swirl fladdra? BMW scanner ,Inpa eller Bmwhat har samtliga ingen kan berätta exakt vad felet är...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tråkigt att höra.

Men menar du att alla tre felkoder är tillbaka?
4212 Glow Plug Cyl 1 - Activation Interrupted
4252 Glow Plug Cyl 5 - Activation Interrupted

Eller kom bara denna tillbaka?

Men 4212&4252 har garanterat ingen koppling till 4501, så om du bara löste problemet för 4212&4252 så är det ju inte så konstigt att 4501 kommer tillbaka.

Vad har du gjort för typ av felsökning hitintills?

Nja, nu ska vi nog ta oss en sund och frisk syn på det här med felkoder :-) Tyvärr har alla samma utopisk vision (och tror också) att felkoden säger vad som är fel och vad man ska byta.

Sorry alla, för att krossa er illusion :-) Kanske i framtiden, men inte idag och inte inom överskådlig framtid. Felkoderna indikerar endast vad motorstyrsystemet anser sig avvika från normalt beteende eller vara fel. Dessa slutsatser ska dessutom motorstyrsystemet lyckas klura ut från extremt begränsad feedback från alla komponenter som alla samarbetar i ett mycket komplext styrsystem som arbetar i en utsatt miljö.

Dessutom är de flesta "felkoder" endast SYMPTOM av ett fel, dvs de beskriver inte felet utan de beskriver bara symptomet.

Det är därför felkoder och felkodsläsare ännu inte ersatt biltekniker :-)

Utgångspunkten är att det finns en felkod som beksriver ett symptom. Man får utifrån denna felkod arbeta sig framåt. Baserat på texten verkar det som att motorstyrsystemet tycker att även om han slår på EGR så får han inte den effekten han förväntar sig.
Det första man börjar undersöka/ta reda på är exakt hur EGR-systemet fungerar.
Men viktigast av allt - vad är det som motorstyrsystemet tittar på för att avgöra om denna typ av felkod ska sättas?
Vad det är som styr EGR-systemet?
Vilka inputs har den?
Vilka outputs har den?
När aktiveras det?
Vad styr det?
Är det en elektrisk styrd ventil?
Är det helt och hållet vakuumkontrollerat?

Exempelvis, är tex funktionaliteten för denna komponent verifierad? Har slangar till denna verifierat att de är hela och fungerar? Har vakuumslangen till denna verifierat att de är hela och fungerar? Finns det vakuum i slangen när det ska finnas vakuum, har det verifierats?
Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
bmw-slangen tack för dina input, Nu är problemet löst tack och lov det var nr8 Länk som spökade jag bytte även nr 1 i förebyggande syfte så nu lirar allt igen..
mvh

BMWCS medlem nr. 08105
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Glömde nämna att jag passade även på och bytte all vakuumslangar ink Turbo.

BMWCS medlem nr. 08105
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra att alla felkoder är borta!

Som sagt så är EGR vakuumstyrt så det kan finnas många saker som kan gå fel, så det är inte trivialt att hitta vilken komponent som ska bytas. Men alltid bra att byta vakuumslangar när man ändå är där och rotar, förr eller senare börjar de läcka.

@catch_me: Hur såg felsökningsproceduren ut, dvs hur identifierades denna felaktiga komponent?

Men vadå, behövdes turbon också bytas? Var den i såpass dåligt skick? Det är ju inte direkt den billigaste delen att byta...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Nej då turbon behövdes inte bytas utan det gick en vakuumslang till den som jag passade på byta samtidigt som jag bytte övriga slangarna.

Jag lämna in den till Bavaria danderyd där man konstaterade att elektriska ventilen inte skickade vidare ström till trycktransformatorn nr 4 på bildenLänk eller rättare sagt den glappade och skickade ström då och då vilket i sin tur gjorde att trycktransformatorn inte kunde styra ventilen EGRn där av koden 4501 Exhaust Gas Recirculation- Negative Deviation or Air Mass too High.

Jag bytte i trycktransformatorn tidigare eftersom den var trasig så det var utselutet, har skapat en annan tråd tidigare om den då när den gick sönder lät
som en gris jag spelade in den tom la upp en klipp på nätet

nu när jag tänker tillbaka så förstår jag eller gissar varför den gick sönder och det måste ju pga ikke väl fungerande givare och elventil.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
NR 1 Länk menade jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.