|
|
|
|---|---|
|
Har pengar att köpa en M4 och är nöjd med dealen jag lyckats med hos handlaren, vilket ju är ett hårt jobb ;0) Nu skulle jag bara för säkerhets skull kolla försäkringen. Bor i storstad, bostadsrätt & flerbilsgarage. 27 år prickfri körning! 200mil/år = 10614kr/år..... Sedan då bilen är tre år gammal (har tänkt behålla den länge) blir priset 24.000kr/år i helförsäkring..!! Är detta rimligt, det är BMW orginalförs, då INGEN annan vill försäkra en sådan bil som denna! Har haft två st 335i utan att bli ruinerad snaras ganska vettig kostnad är skillnaden verkligen så här stor? Är det värt det och HUR har ni som äger M4 eller M3 löst eran försäkring? Jimpa | |
|
Det finns en anledning till att dessa bilar sjunker ganska rejält efter först två år (nybilsgarantin) och sedan tre år (vagnskada, fri service). Att inget annat bolag inte försäkrar M34 är fel då jag hade min F80 M3 försäkrad hos Trygg-Hansa. Tyvärr så kostar det att äga prestandabilar i storstäder. Din ålder (under 30), bostadsrätt (sist jag hörde så räknades flerbilsgarage ungefär som att stå på gatan, men det kanske är olika från bolag till bolag). Ring runt (kolla inte bara på nätet) och var beredd att flytta övriga försäkringar så kanske du kommer undan något billigare. Men under 20 000 tror jag blir svårt. |
|
| Acey, 27 prickfria år. Inte 27 år gammal. | |
| Det är kanske så att premierna hunnit förändras till om 2 år när de flesta M3/M4 hunnit bli 3 år gamla osv och ska helförsäkras?...den lär ju dessutom ha hoppat ner nån hundring eller två i värde oxå vilket kanske påverkar premien mot idag. | |
|
Oj då, 27 prickfria. Ja, det låter märkligt. Jag har 16 prickfria, Stockholm, eget garage och fick en premie på 17 500 hos BMW Originalförsäkringar för en helförsäkring och 9100 för halv. Premierna kommer inte gå ner med tid, utan snarare upp. Bilens värde har tyvärr lite med premien att göra. En tre år gammal bil är lika dyr att reparera som en helt ny, det enda som blir billigare är inlösen, men då har man inte räknat med personskador osv. Jag tycker din premie verkar orimligt dyr. |
|
|
Jag har fått offert på 10224 för halv och 18992 för hel, 24000 är väl lite väl högt? Rabatt om jag tecknar andra försäkringar på samma bolag. M3 F80, 2500 mil, BMW Originalförsäkringar. 33 år, skadefri 6 år (sen jag tog körkort), bostadsrätt och flerbilsgarage, centrala Göteborg. |
|
| Bmw orginalförsäkring ger alltid skämtpriser bytte från dom i våras och sparade därmed 6k / år och som sagt att INGEN annan vill försäkra låter ytterst konstigt sällan fbolagen inte vill ha nya kunder ;p | |
|
Tack grabbar. Priset beror på vilken självrisk samt körsträcka. Skall ringa runt och kolla mera direkt till bolagen, enligt Insplanet fick de inga andra anbud än BMW Org. De kollar sammanlagda skadekostnaden på alla likadana bilar och straffar kollektivt. Detta kan variera år till år, men kort och gott dyrt. Jimpa |
|
|
Kolla runt mer, det där lät (för) dyrt! Försök också få någon prova-på 6/12 mån vid köpet. |
|
|
Insplanet skulle jag inte enbart fråga, jag frågade dem om en helt vanlig bil och de gav en högre premie än vid direkt kontakt med bolaget som dessutom gav ytterligare rabatt på grund av att jag handlat av skruvat. Det är lika bra att fråga alla bolag på marknaden ibland lönar det sig att ta en extra hemförsäkring för att få ett bättre totalpris. Mvh Stephan |
|
|
Alla olika försäkringsmäklare jobbar endast med vissa försäkringsbolag. Så det är i stort sett meningslöst att enbart (eller alls) använda sig av sådana. Plus, att som sagt ovan är det inte alls ovanligt att dom kommer fram till högre premier än vid egen kontakt. Som jag alltid säger vid såna här frågor: Det enda som gäller är att ta sig tiden att ringa runt till alla bolag man kan komma på. Stora som små. Sedan kan man få sig en bild och jämföra priser, villkor mm. |
|
Lasse Karlsson |
Har snart 25 år felfri körning, bor i liten stad, med eget hus o garage, och betalar idag ca 13500 helår hos Folksam, med upp till 1000 mil o högsta självrisken, för min M5 F10. Då kan jag säga att jag scannat marknaden väl, och detta var det bästa jag kunde få! Pröjsade för samma försäkring tidigare hos Trygg Hansa, på min gamla M5 E60-05 ca 7500 helår, men när jag hörde med dom ang vad dom skulle ha för min nya M5:a, vart jag erbjuden som bästa deal 34 papp helåret!! Undrar ni om jag bytte!? Vad jag ska komma till är nog att 24000 i storstan nog inte sticker ut så mycket, tyvärr är det nog så det kostar! Men kolla alla bolag, självrisker osv, så kanske du får ihop till ett bättre pris! HA DET! modolasse |
|
Okej grabbar, bilen är köpt och nu får jag väl ringa laget runt.... Ses på vägarna! Jimpa |
|
| Jag har min M3:a försäkrad hos T-H och ger ca 7 Ksek per år, men det är med en samlingsrabatt på 20 %. Körsträckan är 500 mil per år och jag bor i Stockholms län. Om jag enbart hade haft M3:an hos T-H hade den därmed kostat knappt 9 Ksek per år. Jag tycker inte att premierna är speciellt höga med tanke på bilens nypris, prestanda och höga kostnader vid eventuella skador. När det blir aktuellt med en framtida helförsäkring går det att få ner den en hel del genom att välja en högre självrisk på vagnskadan. 9 Ksek är väl ungefär vad du har i värdeminskning i månaden... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.