AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.646

Mest vetenskap för pengarna

E
1.156
E
320 ci cab -04
Dagens industri är duktiga på aktier och ekonomi, men bilar?

Under rubriken "Mest acceleration för pengarna" förmedlas att en BMW e46 328 -00 klarar sprinten 0-100 på 4,5 sekunder och priset är helt okej 44 tkr.

Länk

Så köp DI och få många sekunder fel för pengarna!

E
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Priserna på trimdelar och arbete samlades in och de teoretiska tiderna räknades ut. Därefter slog man tiden på 0-100 km/h i sekunder gånger kvadratroten ur priset för att få fram hur billiga och accelerationssnabba bilarna var."
em
906
em3
M3 cab -03
....bra jobbat, DI, men vilka nya läsare ska logga på denna räkneövning på "häftiga" gamla bilar av en affärstidning??? För det var väl avsikten?? Nä, det blir inte många pluspoäng för mig, iaf.!

em3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känns som artikeln i DI är skriven av en 13-årig icke bilintresserad praoelev! ;)

Här är väl "originalsidan" de vagt refererar till:
Länk

Med vänlig hälsning
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
En Mazda Miata -96 gör tydligen 0-100 på 5 sekunder blankt. Måste varit något allvarligt fel på min gamla för den var inte i närheten :-)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Med risk för att vara tråkig så tycker jag inte seriösa bilföretag/organisationer ska ställa sig särskilt seriöst positiva till Fast and furious temat. Temat går ut på att köra toktrimmade bilar på allmän väg gärna med spektakulära avkörningar. Hjältarna reser sig ur en totalkvaddad bil nästan utan skador.

Nästa fråga som kommer är kostnader / kunskap kontra trimning. Min erfarenhet är att när unga människor går på nitar som man lätt gör om man tror (och försöker) att det är enkelt och billigt att bygga en BMW e46 som klarar 0-100 på 4,5 sekund så ökar inte det bilintresset utan snarare tvärtom. Det kan döda bilintresset.

Att bilen sen dessutom inte får framföras på allmän väg för att den inte går att besikta är något man bör veta om innan. Försöker man besikta bilen så kan man i värsta fall tvingas be tillvärkaren om ett intyg att bilen är återställd i originalskick för att bilen ska gå att besikta över huvud taget (och då är det sannolikt billigare att köpa en annan bil). En obesiktad BMW e46 -00 är i princip värdelös på begagnatmarknaden.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.