|
|
|
|---|---|
|
Om du får stenskott på din individual-bil: är det dyrare att omlackera tex en stötfångare eller huv hos en "riktig" lackerare om du har individual-lack? Om inte: varför är den då dyrare på nybil, bara för att den ska var lite mera ovanlig? | |
|
Lacken är inte dyrare. Däremot får man betala för "exklusiviteten" Samma visa med många andra extra grejer. M-paket kostar typ 50.000:-, men det är ju bara grejer som byts ut, en hårdare fjäder eller stötdämpare är inte dyrare, kjolpaket inte heller dyrare, bara annorlunda, men det finns en efterfrågan och kunder beredda att betala så varför inte göra en hacka? |
|
| Förutom det faktum att priset inte primärt sätts utefter kostnad, utan mer vad kunden är beredd att betala... Så blir det såklart dyrare att lacka en bil i en icke standardfärg för den modellen. Det krävs ett extra "steg" i produktionen mot att köra baslackerna. | |
|
I fabriken, tänk er att ni har en process som lackar tusentals bilar i 10 olika färger. Sen ska du lackera 1 bil i en helt annan färg. Omställningskostnaden blir då hög för att bara lacka den enda bilen. Vid omlackering borde det inte egentligen vara någon skillnad. Färgerna blandas fram ändå och det sker med helt andra (mer manuella) processer. ------- //Lövet |
|
|
Chansen att få vilket färg du vill är få förunnat (försök beställa en Toyota Auris i ett eget val). Alla BMW erbjuds inte med Individuallack utan det är 3, 4, 5, 6 och 7serien som går att få med det. För många biltillverkare finns inte möjligheten att få en speciell färg. Till exempel ville en Saab 9-3 (täckt version) köpare få sin bil lackad i gult. Det fick ordnas efter den tillverkats. VW är däremot duktiga på att fixa Individuallacker även till enklare modeller, minns en Norrman som ville ha sin Vento i gult. Inga problem, tog längre tid och kostade extra bara. Vissa Individuallacker som Frozen, Piano weiss, Piano Schwarz och Pure metal silber kostar mer att få omlackade än andra. Saker kostar det kunder är villiga att betala. 550i i USA har metallic utan kostnad medan det till de enklare modellerna kostar det extra. Till E34 med M-Paket ingick metallic, till dagens modeller kostar det extra, nu kostar ju till och med vit lack extra. Mvh Stephan |
|
|
Problemet med en billack som är mer eller mindre "unik" är nog mest att man måste ha tillgång till receptet för att det inte skall bli för stora nyansskillnader mellan originallacken och bättringsmålningen. Utan recept blir det bara "gissningar" hur färgen är blandad och även om det finns bra sätt att komma väldigt nära originallacken så blir det ändå bara gissningar Per L |
|
|
Så det vill säga att de flesta individual-lackerna, om man ser bort i från de matta och tex pure metall silver som(tycker jag)är lite speciell, är helt vanliga lacker? Varken flera lager eller extra hokus pokus på något vis? Men så verkar det finnas 3 olika individual här: i utrustningslistan finns det individual-lack, special individual-lack, och så räknar jag med att man kan komma med egna ïdeer bara man pungar ut. |
|
|
Ja, det är främst själva kulören som är annorlunda - lacken rent kemiskt/tekniskt är för det mesta samma som standard- och metalliclackerna. Vissa individualfärger kan dockt kräva fler lager än standardlacker - har för mig att t ex. carbonsvart-metallic är lite speciell i det avseendet. Om du bara betalar kan du säkert få exakt den färg du vill på bilen via individual-avdelningen, vad det kostar är en annan femma. Kanske har köpt ett par nya solglasögon och du vill matcha bilens färg med bågarna!? ;) Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mja...Carbonsvart är nog bara en vanlig 2-skikts lack...Mineralvit tex är 3-skikts, allt enligt Mose på moses.se, han borde veta kan man tycka:), o det är just att det är 3-skikt som gör färgen "jobbig"...Sedan finns det kulörer som verkligen är dyra, säg nån "candy" kulör eller så. Sedan kan det vara som så att man kör extra klarlack på vissa kulörer, dvs man mattar ner lacken "för hand" innan sista lagret läggs. Har för mig att 7-seriens "Steinway bilar" lackerades på det viset... Det enda som är speciellt med de matta lackerna (i regel!) är att klarlacken är annorlunda, basen kan mycket väl vara en standardkulör. |
|
|
Så här står det om Pure Metal Silber (text från den svensksålda M550d F10-14 Bilia Göteborg sålde Länk Text ---- Steuerung Individual Hinweisschild BMW Individual 0490 Sonderlackierung ******************************************************************** * Sonderlackierung "pure metal silber-metallic", wie Schl. Nr. P13 * ******************************************************************** Erstlackierung: - WBL Glaciersilber met. A83 / 2K-Klarlack FF99-0141 Decklack Finish (Fehlerschliff / Polieren / Reinigen) Zweitlackierung: - WBL Pure metal silber met. P13 / 2K-Klarlack FF99-0141 -------------------------------------------------------------------- Kunststofflackierung: KSPrimer / WBL Glaciersilber met. A83 / 2K-Klarlack R3203 Så här lyder färginformationen på den enda tillverkade M6 Gran Coupé 6C91 i Pianoweiss (listan måste tas ut på tyska, på engelska saknas all info om vad som gjorts med lacken). Pianoweiss och Pianoschwarz var färgerna 760 LI Steinway and Sons var lackade i. Text ---- Steuerung Individual Hinweisschild BMW Individual 0490 Sonderlackierung ******************************************************************** ***** Lackierung in Pianolackoptik ***** ******************************************************************** Sonderlackierung "Pianolack Weiss", wie Schl. Nr. W21. (Alpinweiss III, wie Schl.Nr. 300, mit 2. Klarlackschicht): * Fuellerschicht: komplettes Fzg. padden * Basislackschicht * 1. Klarlackschicht: komplettes Fzg. padden * 2. Klarlackauftrag: komplettes Fzg. schleifen und polieren. Folgende Bauteile werden wie Serienlack, Schl.Nr. 300 ausgefuehrt: Text * PDC-Sensoren * Dachzierleiste (nicht fuer F13-M6 und F06-M6) * Tuergriffe Ausfuehrung gemaess Freigabe. 300 är Alpinweiss III. Frozenlackerna är följande information: Text ---- Steuerung Individual Hinweisschild BMW Individual 0490 Sonderlackierung Sonderlackierung "frozen silver metallic", wie Schl. Nr. W07. (Basislack: Silverstone II met. A29 / matter 2K-Klarlack FF95-0550 + Haerter SC29-0160, MV100:33 Gew., BASF). ******************************************************************** *** Hinweisschild "Matte Lackierung". *** ******************************************************************** Steuermerkmal im Finish in IPS Q setzen bei: Fahrzeugen mit Produktstichprobe- * HWS "Matte Lackierung" verkleben. |
|
|
De färger BMW har som list Individual och som kommer upp med färgkod och färgnamn i utrustningslistan klassar jag som extra dyra normallacker. Äkta Individual har färgkod 0490 längst upp i listan och har färginformationen bland Individualuppgifterna. Man ska även komma i håg att Individual är att beställa en M6 i Monte Carlo Blau och en M5 i San Marino Blau. färger är standardfärger på M5 respektive M6 men på M6 respektive M5 blir det ett Individualval och kostar extra. Såna här färger är roliga att se (även den på en M6 GC 6C91): 0490 Sonderlackierung Sonderlackierung "verde british racing" (Ferrari, 666017 / BASF 01-2014-1270-1) wie Schl. Nr. P6E. BMW Sverige har tidigare i år beställt och fått en M5 F10 i 250 Macaoblau metallic vilket var en standardfärg på M5 3,6 E34. Även det är jätteroligt att se, en 23-27år gammal färg på en ny bil! Precis som kunden som beställde sin 740i/6 E38-95 i 037 Fjordblau metallic (populär färg på bland annat E3 och E9). Det speciella med Individual är att man kan få andra tillverkares färger. Till exempel beställde en M3 E36 Cabrio 3,2 kund sin bil i Volkswagens Satinsilber metallic motsatsen är Audi RS6 Avant C5 kunden som beställde den i BMWs Sienarot 2 metallic. I Tyskland är nästan allt möjligt:). Sånt kostar och bör göra det. Mvh Stephan |
|
| Ett annat exempel är min ena E36. Den är lackerad i Orientblåmetallic, en standard färg (ett tag?) när det gäller E36, utom för M3. Så det fick gå under "Individual" med kod 0490 precis som Stephan skrev. På senare år har det kommit "fusk Individual", dvs egentligen bara "extra dyra tillvals-lackeringar", Moonstone på E46 kan vara ett exempel, dessa tillvals-lackeringar brukar (väl?) finnas med i tillvalslistan så att säg, så nån "äkta" Individual anser jag inte att dess är, men det finns säkert de som inte delar min åsikt. | |
| Men lackas verkligen de här bilarna i samma boxar som övriga...? Jag trodde Individual-avdelningen hade helt egna "linor" (vilket ju då kunde förklara merkostnaden ganska så enkelt). | |
|
Dingolfing har en extra hall för speciallackeringar. I videon för Pure Metal Silber lackas bilen på den normala linan i Glaciersilber för att när det är dags för Pure Metal Silber tas till extra hallen. Sådana extra hallar finns inte där 1serien tillverkas, det finns inte heller i Spartanburg så det är därför X5M E70:s enda äkta Individuallacker var färger från det ordinarie X5 färgprogrammet. Glöm att du kan få en USA-byggd BMW i Macaoblau eller ens Alpinablau/Alpinagrün (Alpina XD3 går alltså inte att få i Alpinas egna färger!) Väljer man San Marinoblau på sin 5serie F10 lackas den på den ordinarie linan. För det spelar ju ingen roll om det är en F10 eller en F13 som lackas. Special blir det om man vill ha sin F10 i Bentleys Kingfisher metallic Länk WBSFV91020D094205 Steuerung Individual Hinweisschild BMW Individual 0490 Sonderlackierung Sonderlackierung "kingfisher metallic" (BEN, 9560205 / BASF-Nr. 01-2011-2635-1), wie Schl. Nr. P15. Även annan utrustning kan vara mer eller mindre special. Normal helt ordnarie utrustning som trots det kallas Individual är antracit innertak, högglans Shadowline. Medan äkta är saker som att få kromet på sin 7serie eller M5/M6 utbytt mot mörkt krom, det görs i Garching och bilen fick krom monterat i Dingolfing. Länk Min favorit Individualbil Elvis M6an har gälar och kromlist i dörrhandtagen utbytta mot guld medan njurarna är mörkt kromade. På instegslisterna står det Elvis!!! 0944 Nachtraeglicher Umbau durch ZS * Frontziergitter (Niere) in chrom dunkel. * Kiemen vergoldet. * Spangen der Tuergriffe vergoldet. * Individualisierte Einstiegsleisten komplett in schwarz mit Schriftzug in Gold: "Elvis the King". * Aschenbecherdeckel beledert in Ausstattungsfarbe (schwarz) mit gesticktem Logo: "Elvis TCB", Stickgarn in kyalami orange dunkel, Nr. 1778. Text * 4 Kopfstuetzen in Ausstattungsfarbe (schwarz) mit gesticktem Logo: "Elvis TCB" auf der Vorderseite, Stickgarn in kyalami orange dunkel, Nr. 1778. * Deltablende um Gangwahlschalter in matt schwarz. Har man kod 944 i utrustningslistan har bilen varit i Garching. Dawwe: Vilket grundlack har du på M3an i Orientblau? Scharz eller normala Dunkelblau? Mvh Stephan |
|
| Stephan: Det står "Fueller Schwarz" så... Länk | |
|
Dawwe: Då har du Orientblau som endast Individuallackade BMW har. Jag hade det på min sålda 540iAM E34-95. Extremt ovanligt på E34, de jag känner till förutom 540in är tre stycken M5 3,8 (två Touring, en Limo) och en 525iM 5vxl-95 + möjligen någon diesel, 520i eller 525iA med M-Sportpaket. Unikt för Individual Orientblau och märkbart mörkare färg än standard Orientblau som har dunkelblau som bas. Nyare BMW i Orientblau på exempelvis E46 har Toledoblau som bas. Roligt Dawwe:). Mvh Stephan |
|
| Stephan:Mer än vad jag visste...Jag trodde, i ärlighetens namn, att min bil lackerades "på det vanliga bandet" eftersom Orientblau var en standard E36-kulör, ett tag iaf. Hade ju varit smidigt att lasta på en M3 cab-kaross o låta den slinka igenom med övriga Orientblau... Sen om Orienblau var en standard kuör för alla icke M3 karossvarianter vet jag ej, men det jag vet är att Orientblau var aldrig en standard M3 färg, oavsett kaross. | |
|
Dawwe: Det är möjligt att din lackades på det vanliga bandet. Men karossen följde med de bilar som skulle bli svarta för grundlack och fick sedan sin Orientblåa färg med de övriga Orientblå. Det är det mest troliga förloppet. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.