AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
463

Köp av M5?

Jag har aldrig ägt en BMW men har länge imponerats av M5 ans vackra linjer & brutala prestanda.
Att bilarna byggts för hand är en annan imponansfaktor, måste ju bara vara bra, eller?

Till min fråga. Är dessa bilar dyra att ha rullande?
Har förstått att bensinförbrukningen är relativt hög, men detta är av mindre betydelse anser jag.
Man får ju så mycket, eller hur?

Det jag mest funderar på är om dessa bilar är svindyra i service & reparationer.
Bör man satsa på en 3.6 eller en 3.8l?
Dom intressanta årsmodellerna är de runt 1991-1993 ungefär samt en mätarställning på ca 12-15000 mil eller så.
Självklart bör man kolla servicebok samt ringa en tidigare ägare osv. Men om man utgår från att allt verkar schysst och bilen verkar ha ärliga mil.

Vad säger ni som vet. Är dessa bilar att lita på & kan man äga dom utan att vara miljonär?
Har lite annat att lägga pengarna på oxå.

Trust me, I´m a salesman :-D
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns en del om detta från gamla trådar..
Fantastisk bil kan jag väl skriva direkt.

Nåväl, kan börja med att skriva att i längden så brukar det bli en del kostnader,men om du hittar en fräsch M5:a o bara kör den på den "fina" delen av året så ska det förhoppningsvis gå att slå ut kostnaderna så att det inte blir allt för kostsamt.

Det som brukar bli dyrt är motorproblem(toppen t.ex)
och andra mekaniska rep.
Avgassystemet är inte heller speciellt billigt.
Kolla HC o CO-värdena innan ev köp oxå..(kat el. motorproblem).

Problemet är att man nog ska vara endera duktig mek själv(med möjlighet att handla delar billigt) eller ha såpass BMW intresse att kostnaderna i längden kan "motiveras" till sig själv eller det motsatta könet ;)

Lycka till iaf.

Mvh Janne.

Tack för ett snabbt svar.
Ska leta efter äldre trådar också. Förstår att det säkert finns en halv miljard sådana ;)

Motorproblem säger du? Hmmm, exakt sådant som jag specifikt undrar över. Är detta ett problem på M5 orna eller? Relativt hutlösa priser kan jag förstå.
Är toppen ett dilemma på dessa bilar eller?

Eftersom jag har både tjänstebil och hoj så avser jag att ha denna bil (vid ett ev. köp i framtiden) som bruksbil av det roligare slaget. Kör idag vettskrämd 900 turbo, går bra den oxå... Men en M5 är ju en helt annan dimension av bil!
Kör endast ca 500-1000 mil/år med denna & vårdar och tvättar OFTA så detta med vinterkörning skulle den få ta i min äga. Givetvis med all kärlek den kan få.

Vad tror ni om motoralternativen då? Jag vill verkligen höra mer om denna bil och dess kostnader.
Oerhört tacksam för svar.

Trust me, I´m a salesman :-D
Sn
41
Snow
M5 -95
tjena tänkte bara säga köper du en m5 är det en glädjebil,men motorn eller nåt kommer nångång rasa det är nästan logiskt...du köper en bil som man INTE köpt för att köra sakta så du förstår vad konsekvenserna blir...men det får man ta...för körglädjen ;)...och bensin förbrukningen vill du inte höra om..åkte ganska normal körning sammalagt 225 km på 530 kr!!!..mvh joel

Snowy
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag vet om en M5:a 3,6 som fick ett övervarv o brände en kolv,det gick på ca 30lök för kolvbytet..Tilläggas måste att den var chippad o därmed var övervarvsskyddet "borta"..Han missade visst en växling.

Sedan vet jag om en som fick renovera/byta(vet ej exakt vad som blev gjort) topplocket(oxå en 3,6:a) o den notan blev ca 60000kr.

Specifika problem är säkerligen om vagnen i fråga ej fått behövlig(kvalificerad) service i tid + överentusiastisk förare!!...Toppen/motorn rasar främst pga ovanstående..
Sedan kollar du om bilen ifråga har mystiska vibrationer,det kan vara obalans i kardanaxeln(cirka pris för enbart delen 8000kr).

Kontrollera oxå om växellådan känns bra.

En del menar att grenrören kan spricka på 3,8 mod,vet ej hur frekvent det problemet kan vara dock."Säkerligen" hör detta ihop med ev chippning/trimning..<<GISSNING.

Men dessa bilar har dryftats en hel del här på forumet så inlägg om bilen finns.

Mvh Janne.

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag tror dock inte att M5:or i allmänhet brukar "rasa" direkt! En orginal M5 motor rasar inte om den sköts punkt slut! Bara vetskapen om att kraften finns och att bilen är handbyggd ger en härlig känsla. Härlig komfort och mkt bra prestanda är M5 i ett nötskal tycker jag.

Sen är det som med alla andra bilar, det finns misskötta ex och toppenbilar.

Jag har hört att 3.6l ska hålla bättre än 3.8, vet dock inte vilken sanning som ligger i det!?

Beträffande ägandekostnaden så tycker inte jag de är speciellt blodiga..min bil kostar 6452:-/år i helförsäkring med max 1000 mil. Min nuvarade sv-sålda M5 är biligare än t ex den importerade 525i 24v jag hade förra året..

Naturligtvis så kan bensinkostnaden bli hög om man gillar att gasa :) Dock så drar de inte så mkt vid normalfart i 110/120 km/h..drar nog inte mer än en 535 skulle jag tro.

Gällande de vanligaste slitdelarna så tycker inte jag att det är så dyrt som folk påstår!

Min bil har nyligen fått ny koppling och lambdasond hos BMW verkstaden. Det gick lös på ca: 5000:- inkl jobb & material. Vet inte vad samma jobb skulle kosta på t ex en 525:a...men det skulle nog inte vara så mkt billigare skulle jag tro?

Jag hade igentligen inte tänkt att köpa en M5..efter provkörningen så var det dock kört :)

tack för svaren, intressant!
Dessa ägandekostnader som ovan nämnda Beemer haft verkar ju vara helt i normalklass. Trevligt!
Låter som man ska ta & provköra en när tillfälle ges..

Har sett på ett flertal ställen att det går skrönor om 3,6 l motorn hållbarhet kontrar 3,8.
Är det ett faktum att den mindre har högre hållbarhet?
Ingen som verkligen VET?
Är de av samma block och cylindrar i ursprunget och att 3,8 har en störe borrning som kanske tenderar att vara "på håret" eller?

Intressant att veta ännu mer.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Är ganska säker på att det är samma grundblock i båda motorerna..är dock inte 100% säker på det.

Kanske finns någon annan som vet säkert? Är lite nyfiken själv =)

För säkerhets skull har jag tagit fram några av mina kvitton så du får svart på vitt lite om kostnader och så.

Jag underdrev en aning innan...inte mkt dock :)
Nedanstående priser är orgnial BMW delar och hos en auktoriserad BMW verkstad.

Koppling:
Arbete: 1485:-
Kopplingen: 2730:-
Urtrampningslager: 380:-
Förbrukningsmaterial: 45:-

Insugspackningar: 3st 87:-

Lambdasond: 1215:-

Dessa saker är nyligen bytta på min bil och priserna är därför aktuella.

/Beamer
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag har haft en M5-93 3,8 med 21.000 Mil och den gick och kändes som ny.

Tycker även att det är stor skillnad på 3,6 & 3,8 till 3,8 fördel.
Dessa priser är inte direkt avskräckande faktiskt, inte alls! Kopplingen är förmodligen av enormt stark modell & en stärkt koppling till tex en SAAB kostar verkligen skjortan. många trimmade turbobilar med över 450nm i vrid kräver sin koppling för att inte slira.

Har förstått att 3,8 motorn är vridstarkare än 3,6 modellens. Ingen som har bred erfarenhet av båda?
Är skillnaden stor i realiteten?

Underhållskostnaderna mellan dom likaså av intresse. Verkar i annonser som att 3,6 orna närmast slumpas iväg ibland för att (egen teori) att alla letar efter en 3,8.
Men har den mindre motorn högre driftsäkerhet så är ju den en klar vinnare i mina ögon.
effektskillnaden är ju inte direkt gigantisk & båda bilarna är ju fantastiska byggen.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag tror att jag kollade på 13-15 M5:or innan jag slog till, provkört både 3,6 samt 3,8, okey att det är mer vrid i 3,8:an men 3,6 är lite mer bil att köra med.Behövs lite mer muskler för att köra 3,6:an tycker jag. Men en sak som är säker det finns många vrak av denna bil i Sverige så pass upp innan du handlar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En liten prestandajmf.på dessa M5:or E34.

3,8 Touring 0-100=5,5sek

3,6 Sedan(fanns bara i det utf. då) 0-100=6,2sek

Allt enligt Teknikens Världs test.

Så det verkar ju som om 3,8 är rejält mycket vassare än på "papperet"..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ulfsson66>>>Bra du skrev angående körbarheten dvs 3,6:an är betydligt mera "macho" att köra delvis pga den tunga kopplingen..3,8 har en mera,hur ska jag säga,användarvänlig sådan ;)

Mvh Janne.

ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
jag har även sett tester på 3,6:an 0-100 på 5,8 sek,så det varierar nog rejält från bil till bil,samt vilka som testar och hur.....Ps.. är det någon som vill köpa en kanonfräsch exklusivt utr. M5:a eller byta mot en M5 Touring eller E39:a 540 Touring .. Hör av er..
Jag har en 3,8:a och jag tycker kopplingen är bra eftersom att jag använder min bil till vardags,har aldrig kört en 3,6:a men det är säkert en minst lika härlig bil..Angående hållbarheten på 3,8 så är det tydligen så att det finns dom som bränt hål i kolvarna vid chippning, det gäller säkert inte alla chip men tydligen så är det några som gett för mager blandning i det högre registret, kanske i kombination med luftläckage?, och motorerna har havererat efter toppfartstest, då man ligger på höga varv under en längre tid ..Jag har inte trimmat min 3,8:a men om jag ska göra det så blir det en mappning, så man kan vara säker på att den får tillräckligt med bränsle under hela registret, och vill man känna sig ännu mer tillfreds så kan man ju investera i smidda kolvar i stället för dom sintrade som sitter i ...
Jocce
smidda kolvar ja, då kan man ladda på lite extra med en turbo också, hehe!!!
Nåväl då kanske man BER om att få trubbel på en dyr bil som är relativt maximalt byggd från scratch.

Det verkar på erfarenheterna här att 3,6 ans modell är ungefär lika bra/skoj som 3,8an. Märkligt att de är så pass mkt billigare då. Måste bero på min ovan nämnda teori, eller?
Känner någon till några SERIÖSA firmor som pysslar med BMW & i synnerhet M5or. Importnasarna verkar ju vara lite avskräckande.
Har sett en firma i Täby/STHLM som alltid har M5 or i ett flertal till salu. Märkligt nog verkar många sakna skinn.
Skumt på en beställningslista på en handbyggd svindyr bil, eller?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Känner inte igen mig om det där med trög koppling? Min koppling känns som vilken annan bil som helst tycker jag.

<ducati, du måste leta länge och väl för att hitta rätt exemplar. Jag hade turen att hitta en sv-såld bil med alla orginalhandlingar.

Den är i mkt bra skick eftersom den bara är körd en vinter under åren, resten norrlandkörd. Fördelar med importbilar är att de oftast är i mkt bra skick eftersom de inte brukar vara körda på grus el salt.

Dock gäller det att veta om mätarställning stämmer, att den är krockfri osv. Det kan vara lite krångligt att ta reda på om den är importerad. En sv-såld går ju alltid att kolla lite enklare via föregående ägare, bilprovning, försäkringsbolag m.m.
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
beamer: Köper man en kopplings sats idag så är det väl samma Nr: som till 3,8 ( tror jag ) och kopplingen blir lite snällare med dessa delar...
elof
ägde för några år sedan en M5 3,8 och trevligare bil får man leta efter.
Håller helt med när det gäller deras hållbarahet att är det fina välservade ex så är de en mkt bra och hållbar bil.

Är ju som allt annat att sköter man det som det är tänkt så håller det i längden,sedan finns det säkert många ex som är köpta och vråltrimmade till max utan eftertanke då går det ju sönder.....

min 3,8 tog ca 1,2 vid bla körning vid normal körning.
tycker du ska satsa på en fin 3,8 bara att leta .....den som söker han skall finna :)
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
ulfson66>> Ja, det kan tänkas att de numera säljer samma koppling som till 3.8. Kanske finns nån annan som kan verifiera det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.